Weer goedgekeurd!

Vzavond weer bij de VK geweest en alles is weer goedgekeurd. Duurde even voor ze 't hartje kon vinden, Bob speelde verstoppertje! Maar gelukkig een krachtige hartslag.
Wel vonden ze bij het bloedonderzoek dat ik rhesusC negatief ben, dus in de 27e week wordt gekeken of ik antistoffen aanmaak. Zo ja, dan volgen extra controles. Bij mijn vorige zwangerschap controleerden ze daar nog niet op, dus dat was nieuw voor me. Anderen die hier ervaring mee hebben?

Wat fijn dat jullie het hartje gehoord hebben! Super zeg!
Bij de eerste zwangerschap heeft dit geen gevolgen, maar na de eerste zwangerschap kan het zijn dat je lichaam antistoffen heeft gemaakt.
Afhankelijk van de bloedgroep van jullie 2e kindje kunnen die antistoffen gaan reageren tegen het bloed van de baby, dan heeft je baby kans op bloedarmoede. Wat verder op allerlei manieren in de gaten wordt gehouden en behandeld kan worden.
Dit is dus allemaal niet zeker en gewoon afhankelijk van jou bloedwaarden en die van de baby. Maak je dus nergens druk om en wacht gewoon de controle af.
Hopelijk heb ik je vraag voldoende bewantwoord.
Succes!
Gr Bowi

Ja ik ben ook Rhesus negatief en mijn man is Rh positief, de eerste keer schrok ik daar ook van. (Mede door de nare verhalen over Rhesusbaby's bij de lessen hematologie op school) Maar het valt allemaal reuze mee. Zeker met die PCR die ze nu doen.

De vorige 2 zwangerschappen kreeg ik met 30 weken een spuitje met antistoffen ter grootte van een kindervaccinatie. En na de bevalling bracht mn schoonmoeder een buisje navelstrengbloed naar het laboratorium voor onderzoek. Mijn beide kinderen waren Rhesus positief dus kreeg ik weer zo'n spuitje.

Nu kunnen ze in het bloed van de moeder al bepalen welke Rhesus-factor het kindje heeft, dat is wel erg handig. Nu ga ik er gewoon vanuit dat hij weer Rhesus positief is.

Een vriendin is ook Rh negatief en haar man is ook Rh positief en die heeft 2 Rh negatieve kinderen gekregen. Dat kan dus ook.

Maak je er in ieder geval geen zorgen over, je hoort nooit meer wat over een echt Rhesus kindje.

Thanx voor de update! Maakte me er ook niet al te veel zorgen over, maar wel gek als je denkt, 't is de tweede, zal wel zo'n beetje weten hoe t gaat, dat er dan opeens toch weer iets nieuws is :)

Terug
Bovenaan