Weer een vraag aan verloskundige

Beste verloskundige!

Sorry dat ik je weer lastig val met een vraag, maar het is gewoon prettig een deskundige in ons midden te hebben!

Ik heb sinds afgelopen weekend iedere nacht weeën, maar het wil nog niet doorzetten. Ze beginnen rond 2 uur in de nacht en rond 3 uur komen ze om de 3 minuten. Ze zijn behoorlijk hevig, maar na ongeveer een half uur om de 3 minuten nemen ze weer af en komen ze met steeds langere tussenpozen. Afgelopen nacht was het ook weer raak. Ik ben van mijn eerste kind snel bevallen (0-2 cm normaal  verloop, 2-VO in een half uur)  en ben nu bang dat dit voorwerk al wel tot ontsluiting kan leiden. Op zich geen probleem natuurlijk, ik ben morgen 39 weken en mag dus bevallen. Maar ik ben bang dat als het dan echt doorzet, dat het zo snel gaat dat mijn VK niet op tijd zal zijn. Is het verstandig haar te bellen om na te gaan of er al sprake is van ontsluiting of heeft dat pas zin als de weeën echt niet meer stoppen?

Alvast bedankt voor je reactie!

Groetjes Cato
38+6

Dit zijn voorweeen en veel vrouwen die hun 2e baby krijgen hebben hier last van. Het is niet zinvol om te bellen, want als de vk dan komt is het waarschijnlijk weer opgehouden en doet ze verder niks. Meestal  is de verloskundige op tijd gelukkig, maar als het gebeurt dat je alleen bevalt, raak dan niet in paniek. Als het zo snel gaat gaat het eigenlijk altijd goed. Zet  bijv de  voordeur op een kier als je nog kunt, zodat ze naar binnen kan. Ga niet op je rug liggen, maar ga op je knieen zitten. Op deze manier kun jezelf heel makkelijk de baby aanpakken en heb je de minste kans op inscheuren. Pesr niet hard mee, maar laat je lichaam het werk doen. Op die manier glijdt de baby naar buiten. Veeg het mondje schoon met een punt van je laken, of je t-shirt en wikkel hem of haar ergens in om warm te blijven. Als de navelstreng om het halsje zit, wikkel gewoon los, maar ga niet door knippen of bijten. Dat doet de vk wel als ze er is. Als de placenta ook geboren wordt zonder dat je hulp hebt is er nog niets aan de hand. De navelstreng is dicht en de baby kan geen bloed verliezen.  

Terug
Bovenaan