Weer zwanger worden na een totaalreptuur

<p>Hallo dames, </p><p>Afgelopen september ben ik bevallen van mn eerste kind. Het was een zwaar bevalling waarbij ik een totaalreptuur heb opgelopen. Het bleek een lastige scheur inwendig te zijn(scheur endeldarm) 1 week na de bevalling bleek het niet goed gehecht te zijn en moest ik opnieuw geopereerd worden.   Nu zijn we weer 9 maanden verder en we willen graag een 2e kind. De gynaecoloog zei dat ik minimaal 1 jaar moest wachten en dat ik na moest denken over een natuurlijke bevalling, omdat de kans groot is dat het weer open kan gaan tijdens de bevalling. Dus waarschijnlijk zal het dan keizersnede worden.</p><p>Ik vraag me af of er vrouwen zijn die ook een totaalreptuur hebben gehad en die weer op een natuurlijke manier zijn bevallen. </p>

Hoi,
Ik kan je geen advies geven want ik ben nog niet zover. Ik ben afgelopen februari bevallen en heb daarbij ook een totaal ruptuur (derdegraads) opgelopen. Waar ik bij jou benieuwd naar ben is hoe de heling is verlopen. Heb je nog ergens last van en heb je er nog wat aan gedaan (denk aan fysio). Bijj mij was het advies heel wisselend voor een tweede. Mijn eigen verloskundige zei als ik geen goeie genezing heb of nog problemen met mijn anus ik geen natuurlijke bevalling mag. De verloskundige van het zkh zei tegen mij dat dat niet klopt. Alleen als er psychisch iets is of bij een grote baby is het advies keizersnede (baby van meer dan vier kilo). Echter, de gynaecoloog gaf aan dat er na totaal ruptuur altijd op een natuurlijke bevalling wordt ingezet. Heel uitzonderlijk van niet (dat is als je erna nog een keer geopereerd bent en problemen ondervindt) dan is het advies keizersnede. Wij willen ook graag snel een tweede maar bij mij is niets verteld over een jaar wachten. Dat is iets waar ik zelf over twijfel. Doe ik daar verstandig aan lichamelijke gezien (qua ruptuur) of gewoon na ong 8 maanden na bevalling proberen? Waarom hebben ze jou geadviseerd om een jaar te wachten? En wat zijn de risico's als je dat niet doet? Bij mij werd aangegeven dat de kans klein is dat ik het nog een keer krijg (wel iets grotere kans, dan bij de eerste keer).

Hoi, 
ik heb een zoontje van bijna 10 maanden. Ook ik heb een totaal reptuur gehad. Gelukkig nog wel de kringspier in takt. Heel goed herstel. Eigenlijk helemaal geen last meer van. 
bij mij heeft de gynaecoloog dat ook niet gezegd dat ik een jaar moest wachten. Hij zei toen dat ik mocht ik weer zwanger raken op natuurlijke wijze mag bevallen. Wij gaan ook voor een 2e kindje 
nientje 

Ik had een subtotaal dus net niet door. Vorige week bevallen van de 2e. Totaal andere bevalling. Waarbij bij nr 1 de weeen stopte en we naar t ziekenhuis moesten, was nr 2 er binnen 2 uur en voordat de verloskundige er was al. Nu maar klein beetje uitgescheurd. Zou kijken naar oa de bevalhouding, want dat kan de bevalling en t eventuele,uitscheuren ook beïnvloeden. Maar er werd hier niet gezegd dat natuurlijk niet zou kunnen. 

Ik ben 2 keer geopereerd aan de plek waar ik ben uitgescheurd, en daardoor is het een extra zwak plek geworden. De gynaecoloog zei dat het echt tijd nodig heeft om te herstellen en daarom zeker 1 jaar moest wachten. En als ik dat niet zal doen en ik weer op een natuurlijke manier wil bevallen het een groot kans heeft dat het weer scheurt.
Herstellen duurt ook erg lang, ik had best wel veel klachten. Als ik een windje moest laten kwam het aan de vagina kant uit?. Dat wordt nu steeds minder gelukkig.  En daardoor dacht de gynaecoloog ook dat het misschien nog niet helemaal hersteld was, en misschien ook dat ik opnieuw geopereerd moest worden. Ik heb een paar weken geleden een mri scan laten maken en daar zagen ze niets. Daarbij heb ik ook fyso. De gynaecoloog zei dus dat ik op zich wel natuurlijk kan bevallen, maar dat ik wel een groot kans heb dat het weer kan scheuren.
Dus nu zit ik in een dilemma om natuurlijk te bevallen met een groot kans op scheuren of een keizersnede. Wat ook wel prima is...denk ik. 

Terug
Bovenaan