weer werken..... wanneer na verlies kindje?

Hoi,

Ik vraag me af van degenen die werken, hoe lang na het verlies van je kindje ging je weer werken? Ik moet eigenlijk op 1 juli weer beginnen, nadat ik anderhalve maand ziek was na het verlof,  maar ik vind het te vroeg.
Wat zeggen bedrijfsartsen over het algemeen hierover?
Ik voel me nog steeds zeer neerslachtig en "dom", ik kan me namelijk moeilijk concentreren.

Groetjes,

Hoi Siraa,

Ik heb ook laatst gereageerd op jouw andere topic over 'levenslust' die je verloren bent. Ik ben gelukkig nooit een kindje verloren maar bij de eerste was alles wel ontzettend spannend omdat hij geheel spontaan prematuur, met 29 weken, geboren werd. Ik was dus evenmin aan werken toe toen mijn verlof erop zat. (Begrijp me niet verkeerd hoor, ik vergelijk mijn geval niet met het jouwe. Ik kan me alleen verplaatsen in het niet aan werken toe zijn). Ziek was ik de nacht voordat ik weer 'op moest komen draven'. Overgeven, hoofdpijn, misselijk, buikpijn, alles! Ik ben toen wel gegaan en kort daarna kwam ik weer in mijn rol op de werkvloer. Maar dat zal bij jou wellicht anders zijn door je verlies. Mijn huisarts zei  destijds dat ik me via hem ziek had kunnen melden en dan had hij ervoor gezorgd dat ik in een soort 'aanvullend verlof-regeling' terecht zou komen. Ik heb dit niet gedaan omdat ik niet 'zielig' was. Ik had een gezond kind, hetzij prematuur, en was gewoon alles nog aan het verwerken (een veel te vlugge bevalling die bijna op de snelweg begon, de angst dat het mis zou gaan, geen kraamtijd, geen zwangerschapsverlof -uitsluitend ziekenhuisbezoeken- noem maar op). Misschien als je eenmaal werkt dat het juist de nodige afleiding geeft. En als je er echt nog niet aan moet denken, zou ik echt even langs je huisarts gaan. Dit wordt (is mijn ervaring) niet onderschat. Ik had een hele lieve, goede en meedenkende huisarts, ik hoop dat jij die ook hebt. Heel veel sterkte. En zoals ik al in mijn eerdere stukje aan jou schreef: zorg ervoor dat je niet jezelf verliest. Daarvoor ben je te belangrijk.

Anouk

hoi siraa

ik heb in oktober vorig jaar mijn dochtertje verloren, met 40 weken zwangerschap

ik zou toen eigenlijk 22 december weer aan het werk gaan maar kon dat toen niet
ik ben in maart voor 50 % gaan werken en ben toen in april weer volledig gaan werken en moet zeggen dat dat ook niet altijd even goed ging maar heb toen als het echt niet meer ging een weekje rust gepakt en nu krijg ik daar nog steeds alle tijd voor als het niet met me gaat

je moet het echt rustig aan doen en als je niet meer kunt dan moet je ook echt de rust pakken die je nodig hebt anders maak je het steeds erger

luister naar je lichaam en geest !!!!!!!!!!

ik   wens je veel sterkte in deze moeilijke tijd     weet precies wat jullie doormaken

veel liefs

laura   en *richelle

lieve siraa ik heb in noveber kyara verlooren moest eigelijk 1 febewarie weer beginen naar mijn verlof maar kon dat niet heb eerst 2 halve daagen in de week gewerkt toen 3 halve daagen toen 4 halve daagen heb het een betje op gebouwt en ben nu vanaf 19 junie weer 4 heele daagen aan het werk voor de eerste week maar ben in totaal met mijn halve daagen dan 10 maanden in de ziektewet geweest had ik echt noodig liefs jolanda

siraa,

het is heel moeilijk voor een ander om te beoordelen wanneer jij weer aan het werk kan.
Wel kan ik me voorstellen dat je er steeds meer tegenop ga zien. En dan helpt langer thuis blijven ook niet. Maar jij bent degen die dat kan bepalen.

Ben je al eens naar je collega's geweest. Gewoon even een kop thee of koffie met ze drinken. Misschien kan je beginnen met een uurtje tijdens een vergadering aanwezig zijn. In ieder geval eerst weer even contact zoeken met het bedrijf en de collega's. En wie weet krijg je dan vanzelf weer zin om verder te gaan.

Heel veel sterkte in ieder geval.

Miep

Hoi Siraa

Ik ben een tijdje niet op dit forum geweest maar ik dacht laat ik weer eens kijken.
Ik reageer op je verhaal omdat ik 3 jaar geleden zwanger was van een tweeling en helaas naar 23 weken zwangerschap werden onze twee meiden geboren en we wisten dat we weer afscheid moesten nemen.
Vanaf 24 weken is alles volgens de wet dus ik had zelfs geen recht of verlof want voordat dat inging waren ze al geboren ik was op dat moment wel ziek thuis. Dit op advies van de arts.
Ik heb heel veel begrip en steun gehad van mijn werk en ook de bedrijfsarts was erg begripvol.
In april zijn de meiden geboren en eind augustus ben ik weer eens langzaam begonnen met de dingen die ik wel zag zitten om te doen. In de tussen liggende periode ben ik soms op therapeutishe basis op mijn werk langs gegaan (werk met verstandelijk gehandicapten) koffie drinken en sommige kinderen wilde heel veel vragen en op deze manier had je er ook de tijd voor.
Als ik naar de bedrijfarts ging probeerde ik duidelijk aan te geven wat ik zelf wilde of dacht te kunnen
Het is dus heel belangrijk dat je inderdaad naar je zelf en je lichaam luistert. Voel je niet schuldig hoor als je het nog niet ziet zitten om te gaan werken. Iedereen is anders. Het is voor mij wel goed geweest dat ik af en toe weer op de werkvloer kwam want hoelanger je weg blijft hoe moeilijker het soms wordt om die stap weer te zetten.
Ik weet niet of je collega's ook bij jou zijn geweest bij mij namelijk wel dat maakt het ook iets makkelijker.
Je moet ook niet "verdrinken" in je verdriet maar er een balans in vinden wat wil en kan ik wel en wat niet.
Ik wens je heel veel sterkte en denk goed aan jezelf hoor want zo'n groot verdriet stop je niet zo maar weg (ook niet na drie jaar)
groetjes arina

Terug
Bovenaan