weer zwanger en nog bv

Hoi ik heb een dochter van 10 maanden en ben nu net weer 5 weken zwanger.
Ik geef nog 3 keer op een dag borstvoeding maar wil dit nu wel gaan afbouwen.
Mag ze al gewone melk drinken of moet het toch opvolgmelk zijn....en hoe vaak moet ze dat?
Verder krijgt ze 1 keer fruithap, 1 boterham en avondeten.....is dat genoeg voor haar leeftijd?
Alvast bedankt voor de reacties!
groetjes bappie

Hallo,

als eerste natuurlijk van harte met de nieuwe zwangerschap!!
IK heb net een dochter van 6 wk en een zoon van 2 jaar.

Ik heb mijn zoon tot 18 mnd opvolgmelk gegeven. Zelf heb ik voor Simulac gekozen, lichtverteerbaar. Mijn zoontje kreeg toen 3 flessen vn 200cc op   een dag. Daar naast ad hij   gewoon met ons ritme mee. Hier een lijstje wat hij rond 10 mnd kreeg;

7.30    uur 180cc   melk (opvolg of BV)
9.00    uur Pap   (brinta ofzo)
11.00 uur fruit
13.00 uur  brood en 180 cc melk
15.00 uur Sapje en iets lekkers, rijstewafeltj, koekje   of soepstengel
18,00 uur warm eten en fruit toe
19.00 uur 200 cc melk

sssssst lekker slapen.

misschien heb je er wat aan.

Als   je   nog meer wilt weten ik heb msn zwanger@live.nl dat praat makkelijker

gr ruth

Hoi,

allereerst natuurlijk gefeliciteerd met je zwangerschap! Wat betreft de hoeveelheid opvolgmelk, waarschijnlijk staan er wel aanwijzingen op de verpakking. Ik zou daar gewoon eens naar kijken. Gewone melk wordt aangeraden om vanaf 1 jaar pas te gaan geven. Wat je al wel kan geven is een beetje yoghurt, maar dit vervangt geen voeding.
Mijn zoontje is nu 13 mnd., maar kreeg toen hij 10 mnd. was 's ochtends borstvoeding + 1/2 boterham, 's middags borstvoeding + 1 boterham, 's avonds warm eten (at meestal al met de pot mee) + beetje yoghurt en voor het slapen gaan nog een keer borstvoeding. Tussendoor fruit, water, slappe thee, soms diksap.
Zelf was ik na 8 mnd weer zwanger. In principe kan je tijdens je zwangerschap gewoon borstvoeding blijven geven.
Hoop dat je er wat aan hebt.

Groetjes,
Margrethe

Hoi,

Ik wilde even reageren. Misschien stel je het niet op prijs of misschien wel, maar ik ben dus Marokkaanse en ook moslim. In mijn cultuur en in mijn geloof is het niet toegestaan om tijdens een zwangerschap borstvoeding te geven. Dit heeft te maken met bepaalde (afval) stoffen die in de melk terechtkomen die zeer schadelijk (kunnen) zijn voor het kind dat de borst krijgt.
Dus zowel mijn moeder als mijn schoonmoeder als andere vrouwen (ook Turkse meen ik ) doen dit niet.
Nu zei ik dat een keer tegen iemand (weet het niet meer) en antwoordde fel terug dat het onzin was en dat het niet wetenschappelijk was bewezen. Sindsdien hield ik mijn mond want ik had geen zin in die discussie. maar ik denk ik geef het je mee
en doe ermee wat je wilt.

groetjes,

Sirae

Hoi bappie,
allereerst van harte gefeliciteerd met je zwangerschap!!
Wat leuk!

Je dochtertje is tien maanden nu, en je geeft nog drie voedingen per dag.
Je schrijft dat je dit wilt afbouwen, in wat voor termijn denk je dan?
Het is namelijk zo dat je vanaf tien maanden namelijk geen opvolgmelk meer zou hoeven geven, en al volle melk aangelengd met water mag geven;
maar ik dacht toen ik je berichtje las; 'waarom wil ze afbouwen?' ik kan me voorstellen dat je tepels wat gevoelig zijn en dat dat een reden is. Maar verder hoe kijk je ertegen aan om bijvoorbeeld tot je dochter een jaar is nog twee bv te blijven geven? Dan kun je haar nog die antistoffen meegeven, en het is een fijn moment voor jou en je dochter; ik geef mij zoontje nu nog een ochtend en een avond voeding. Ik ben nu vijf maanden zwanger zelf, en ik vind het zo wel te doen,

je meisje is gewoon nog zo klein en ze heeft nog echt erg baat bij jouw melk!

Siraa, jij schreef over hoe het voor jou als moslima niet toegestaan is om bv te geven wanneer je zwanger bent; en dat er gifstoffen in de melk zouden komen.
Ik vind het jammer dat je dat zo neerzet zonder link naar een soort van wetenschappelijke onderbouwing; zo maak je de mama die dit topic opende nodeloos onzeker. Ze geeft nu nog bv, en is ook zwanger, nu kan ze het gevoel hebben dat ze het helemaal fout doet. En ik wil alleen even zeggen dat het niet klopt.
Op borstvoeding.com kun je van alles lezen over hoe gifstoffen in de bv terechtkomen en dat heeft niets te maken met of je zwanger bent of niet. Het gaat er bijvoorbeeld om of je veel gewicht verliest, dan komen er teveel afvalstoffen in je bv en dat is schadelijk ja.
Of wanneer je vis eet die veel kwik bevat, zoals roofvis (zwaardvis) maar ook tonijn.

