weer een keizersnee?

Hallo,

Ik ben 29 wk. zwanger van ons tweede kindje. Mijn eerste kindje is met een geplande keizersnee gehaald omdat hij in een stuit lag.   Ik zou graag wat ervaringen willen lezen van moeders die de tweede zwangerschap op een vaginale manier zijn bevallen. Of word het vaak  weer een keizersnee?
gr. lois

Hoi Lois,

Ik ben 4 jaar geleden bevallen via een geplande keizersnede van een gezonde dochter. Zij lag ook in de stuitligging.

Op 12-07-2005 ben ik op de normale manier bevallen van een tweede dochter. Ik had alleen langdurig gebroken vliezen en er wilden geen weeen op gang komen, daardoor ben ik ingeleid (mijn vliezen zijn op 10-07-2005 om 3.30 uur gebroken en op 12-07-2005 ben ik middels de inleiding om 14.32 uur bevallen). Normaal wordt er bij inleiding een gel ingebracht om de eerste 2 cm. ontsluiting tebewerkstelligen en daarna krijg je een infuus. Ik had op de gel al 10 cm ontsluiting. De bevalling is relatief vlot verlopen. Ben alleen ingeknipt, omdat het hoofdje te groot was.

Na de bevalling werd mij natuurlijk talloze malen gevraagd wat nou de fijnste manier van bevallen is. Ikzelf vind de normale bevalling fijner. Je bent sneller hersteld en kunt je baby zelf verzorgen. Een normale bevalling is natuurlijk wel op het moment van bevallen pijnlijker dan een keizersnede, maar achteraf heb ik dat er graag voor over gehad.  Van de keizersnede heb ik nl. 1.5 jaar moeten herstellen.  

Groeten Veronique

Hi Lois,

Mijn eerste bevalling was ook met een ks, net als bij jou gepland vanwege stuitligging. Ik heb steeds gedacht en gehoopt dat deze bevalling ook met een ks zou zijn. Waarom weet ik niet, maar de angst dat mijn bekken te smal zou zijn (want volgens de gyn was dat misschien de reden dat de oudste in de 35e week naar stuit gedraaid was) en de redelijk positieve ervaring van de ks speelden denk ik wel mee. als ik had mogen kiezen was ik voor een ks gegaan. Sterker nog, ik baalde er bij de laatse controle (met 32 weken) van dat de kleine al netjes met het hoofdje ingedaald was.

Uiteindelijk ben ik onverwacht vroeg (met 34 weken zwangerschap) en vaginaal bevallen van een dochter. Na een zgn. stortbevalling, in 2 uur volledige ontsluiting en na 10 minuten persen was ze er. Echt, super. En dan dat gevoel van dat kindje meteen op je borst, zo bijzonder. Zelfs bij ons, terwijl ze toch al na een paar minuten werd weggehaald. En dan de genezing achteraf. Ja, je waggelt wel iets van de schade aan de onderkant, je hebt een wat beurs gevoel aan de onderkant (zelfs als je geen hechtingen hebt). Enne, ik ben flink uitgescheurd van al dat natuurgeweld, maar zelfs dat valt mee. En daar waar ik na de ks na een maand nog moe, hangerig was en pijn in mijn buik had, voel ik me nu kiplekker, heb nergens last van en de bevalling lijkt een eeuwigheid geleden.

Lang leve de vaginale bevalling.

Bij mijn eerste ben ik bevallen via een spoedsectio. Mijn dochter kon de draai niet maken en haar hoofdje was simpelweg te groot. De keizersnede gaf veel complicaties en ik heb uiteindelijk 10 dagen in het ziekenhuis gelegen.
Bij de tweede is vooraf een echo gemaakt, zij was gelukkig een stuk kleiner, en is dan ook via de vaginale weg geboren. Binnen twee uur na de bevalling waren we weer thuis (was helemaal beduusd dat dat ook kon).

