Hoi bappie,
allereerst van harte gefeliciteerd met je zwangerschap!!
Wat leuk!
Je dochtertje is tien maanden nu, en je geeft nog drie voedingen per dag.
Je schrijft dat je dit wilt afbouwen, in wat voor termijn denk je dan?
Het is namelijk zo dat je vanaf tien maanden namelijk geen opvolgmelk meer zou hoeven geven, en al volle melk aangelengd met water mag geven;
maar ik dacht toen ik je berichtje las; 'waarom wil ze afbouwen?' ik kan me voorstellen dat je tepels wat gevoelig zijn en dat dat een reden is. Maar verder hoe kijk je ertegen aan om bijvoorbeeld tot je dochter een jaar is nog twee bv te blijven geven? Dan kun je haar nog die antistoffen meegeven, en het is een fijn moment voor jou en je dochter; ik geef mij zoontje nu nog een ochtend en een avond voeding. Ik ben nu vijf maanden zwanger zelf, en ik vind het zo wel te doen,
je meisje is gewoon nog zo klein en ze heeft nog echt erg baat bij jouw melk!
Siraa, jij schreef over hoe het voor jou als moslima niet toegestaan is om bv te geven wanneer je zwanger bent; en dat er gifstoffen in de melk zouden komen.
Ik vind het jammer dat je dat zo neerzet zonder link naar een soort van wetenschappelijke onderbouwing; zo maak je de mama die dit topic opende nodeloos onzeker. Ze geeft nu nog bv, en is ook zwanger, nu kan ze het gevoel hebben dat ze het helemaal fout doet. En ik wil alleen even zeggen dat het niet klopt.
Op borstvoeding.com kun je van alles lezen over hoe gifstoffen in de bv terechtkomen en dat heeft niets te maken met of je zwanger bent of niet. Het gaat er bijvoorbeeld om of je veel gewicht verliest, dan komen er teveel afvalstoffen in je bv en dat is schadelijk ja.
Of wanneer je vis eet die veel kwik bevat, zoals roofvis (zwaardvis) maar ook tonijn.
Maar zwangerschap is niet een veroorzaker van afvalstoffen in de moedermelk, dus in principe als je zwanger en gezond bent, gewoon aankomt, dan hoef je je absoluut geen zorgen te maken!
Wel jammer dat het niet mag wanneer je moslim bent, want je zou dan toch op een moment misschien moeten stoppen waarop het kindje dat er al is toch nog erg veel waardevolle voedingsstoffen en antistoffen kan gebruiken! Voor zover hierover.
Gewone melk of opvolgmelk zijn dus wel een optie, maar als je het zou willen kun je gewoon nog de ochtend en avond aanhouden, en dan verder wat meer vast voedsel geven, bijvoorbeeld een extra boterham en verder dan 1 voeding in de fles van opvolgmelk. Ik persoonlijk heb tot 1 jaar gewacht om mijn zoontje koemelk te geven, dan was het volle melk (vanwege de vetten en dat het minder bewerkt is dan halfvolle of magere melk). Je kindje heeft maar drie melkvoedingen nodig, twee borst en 1 fles zou voldoende zijn; en verder dan thee en ander drinken....je kunt 50 ml per kilo lichaamsgewicht aanhouden per dag, maar dat zou ik dan naast de bv en fles geven of naast alleen de fles.
Dus drie keer melkvoeding, en verder drie keer iets van 100 a 150 ml vocht aan bieden. Maar goed naar je meisje blijven kijken hoor, kan zijn dat ze meer nodig heeft, of minder, dat geeft ze zelf ook wel aan.
EN je kindje mag ook wel wat meer eten hoor, met tien maanden werkte mijn zoontje wel twee boterhammen, een rijstwafel, halve appel, halve banaan, een aardappel, flink wat groente en verder beetje ei of vlees weg.
Jouw kindje eet nog niet zoveel en had dat misschien ook niet nodig als ze bv kreeg, maar als je het afbouwt, dan heeft ze wel wat meer nodig!
Veel succes,
groetjes, en geniet van je zwanger zijn!