Maar zwangerschap is niet een veroorzaker van afvalstoffen in de moedermelk, dus in principe als je zwanger en gezond bent, gewoon aankomt, dan hoef je je absoluut geen zorgen te maken!

Wel jammer dat het niet mag wanneer je moslim bent, want je zou dan toch op een moment misschien moeten stoppen waarop het kindje dat er al is toch nog erg veel waardevolle voedingsstoffen en antistoffen kan gebruiken! Voor zover hierover.

Gewone melk of opvolgmelk zijn dus wel een optie, maar als je het zou willen kun je gewoon nog de ochtend en avond aanhouden, en dan verder wat meer vast voedsel geven, bijvoorbeeld een extra boterham en verder dan 1 voeding in de fles van opvolgmelk. Ik persoonlijk heb tot 1 jaar gewacht om mijn zoontje koemelk te geven, dan was het volle melk (vanwege de vetten en dat het minder bewerkt is dan halfvolle of magere melk). Je kindje heeft maar drie melkvoedingen nodig, twee borst en 1 fles zou voldoende zijn; en verder dan thee en ander drinken....je kunt 50 ml per kilo lichaamsgewicht aanhouden per dag, maar dat zou ik dan naast de bv en fles geven of naast alleen de fles.

Dus drie keer melkvoeding, en verder drie keer iets van 100 a 150 ml vocht aan bieden. Maar goed naar je meisje blijven kijken hoor, kan zijn dat ze meer nodig heeft, of minder, dat geeft ze zelf ook wel aan.

EN je kindje mag ook wel wat meer eten hoor, met tien maanden werkte mijn zoontje wel twee boterhammen, een rijstwafel, halve appel, halve banaan, een aardappel, flink wat groente en verder beetje ei of vlees weg.
Jouw kindje eet nog niet zoveel en had dat misschien ook niet nodig als ze bv kreeg, maar als je het afbouwt, dan heeft ze wel wat meer nodig!

Veel succes,
groetjes, en geniet van je zwanger zijn!

Heel erg badnkt voor je antwoord!
Het liefst wil ik de dagvoeding eraf doen....kolven lukte deze week al echt niet meer....
en ik zou heel graag door willen gaan met morgen en avondvoeding want ik vind het gewoon een heel fijn moment zo...
maar helaas de laatste 2 dagen lijkt het wel als of er veel minder komt en is ze niet meer tevreden na een voeding...dan huilt ze en wil zeker niet gaan slapen...
Hoop dat het over gaat...maar ik vrees voor het ergste..

groetjes inge

hoi!

Ja ik kan me voorstellen dat je de dagvoeding er af wilt hebben, ik heb zelf ook een tijd ochtend middag en avond gegeven, maar op een gegeven moment vond ik zelf die middag voeding net eentje teveel.

Het kan zijn dat je melk nu anders smaakt nu je zwanger bent, of dat het terugloopt.
Tobias moest bij mij altijd huilen omdat de tsr zo lang op zich liet wachten, dan werd Tobias driftig.
Maar na de eerste 9 weken zwangerschap normaliseerde alles weer enigszins, hoewel ik nu wel het gevoel heb dat ik minder melk heb, maar bij mij is dat niet zo erg omdat Tobias er niet meer echt van afhankelijk is.

Het kan ook zijn dat je melkproductie helemaal ophoudt, maar daar kun je nu misschien niet zoveel over zeggen nog.
Als jij de ochtend en avond nog wil geven, dan haal je toch de middag er af en vervang je die door een fv, dat kan makkelijk!
Met tien maanden is je melkproductie enigszins stabiel, daarmee bedoel ik dat je twee voedingen kunt blijven geven voor een langere periode, het is alleen wel wat onvoorspelbaar wat de zw schaps hormonen met je melkproductie zullen doen, maar dat is een kwestie van aanzien en wel goed kijken of je kindje er niet al te erg door van streek raakt.
Maar dat het nu twee dagen zo is, daar zou ik geen conclusies aan verbinden, het kan ook iets anders zijn, bijvoorbeeld het doorkomen van tandjes of een kies, en dat kan ook zeer doen dan om aan de borst te zijn!

veel succes,
groetjes

wat leuk dat je weer zwanger bent en wat goed dat je nog borstvoeding geeft.
Mijn dochtertje was 10 maanden toen ik weer zwanger werd van mijn zoontje en zij kreeg toen 2 keer per dag nog de borst.
Zij merkte eigenlijk als eerste dat ik weer zwanger was, want ze kwam ineens 's nachts weer om een voeding, mijn voeding liep door de hormonen nl iets terug.
Maar ik wilde het eerste jaar graag vol maken zodat ik geen kunst voeding hoefde te geven.
Wat je zou kunnen doen is het aantal voedingen terug brengen naar 1 of 2 keer en haar 's morgens na de borst een boterham geven (of wat pap) en tussen de middag bij de boterham ipv de borst een beetje melk geven.
Ze mag al best wat melk hebben hoor, je kunt desnoods beginnen met geitenmelk, dat is iets minder zwaar dan koeienmelk.
En als je vindt dat ze te weinig voeding binnen krijgt kan je natuurlijk ook wat opvolgmelk geven bij de boterham.
Je kan ook gewoon nog even door gaan met de borstvoeding, het is mogelijk om tijdens je zwangerschap te voeden, maar ik vond toen dat ik mijn krachten nodig had voor de zwangerschap, ik was erg misselijk, beroert en moe.
Geniet van je zwangerschap.
groeten Martine

Terug
Bovenaan