Weer een helse bevalling.....

Hallo Allemaal,
Naar aanleiding van de discussie over inleiden en keizersnee, deed ik mijn verhaal over mijn angst voor mijn komende tweede bevalling. Ik zou nog even verslag uitbrengen hoe het afgelopen was.
Inmiddels ben ik bevallen van een gezonde zoon, maar het was weer een dramatische bevalling. Binnen 2 uur volledige ontsluiting en na 20 minuten persen werd er besloten tot een spoedsectio i.v.m. mogelijke uterusruptuur en foetale nood.
Gelukkig eind goed al goed, al was het een traumatische ervaring.
Mijn angst is dus werkelijkheid geworden en mijn voorgevoel de waarheid. Ik vind dat ik  en vooral mijn kindje onnodig veel risico hebben gelopen en ben nog meer bevestigd in mijn idee dat er niet altijd maar gegeaan moet worden voor een vaginale bevalling.
Maar goed, ben nu weer thuis aan het herstellen en geniet met volle teugen van ons nieuwe gezin, dat maakt veel goed. Ik heb denk ik nog wel wat tijd nodig om het een en ander te verwerken.

Hoi bloem,

Gefeliciteerd met je zoon!!

Wat jou voorgevoel betreft, ik had dat ook. MIjn eerste is ook geboren met een spoedkeizersnee nav hellp-syndroom en foetale nood. Mijn voorgevoel zei me dat ik weer een keizersnee zou krijgen met als zelfde reden eigenlijk die foetale nood. Nou brak mijn water met 35 weken en 4 dagen en heb ik kunnen rekken tot 36 weken en 3 dagen. Toen werdt ik ingeleid op eigen verzoek. Die ochtend in het zh heb ik meteen gemeld dat als de baby net als de oudste foetale nood zou krijgen ik meteen weer een ks wil, omdat ik niet nog eens het zelfde wilde meemaken als met de oudste. (4 weken ziekenhuis) INleiden gestart en in de middag na omhoog schroeven van infuus, foetale nood, ben toen ook gelijk naar de ok gebracht, de gyn. had het zelf al besloten.

Toch vreemd dat je instinct en moedergevoel toch altijd de waarheid spreken. Ik wilde heel graag natuurlijk proberen maar onbewust weet je het dan toch al.

Geniet lekker van je gezinnetje

Groetjes carreen
mv Sebastiaan 14/12/03 en Caithlyn 14/09/05

Bloem, van harte gefeliciteerd met je zoon.
Wat rot voor je dat het weer zo'n nare bevalling is geworden. Je had het goed aangevoeld. Heb je nog met je gyn er over gepraat, of komt dat over 6 weken?
Ik hoop dat je in elk geval een beetje van je mannetje kunt genieten.

Hallo,

Bedankt voor jullie reacties. Ik heb inderdaad het idee dat een moeder dit soort dingen goed aanvoelt, maar dat erweinig naar geluisterd wordt.
Ik heb al een gesprek gehad met mijn gyn. Hij gaf aan dat hij mij in dezelfde situatie weer hetzelfde zou adviseren. Ik vind het ook zo flauw om te zeggen zie je nou wel, ik heb het goed voorspeld! Zij blijven bij hun standpunt.Dus valt er verder weinig over te zeggen. De enige opmerking waar ik moeite mee heb, is dat de gyn tegen mij zei dat ik mezelf niks kwalijk moest nemen, alsog ik niet mijn best gedaan zou hebben?!!!!
Ik heb over 6 weken nog een afspraak met hem.
Ik geniet in ieder geval van mijn heerlijke zoon en dat maakt heel veel goed.

