weer niet slapen

Laura gaat 's avonds sowieso al heel moeilijk slapen, maar deze week gaat het wel bijzonder slecht. Het is nu kwart over 8 en ik ben al vanaf 7 uur bezig met haar naar bed aan het doen. Ik ben al drie keer terug geweest met drinken en met een plakje brood, mevrouw wil namelijk ook niet warm eten waardoor ze 's avonds honger heeft. Afgelopen zondag waren we tot 9 uur met haar bezig totdat ze sliep...

Nu is ze weer hard aan het huilen, als ik dan straks weer naar boven ga, want uit zichzelf stopt ze niet, is ze aan het lachen en blij met haar beentjes aan het bewegen. Ik voel me enorm bij de neus genomen en ben zelf hardstikke moe en wil nu wel eens lekker op de bank zitten! Manlief is er niet vanavond en ik word hier zo zat van!

Balen!! Hoort wel erg bij de leeftijd, geloof ik. Uitproberen en 'klieren', vooral bij het naar bed gaan.
Leah kan nog wel eens flink klieren bij haar middagslaapje. Gelukkig gaat ze niet altijd heel hard huilen, hoor.
Een vast ritueel aanhouden en consequent zijn, helpt dat een beetje?
Ik begrijp dat je haar 's avonds nog graag wat eten geeft, maar misschien is dat nu ook wel een beetje haar machtsmiddel.
De diëtiste (ging daar heen voor mijn andere dochter) heeft ooit tegen mij gezegd: je moet kinderen altijd van alles aanbieden tijdens de maaltijdmomenten, geen strijd van maken, maar vooral niet buiten de eettijden dan vervanging gaan geven. Dat heb ik altijd onthouden, en probeer ik veel toe te passen, dat werkt toch goed.
Misschien iets om eens over na te denken, maar je moet doen wat je zelf goed vind voor je kleine dondersteen......!
Maar blijft balen dat het zo lastig is 's avonds, dan ga je er echt een beetje tegen op zien, hè? Ik moet zeggen dat ik misschien makkelijk praten heb, want Leah gaat 's avonds eigenlijk meestal erg lief slapen. Ze wil graag spelen, maar als ik dan zeg: "ga maar liggen", dan is het ritueel dat ik haar een kusje geef en haar knuffel en dan echt weg ga..... Eigenlijk heb ik toch wel een braaf meisje, geloof ik.....hihi.

Hmmm, het is niet zo lief van mij, maar vorige week was ik het zo zat, dat ik Renske gewoon heb laten liggen huilen. Als ik er naar toe ga, dan wordt het alleen maar erger. Ze heeft een uur gehuild en toen was het stil. Sindsdien heeft ze met naar bed gaan niet langer dan 5 min. gehuild. Ik denk dat ze doorheeft dat het toch geen zin heeft. Ze was niet ziek, was flink moe en dan is het hier gewoon bedtijd.
Ze is geen kleine baby meer, er is niets aan de hand, maar had gewoon geen zin.

Hoi,

Ik ben het met Reisa eens.
Het is misschien hart verscheurend maar het werkt wel.
Ookal huilt ze een uur of 2 het is voor jou heel vervelend maar, als je heel de tijd heen en weer moet lopen is ook niets.
Ik zou zeggen probeer het gewoon en zet beneden lekker de radio iets harder dan normaal aan.
als jij weet dat zichzelf geen zeer kan doen en dat er verder niets aan de hand is kan het geen kwaad

Gr Lique

Hoi,

Hier vorige week een soortgelijke situatie.
Isabelle ging gewoon lekker slapen en begon dan rond 21.30uur met huilen.
Had ze zichzelf omhoog gewerkt in bed en lag met haar hoofd tegen het hoofdeinde aan.
Teruggelegd, gesust en weer weggegaan.
Nog geen 10minuten later opnieuw hetzelfde, maar nu had ze haar hoofd tegen het hoofdeinde gestoten en was ze behoorlijk overstuur.
Weer heengegaan en haar even op schoot genomen tot ze weer rustig was.
Weer lekker ingestopt en uitgelegd dat het nu echt bedtijd was en dat ze lekker moest gaan slapen.
Dit ging nog zo'n 5-6x door, en helaas elke keer als ik binnenkwam stak ze haar armpjes huilend naar me en huilde ze: "mama, mama mee..."
Ik had haar natuurlijk NOOIT uit bed moeten halen maar ja, ik kan het gewoon niet over m ijn hart verkrijgen om haar zo overstuur te laten liggen als ze zich heeft bezeerd.
De keren erna niets gezegd en haar gewoon terug op de juiste plek neergelegd.
Inmiddels was het rond 23uur en wilde wij ook wel eens naar bed.
Het was stil en dus dachten we: we wagen het erop en zijn heel zachtjes naar bed gegaan.
1uur 's nachts, 2.30uur 4uur en 6uur: krijsend wakker, weer helemaal bovenin bedje, steeds teruggelegd zonder iets te zeggen. zo'n 10-15minuten later was het gelukkig weer stil.
Dit ging zich afspelen toen madam had besloten dat overdag slapen voor baby's was en dus alleen maar kletste en huilde tussendemiddag.

Na 4 van dit soort nachten hebben we bewust de routine verbroken en zijn we donderdagavond de stad ingegaan om voor isabelle een winterjas te kopen.
Ze lag hierdoor pas om 20.30uur in bed en heeft de gehele nacht geslapen.
Sindsdien slaapt ze nog wel onrustig, maar is niet meer elke keer wakker.

Dus je bent zeker niet de enige met dit soort slaapproblemen en het geluk is aan onze kant dat we het hier met elkaar kunnen delen.

Nu mijn advies aan jou: bied haar eten aan in de tijd dat jullie ook eten, ook gewoon een toetje aanbieden en drinken.
Als ze niet wil, dan niet, niet dwingen of naderhand eten geven als ze niet kan slapen.
Houdt je aan de normale routine voor het slapen gaan en leg goed uit dat het nu tijd is om te gaan slapen.
Het kost moeite en misschien zelfs mama tranen, maar het beste is om ze te laten huilen, na 15 minuten je gezicht even te laten zien, eventueel even te sussen (niet uit bed halen) en dan weer weg te gaan.
Je kunt eventueel ook even rommelen in de kamer naast die van Laura, dan hoort ze dat je in ieder geval in de buurt bent.

Heel veel succes en laat je even weten hoe het gaat?

Liefs Monica

Afgelopen vrijdag sliep ze uiteindelijk om kwart voor negen... de dag erna om half 9 omdat mijn ouders oppasten en mevrouw toch even zeker wilde weten dat wij er toch echt niet waren!

Zondag ging ze later naar bed en sliep na maar een keer terug te zijn geweest voor drinken, dat laatste is de normale manier.

Gisteren wilde ze overdag niet slapen, was ook niet moe oid, viel 's middags zelf niet in de auto in slaap! 's avonds heeft ze met ons meegegeten en wilde ze zowaar eten, alleen gebakken aardappels en verder niet, maar goed, er ging eten in en ze prikte het zo leuk zelf aan haar vork! Daarna toetje waar ze alleen maar in rondgeschept heeft. Om kwart over 7 fles drinken gegeven waarbij ze in slaap viel, in bed gelegd en ze sliep meteen weer verder, uurtje later was ze wakker, weer wat drinken en slapen! Ik wist niet hoe ik het had. Ik ga vandaag wel weer proberen of ze wil slapen overdag, ik zie wel of dat lukt.

Heel verhaal, maar het was hier gisteren een stuk relaxter met eten en slapen, ben benieuwd hoe het nu verder gaat.

Terug
Bovenaan