Weerbaarheid, naar de basisschool

<p>Hi allemaal, Mijn dochter is bijna 4 en staat te popelen om naar de basisschool te gaan. Ik maak me echter behoorlijk zorgen om haar weerbaarheid en ben benieuwd naar jullie advies. </p><p>Mijn dochter kan thuis en bij volwassenen goed van zich afbijten, maar is in de buurt van andere kindjes heel onzeker. Ze durft niet goed voor zichzelf op te komen en laat snel de kaas van haar brood eten. Ook in de speeltuin durft ze niet goed in de rij voor bijv. de glijbaan te staan. Als een ander kindje iets afpakt, voordringt of haar een duw of mep geeft is ze zo overweldigd dat ze snel afdruipt.</p><p>We oefenen thuis met rollenspellen, in de speeltuin probeer ik niet zelf in te grijpen maar steun ik haar wel door te zeggen wat ze kan doen. Ik prijs haar voor pogingen (ook al lukt het nog niet helemaal) en vertel haar dat zij er ook mag zijn en dat de speeltuin/het speelgoed ook van haar is.</p><p>Ik heb het idee dat ze in een verbale discussie nog wel een beetje haar mannetje kan staan, maar zodra het non-verbaal is (afpakken, voordringen, ergens fysiek ruimte innemen) het gewoon niet lukt. Hoe kan ik haar hier verder mee helpen?</p><p>Ik ben bang dat ze straks gepest gaat worden omdat ze niet voor zichzelf op durft te komen. Ze heeft ook een oogsticker en een bril, dus dat zijn ‘makkelijke’ plaagdingetjes. Moet ik nu alvast een weerbaarheidstraining zoeken? Of het gewoon even aankijken? Wat is jullie ervaring en wat zouden jullie doen?</p><p>ze gaat trouwens sinds haar babytijd 3 dagen per week naar het kdv, dus komt genoeg in contact met andere kindjes.</p>
 
Je hebt gewoon een lieve dochter :). Misschien wat onder de indruk van andere kindjes maar is in de kern niks mis mee. Ik zou op school eerst eens kijken hoe het gaat. Mijn zoon kwam ook niet voor zichzelf op in speeltuin enzo en idd dat hij andere kindjes voor liet gaan in de rij en daardoor zelf een kwartier bij de glijbaan stond. Op school gaat het goed. Hij is geen 'leider', meer een volger maar prima toch. Hij is zacht en lief. Hij heeft het reuze naar zijn zin en leert steeds meer. Ik denk dat als je haar nu al op weerbaarheid cursus doet dat ze misschien de gedachte kan krijgen dat er iets mis met haar is of dat er iets moet veranderen. Maar hoe ze is, is goed. Ze mag gewoon nog leren dat ze best haar mannetje mag staan. De perfecte leerplek: school! Wellicht valt het mee. Gun het tijd.
 
Lekker naar school en daar fijn leren omgaan met.

In de klas heb je verschillende kinderen en ze zoeken uit bij wie ze zich fijn voelen. Het gaat in golf bewegingen bij een kleuter wbt ontwikkeling.
Ik als juf vind het fijn als je deze zorg als ouder deelt. Open en transparant werkt prettig. Kijk het aan en bij eerste gesprekken vragen hoe de juf het ziet.
Veel plezier
 
Ooohhh het is alsof het hier om m'n eigen dochter gaat! Ze is in oktober 4 geworden, ook een heeeel lief en rustig meisje en non-verbaal niet zo sterk. Verbaal wel echt d'r praatjes bij zich en slim en pienter, maar snel 'bang' van grotere kindjes, vooral jongetjes. Ook onzeker in de speeltuin enzo. En ze heeft ook een bril hihi!

Ik maakte me er ook wel wat zorgen om toen ze naar school ging, maar t gaat heel goed gelukkig. Ze vindt het heel leuk en zoekt haar eigen weg met rustige meisjes en speelt het liefst 'vrij', knutselen en stempelen en kleuren. Van groepsopdrachten krijgt ze stress.

Ze heeft het wel even lastig gehad omdat veel dingen haar nog niet lukken, zoals zelf d'r jas in de luizenzak doen en dr billen afvegen. En dat 'moet' wel want de juf let hier niet meer echt op met ee klas vol kinderen. Dus stond zij nog als laatste van de klas in de gang te klungelen met de luizenzak en dan kreeg ze stress en moest ze huilen. Ook de eerste maand zo'n 3x per week een plas ongelukje op school terwijl ze al een jaar goed zindelijk is. Dus tja, het doet echt wel wat met ze, 4 jaar worden en naar school gaan! Er gaat zoveel in dat koppie om...

Maar we zijn nu 7 weekjes verder, ze vindt school leuk en vindt op haar manier haar weg erin. Ze blijft wat afzijdig van de drukke jongens en heeft haar plekje wel gevonden geloof ik. Ze blijft wat verlegen en zwaait wel 100x gedag s ochtends, maar het gaat echt goed. Ze komt blij en baldadig thuis vol praatjes dus het doet haar ook echt goed en ze groeit hierin gelukkig.
Hopelijk komt het met jouw kindje ook goed, vast wel! Niet alle kindjes zijn verbaal sterk hoor, er zitten er nog genoeg in de klas met hetzelfde karakter als jouw kindje en dat weet de juf heus wel!
 
O en maak je niet druk om die bril. De kindjes uit de klas van m'n dochter zijn jaloers op haar bril, iedereen vindt m prachtig! Dat zal misschien nog wel eens veranderen als ze in groep 3 zit, maar in groep 1 wordt echt nog niet gepest om een bril. In groep 1 zijn zulke dingen nog cool!
 
En ja, ik vind het niet leuk als m'n dochter aan t einde van de dag verteld dat ze 3x moest huilen op school omdat iets niet lukte. Ik weet 100% dat dat dan ook écht 3x was want daar is ze dus heel pienter in en dat onthoudt ze. Als ik het de volgende dag aan de juf vraag, zegt de juf ook dat ze 3x moest huilen. Dat is rot. Maar daar moet ze ook van leren. Leren om om hulp te vragen, leren om te zeggen als iets niet lukt. Leren voor zichzelf op te komen en haar plekje vinden. En ik merk in die 7 weken tijd dat ze er sterker in wordt. Dus ze komt er echt wel, sommige kindjes hebben daarin wat meer tijd nodig. Eerlijk gezegd ben ik blij dat ze zo lief en rustig is en niet vanaf dag 1 een grote mond heeft..
 
Terug
Bovenaan