Weer studeren...

Hallo,

Ik heb 2 kindjes (0 en 2 jaar) en wil weer gaan studeren. Mijn baan ga ik hiervoor opzeggen. Ik werk nu 3 dagen per week. Zijn er meer moeders die deze stap hebben genomen, en wat zijn hun ervaringen?

groet,
Monique
 
Hoi,

Ik ben tijdens mijn studie zwanger geraakt en ben gewoon door blijven gaan. Ik heb maar één kindje, dus ik weet niet zo goed of het met twee veel moeilijker is, maar ik vind het wel te doen. Ik zit wel in de afrondende fase van mijn studie, maar ik werk daarnaast nog 4 dagen. Mijn vriend werkt nu een dag minder en op zaterdag en is dus door de weeks 2 dagen vrij. Op de andere dagen gaat Rosa naar haar oma's. Het is wel hectisch, maar het is te doen. En, hoe verder je studie vordert, hoe minder tijd je er aan kwijt bent.
Ook zijn er bij de meeste studies deeltijd varianten. Dan hoef je maar een dag of dagdeel aanwezig te zijn. Al mijn huiswerk doe ik 's avonds als Rosa in bed ligt en in mijn tussenuren op school. Ook zijn er op de meeste scholen hele goede oplossingen te vinden. Je kunt op bijna elke school een gesprek aanvragen bij een decaan, die voor jou de studie op maat kan maken, met eventuele vertragingen, en die je de mogelijkheden kan bieden om iets flexibeler te studeren. Ik mocht bijvoorbeeld wisselen tussen de deeltijd lessen en de voltijd lessen als dat beter uitkwam.
Het is echt wel te doen, al is er wel wat dicipline voor nodig. Ik wens je heeel veel succes met je studie!

groetjes,

Desiree
 
Beste Monique,

Leuk te horen dat je gaat studeren.

Zelf heb ik ook twee jonge kinderen (3,6 jr en 4mnd) en denk er ook zeer sterk over om weer te gaan studeren. (Heb al een HBO-opleiding en afgelopen 10 jr. gewerkt).
 
Ik heb een partime HBO-opleiding gevonden van één dag college en verder zelfstudie. Dit geeft mij de mogelijkheid om te doen wat ik nu en in de toekomst leuk vind én ik kan - voor wat ik prettig vind - voldoende  thuis zijn voor mijn kinderen.

Mijn twijfel is nog of ik wel de dicipline op kan brengen om écht weer te gaan leren. Ik heb alvast wat boeken van de opleiding aangeschaft zodat ik in de sfeer kan komen.
Hierdoor ben ik wel erg enthousiast geworden... Ik moet alleen nog even de knoop doorhakken en mij gaan aanmelden.

gr.
Frederieke

 
Hoi,

Ik ben ook van plan om weer een opleiding te gaan volgen.
Ik werk momenteel in een verzorgingshuis als verzorgende IG, maar ik heb het er absoluut niet meer naar mijn zin.
Nu ben ik van plan om via het LOI de mbo opleiding spw3 kinderopvang te gaan volgen, en tegelijkertijd te gaan werken in de kinderopvang.
Ik hoop dat het lukt.

Groetjes,
Marjolein
 
Hoi,

Ik ga na de zomervakantie ook 3 dagen werken en 1 dag studeren. Mijn dochtertje is dan 5 en een halve maand. De opvang is goed geregeld. Alleen ben ik ook benieuwd of ik het allemaal kan bolwerken.
Mijn reden is ook dat ik straks, als ze wat ouder is, meer thuis ben en toch verder kan in mijn eigen ontwikkeling.
het zal wel wennen zijn, want ik ben nu al vanaf begin maart thuis. Maar gelukkig ga ik eerst een maand werken en dan komt mijn studiedag erbij.

Groetjes Ellen
 
Hallo,

Bedankt voor jullie reacties! Ik heb inmiddels de knoop doorgehakt, ik ga weer studeren! Na 10 jaar neem ik ontslag bij mijn huidige werkgever (heb het al in de "week" gelegd) en ik ga de Pabo doen. Eind augustus moet ik een toelatingstest doen voor de 2-jarige variant. Dat betekent 2 avonden naar school en een dag stage lopen. Vooralsnog ga ik er niet bij werken, maar wie weet gaat dat nog veranderen. Eerst maar eens kijken hoe dit gaat lopen. Groot voordeel is dat ik dan veel bij mijn kindjes ben de komende 2 jaar. Heb er erg veel zin in.
Jullie ook allemaal succes met de studie!

groet,
Monique
 
Monique,

Heel veel succes met je opleiding. Je toekomstige leerlingen kijken vast al naar je uit!

'k heb zelf ook de knoop doorgehakt en ga in september de opleiding fysiotherapie volgen.

gr.
Frederieke
 
Ha Frederique,

Wat goed! Succes met je studie en geniet van de tijd met je kinderen. Ze zijn maar zo kort klein! Mijn jongste (een jongen) is nu alweer begonnen aan vast voedsel en de oudste (een meisje) heeft al hele verhalen. Gaat erg snel allemaal.
Ik houd er rekening mee dat het niet altijd even makkelijk zal zijn om weer constant "in de boeken" te zitten, maar heb er veel zin in. En het is tenslotte maar tijdelijk. Daarna hebben we er een hoop plezier van.

groet,
Monique
 
Terug
Bovenaan