Weet je Bloem ,het gaat in dit soort situaties altijd om kansberekeningen. Wrs bedoelde jouw gyn dat hij het de volgende weer zo zou adviseren,   domweg omdat de KANS op een normale vaginale baring groter is dan de KANS op weer een sectio. Jouw individuele kans was blijkbaar kleiner, maar daar kom je proefondervindelijk achter. Het doet helaas niets af aan jouw ervaring van weer een helse bevalling.
De opmerking om jezelf niets te verwijten was wrs bedoeld om je een hart onder de riem te steken. Een heleboel vrouwen hebben een gevoel van falen als ze met een keizersnee bevallen en ik denk dat hij je wilde overtuigen dat je dat toch echt niet hebt.

hoi bloem

als eerste gefeliciteerd met je zoon
maar het is wel raar he dat je dat aanvoelt
ik heb vanaf het begin een gevoel gehad dat het een k.s. zou worden ook omdat ik zwanger was van een 2ling.
dus   met 38 weken om 8 uur  werd ik ingeleid en het begon eigenlijk meteen.
ik had hevige beenweeen echt niet normaal en om 2 uur s 'middags braken mijn vliezen. s'avonds kreeg ik alleen een verdoving die de scherpe kantjes eraf haalde en de volgende dag om 2 uur kreeg ik pas een r.prik. en s'avons om 8 uur een spoed k.s. omdat ik verhoging kreeg.
zijn ze aan het opereren zeggenze je had helemaal niet gewoon kunnen bevallen want de hoofdjes liggen klem dhuuuu 38 uur weeen en dan zo'n antwoord.
ik vind ook dat ze mij onnodig hebben laten liggen en heb dit ook besproken met de gyn en ik heb ook na de bevalling vaak nachtmerries gehad en nu een pps het houd niet op maar ik heb wel 2 geonde zoontjes en dat is het belangrijkste.

groetjes kristel mama van rawan en alan 12-03-2005

Beste verloskundige,

Ik kan dat verstandelijk heel goed begrijpen, hoor, maar mijn gevoel zit me dwars. Het is natuurlijk nog maar kort geleden en de hormonen spelen ook vast een rol. Misschien dat het allemaal nog wat minder heftig gaat voelen. Ik heb in ieder geval gevraagd om mijn bevallingsverslag. Misschien kan ik hierdoor keuzes die gemaakt zijn, beter begrijpen en het een en ander verwerken.
Ik blijf alleen bij mijn standpunt dat een moeder toch wat meer te vertellen mag hebben over haar lijf, kindje en bevalling. Ook het idee dat het allemaal zo natuurlijk mogelijk moet, blijf ik moeilijk vinden. Zeker als er een duidelijke twijfel is n.a.v. een eerdere bevalling. Mijn gevoel was wel ergens op gebaseerd.
Gelukkig is het goed gekomen, maar ik blijf denken hoe het ook had kunnen aflopen en dat had voorkomen kunnen worden door een primaire sectio.

Hoi Kirsten,

Ik krijg helemaal kippevel als ik jouw verhaal lees. Het je zo machteloos voelen is zo vervelend. Ik lees dat jij er ook nog niet helemaal klaar mee bent en ik wens je veel sterkte daarmee. Geniet in ieder geval van je kleintjes, want dat blijft het belangrijkste!

Bloem,

van harte gefeliciteerd.
Wat jammer dat je weer een slechte ervaring hebt gehad. Laat de gynaecoloog lekker kletsen en geniet gewoon van je kindje.

Wat betreft laat erachter komen dat het toch niet lukt, bij mij hadden ze bij de eerste al het vermoeden dat het niet zou lukken, ze hadden alle mogelijkheden voor het vervolg al doorgenomen.

Ik moet wel zeggen dat ik bij de tweede ook dacht het wordt weer een keizersnede, maar ik had het mis.

Ben benieuwd hoe het straks gaat, ik moet nu bevallen in een ander ziekenhuis met andere gynaecologen. Ik heb wel mijn dossier van het andere ziekenhuis destijds laten kopieren en overhandit aan mijn huidige gynaecoloog. Heel handig, want toen het in april misging (bijna 18 weken zwanger) kon ik ze netjes wijzen op mijn allergie voor Hibitane. Godzijdank, want als de vlammen daar beneden uitslaan dan word je ook niet vrolijk.

Nou meid nu gaan genieten en verder niet meer over nadenken.

Miep

Terug
Bovenaan