weegschaal

A

Anoniem

Guest
Het is vast niet de meest slimme vraag maar ik heb geen idee...In de babyuitzet lijstjes kom ik nergens een weegschaal tegen. Hoef je deze echt niet te hebben? En hoe houden ze dan de groei bij? Als ik m wel moet hebben, kan ik deze dan huren of moet je die kopen?? Kwam ineens in me op en heb nu gelijk stress omdat ik het idee heb dat nog niet alles compleet is terwijl ik dacht klaar te zijn...

Groetjes,
Marian

Hoi Marian

Toevallig had ik vorige week mijn intakegesprek met de kraamzorg. Hier kreeg ik te horen dat als het kindje onder 4 kilos is dan hoef ik niet te zorgen voor een weegschaal maar als ie zwaarder is dan moet ik een weegschaal lenen/huren en dan laten ze weten waar ik daarvoor terecht kan. Volgens mij bij een zorgwinkel. Vraag het aan jou kraamzorg.

Gr - en succes straks

Charlotte

Hallo Marian,

Volgens mij als je borstvoeding geeft heb je wel een weegschaal nodig, omdat je niet weet wat het precies binnen krijgt. Met flesvoeding hoeft het niet, tenzij je kindje heel licht is.
Maar er zit geen haast bij hoor, pas als je kindje geboren is kan je hem zo ophalen om te lenen bij de apotheek. of bij de thuiszorgbureau. Of waar je ook je klossen en ondersteek vandaan hebt.
Succes!

Gr. Charlotte_26

Hoi Marian,
ik ben van het septemberforum maar ik las even mee en hier wil ik toch graag op reageren. Over het algemeen heeft je kraamhulp een weegschaal om de eerste week het gewicht bij te houden en zo niet dan kun je er gemakkelijk en snel eentje huren bij de kraamwinkel op het moment dat je kindje geboren is. Mijn zoontje was 4 weken te vroeg geboren en verloor na de geboorte 10% van zijn gewicht, de enige manier waarop de arts in het ziekenhuis ons naar huis wilde laten gaan (wat ik dolgraag wilde!!) was door van ons te eisen om mijn zoontje voor en na iedere (borst)voeding te wegen. Ik werd daar helemaal knettergek van! er kwam zoveel druk te staan op hoeveel hij per keer binnen kreeg en ik had daar zelf geen enkele invloed op! Dus mijn advies, als het voor de gezondheid van je kindje niet echt noodzakelijk is om precies te weten hoeveel hij weegt, laat het dan aan de kraamzorg over en maak jezelf verder niet druk om zijn gewicht - je kunt zelf heel goed aan je kindje merken of het goed met hem gaat of niet - veel beter dan zo strak te focussen op zijn gewicht. Succes en groetjes,
Pauline

Ik heb nog nooit gehoord dat je zelf een weegschaal moet hebben. Tijs werd bij zijn geboorte gewogen, toen hij 4 dagen oud was en nog eens toen hij 8 dagen oud was. Dit allemaal door de verloskundige. Daarna wordt het gewicht door het consultatiebureau in de gaten gehouden.  

Wegen voor en na het geven van de bv is een hele oude methode die allang is achterhaald en heel veel stress geeft. Dan zou  je ook de luiers voor en na de bv moeten gaan wegen. Want je weet toch ook niet hoeveel je kindje heeft geplast of gepoept tijdens de bv?  En dan nog weet je eigenlijk niets.  Want het  is ook nog de vraag hoeveel voedingsstoffen in de bv zitten. Bij de een zit er nu eenmaal meer vocht bij dan de ander. Dus aan het gewicht kun je niet aflezen of je kindje voldoende voedingsstoffen binnen heeft gekregen.
Wat wel een belangrijke pijler is, of je kindje voldoende natte luiers produceert op een dag. Heel jammer dat de methode dus toch nog steeds wordt gebruikt, aangezien hierdoor veel vrouwen ten onrechte hebben moeten stoppen met het geven van bv.

Groetjes,
Susan

Terug
Bovenaan