Weer zwanger. Zo onzeker na miskraam!

<p class="”p1″">Hoi allemaal,</p><p class="”p2″"> Nadat ik in december 2020 ‘eindelijk’ zwanger was na onze tweede IUI, is die zwangerschap helaas geëindigd in een miskraam met 5w3d.Nou ben ik net weer 5w4d zwanger van onze eerste IVF/embryo terugplaatsing. Ontzettend dankbaar dat het de eerste keer direct is gelukt maar ik ben zo ontzettend bang dat het weer mis gaat.<span class="”Apple-converted-space”"> </span></p><p class="”p2″"> Bij mijn vorige zwangerschap ging het mis op het moment dat mijn (enige zwangerschaps-symptoom) gevoelige tepels verdwenen en ik van het ene op het andere moment erg begon te bloeden. Dit kwam dus totaal onverwacht.<span class="”Apple-converted-space”"> </span></p><p class="”p1″">Nu ik weer zwanger ben, maak ik mij druk om alle kwaaltjes, of eerder het gebrek hieraan. Toen ik er met 4 weken achter kwam zwanger te zijn was wederom mijn enige ‘kwaaltje’ gevoelige tepels. Een paar dagen later kwam daar het gevoel heel vol te zitten/geen zin in eten te hebben bij. Nou heb ik afgelopen week het ene moment/dag absoluut geen gevoelige tepels, het andere moment/dag wel. Vol gevoel/geen vol gevoel… je snapt de bedoeling. Het enige constante is maagzuur (nu al?!). Verder dan kwaaltjes die dus komen en gaan ben totaal niet misselijk of moe (wat complete paniek veroorzaakt), moet dat nog komen?Sommige dagen ben ik positiever gestemd over deze zwangerschap dan andere dagen. Vandaag is zo’n dag dat alle kwaaltjes weg lijken te zijn met als gevolg een paniekaanval (huilend op de werkvloer).<span class="”Apple-converted-space”"> </span></p><p class="”p2″">Sorry voor deze hele ‘brain vomit’. Ik hoop dat iemand mij een beetje hoop kan/wil geven?</p>

Ik ben 5+5 zwanger en voel veel minder dan bij mijn eerste zwangerschap. Dus ik herken het vasthouden aan kwaaltjes. Ook hier wel ervaring met miskramen. Ik ben ook best wel bang. 
Maar ik weet van de eerste wel dat ik toen tot 6 weken ook wel dagen of uren had dat ik even niks voelde. En dan toch weer misselijk of enorm pijnlijke borsten, obstipatie die er een week wel was en dan een dag diarree. Gek werd ik ervan. Vanaf 6 weken was ik 24/7 misselijk tot 15 weken. Maar ook toen was ik erg opgelucht als ze weer even keken met de echo. Of later als ik even het hartje kon luisteren. Als je straks 15+ weken bent en het zelfs gaat voelen, dan groeit het vertrouwen ook meer. 
Momenteel hou ik me vast aan mn moeder, die voelde van mij de eerste helft van de zwangerschap helemaal niks. Echt niks. En van mn broer was ze meteen draaierig en licht in haar hoofd. Veel dorst en weinig eetlust. Beiden goede zwangerschappen. Het kan erg verschillen per zwangerschap en zelfs als je helemaal niks voelt kan het toch gewoon goed zitten. Andersom kun je helaas met veel klachten ook gewoon een miskraam hebben. Dus ik probeer mezelf er zoveel mogelijk aan te herinneren dat ik al die klachtjes niet aan het succes van de zwangerschap moet koppelen.

Wat heftig dat je een miskraam hebt gehad!

Hier nu 20 weken zwanger van mijn eerste kindje, maar in het jaar hiervoor 3 miskramen gehad. De eerste weken van deze zwangerschap waren zenuwslopend en ik zat echt te wachten totdat het weer mis zou gaan, maar dat gebeurde niet gelukkig!
Ik zou je met alle liefde de ideale tip willen geven, maar ik heb er zelf ook echt mee geworsteld. Heb er vooral veel met mijn vriend over gepraat dat ik constant in angst zat en mijn motto was constant dat zolang ik geen bloed verloor, het goed zou gaan. En zelfs al zou je bloed verliezen kan dit natuurlijk ook nog onschuldig zijn. Het is helaas echt even de dagen wegkijken tot de eerste echo.

Heel veel geluk en hopelijk kun je na een poosje echt gaan genieten van je zwangerschap!

Wat heftig dat je zo een moeizame weg hebt moeten bewandelen! Met 5,5 weken had ik ook nog helemaal nergens last van, ik werd pas misselijk halverwege week 6. Maar er zijn verschillende vrouwen in mijn familie die geen enkel moment misselijk waren tijdens hun zwangerschap. Daarnaast heb ik ook dat de kwaaltjes die er sinds week 6 zijn behoorlijk schommelen. Toch een mooie echo gehad met ruim 10 weken. Het zegt dus allemaal niets volgens mij! Veel succes en geluk gewenst met je zwangerschap, ik duim voor je dat het soepel gaat!

Gefeliciteerd!
Dat is inderdaad heel spannend, herkenbaar!
Helaas kan je er niks aan doen en is het afwachten of het allemaal goed gaat.

Ik heb zelf ook 3 miskramen gehad voordat m'n zoon bleef "plakken". Heb toen vanaf week 6 ongeveer elke week een echo laten maken tot 12 weken. Dat hielp mij om me gerust te stellen. Sterkte met wachten en de spanning!!

Terug
Bovenaan