Nu bij mijn derde kindje heb ik een andere gynaecoloog (andere ziekenhuis), vooraf wil ik weer een echo en dan een inschatting laten maken. Als het kan dan toch weer vaginaal bevallen.

Miep

Hallo veronique, tine en miep,

Dank jullie wel voor jullie reactie.
Veronique,  wat naar dat je zo lang last hebt gehad van de keizersnee. Mijn gyn zei 6 weken en dan mag en kan je alles weer doen en dat was bij mij ook zo.
Ik twijfel een keizersnee is veilig ik weet wa het is,maar ik wil ook  een natuurlijke bevalling wel mee maken.  Ik weet bijvoorbeeld niet  hoe een wee voelt. En ik wil ook na een dag naar huis kunnen en niet weer 5 dagen in het ziekenhuis liggen en mijn zoontje van 2 jaar missen.

Door allerlei "indiane"verhalen ben ik gaan twijfelen, misschien is een keizersnee toch maar het beste maar nu ik jullie verhalen gelezen hebt, stelt me dat gerust en kan dus op een natuurlijke manier bevallen.

Hoi Lois,
Ook ik heb bij ons eerste kindje (nu 1,5 jaar) na een stuitligging een  geplande keizersnede gehad en ben 7 weken geleden vaginaal bevallen van ons tweede kindje (een dochter). Ik raad je absoluut aan voor een vaginale bevalling te gaan. Wat de andere dames ook al zeggen, het is niet alleen een geweldige ervaring (al denk je tijdens de bevalling wel anders) en je herstelt veel en veel sneller. Laat je alsjeblieft geen keizersnede aanpraten door de gyn. Ik heb ruim 3 maanden nodig gehad om me uberhaupt mezelf te voelen na de ks, ik heb veel bloed verloren naderhand waardoor ik erg duizelig en wazig was.
90% van de vrouwen die eerst een ks hadden kunnen een volgende keer vaginaal bevallen (zei mijn gyn nadat ik was bevallen)!

Heel veel succes met de bevalling straks!

Groetjes,
Simone

Hoi
Ik heb twee keer een keizersnee gehad, de eerste keer spoed en de tweede keer gepland.
Waarom? de eerst kwam er bij het persen niet door met 3800 gram. Toen de tweede boven de 4500 gram geschat werd trok ik het niet meer en heb besloten voor een keizersnee te gaan.

Als het onder de 4 kilo gebleven was, had ik absoluut een gewone bevalling geprobeert omdat het herstel van de spoedkeizersnee erg lang duurde.

Met de tweede keizersnee heb ik wel ervaren dat ik veel minder tijd nodig had om te herstellen. Je zit inderdaad wel met tillen enzo de eerste 6 weken, moet je echt op letten!

M.a.w. Ik denk dat je op je gevoel moet afgaan, maar ook naar de gynacologen moet luisteren, in mijn geval achtten ze de kans dat het normaal lukte rond de 20 % en dat is geen optie, maar als de kans voor jou groter is dan zou ik voor een normale bevalling gaan.

Maar......ik geloof ook wel dat je je er prettig bij moet voelen en als je hele erge angst hebt voor een natuurlijke bevalling (met reden?)
dan moet je natuurlijk kiezen wat jij het prettigst vind.

succes,

groetjes Geesje

Hoi,

Bij de eerste bevalling is het uiteindelijk een keizersnede geworden en mijn ziekenhuis in mijn woonplaats werkt bij een eerdere keizersnede niet mee aan een natuurlijke bevalling bij een volgende omdat er complicaties aan vast kunnen zitten maar toen ben ik naar een ander ziekenhuis gegaan die dat wel wilden doen.

Die gynaecologe vertelde me dat de kans bij een volgende bevalling 77% zou zijn op weer een keizersnede op het laatste moment en dat is het bij mij dus ook geworden.

Ondanks dat hoor ik het ook heel vaak goed gaan dus hou hoop.

Groetjes,

Mirella

Terug
Bovenaan