<p>Hi allemaal, Mijn dochter is bijna 4 en staat te popelen om naar de basisschool te gaan. Ik maak me echter behoorlijk zorgen om haar weerbaarheid en ben benieuwd naar jullie advies. </p><p>Mijn dochter kan thuis en bij volwassenen goed van zich afbijten, maar is in de buurt van andere kindjes heel onzeker. Ze durft niet goed voor zichzelf op te komen en laat snel de kaas van haar brood eten. Ook in de speeltuin durft ze niet goed in de rij voor bijv. de glijbaan te staan. Als een ander kindje iets afpakt, voordringt of haar een duw of mep geeft is ze zo overweldigd dat ze snel afdruipt.</p><p>We oefenen thuis met rollenspellen, in de speeltuin probeer ik niet zelf in te grijpen maar steun ik haar wel door te zeggen wat ze kan doen. Ik prijs haar voor pogingen (ook al lukt het nog niet helemaal) en vertel haar dat zij er ook mag zijn en dat de speeltuin/het speelgoed ook van haar is.</p><p>Ik heb het idee dat ze in een verbale discussie nog wel een beetje haar mannetje kan staan, maar zodra het non-verbaal is (afpakken, voordringen, ergens fysiek ruimte innemen) het gewoon niet lukt. Hoe kan ik haar hier verder mee helpen?</p><p>Ik ben bang dat ze straks gepest gaat worden omdat ze niet voor zichzelf op durft te komen. Ze heeft ook een oogsticker en een bril, dus dat zijn ‘makkelijke’ plaagdingetjes. Moet ik nu alvast een weerbaarheidstraining zoeken? Of het gewoon even aankijken? Wat is jullie ervaring en wat zouden jullie doen?</p><p>ze gaat trouwens sinds haar babytijd 3 dagen per week naar het kdv, dus komt genoeg in contact met andere kindjes.</p>