Weet iemans iets over zorgverlof?

Hoi, omdat Nika in het ziekenhuis ligt wil ik natuurlijk graag bij haar zijn. Ik heb dit aan mijn (vrouwelijke) baas aangegeven, maar zij begon direct over dat zorgverlof óf onbetaald verlof is, óf van je opgebouwde (tijd voor tijd) uren af gaat. Klopt dit??? Het kan toch niet zo zijn dat dit me mijn eigen uren of geld gaat kosten? Waarom heet het dan zorgverlof, dan zou ik toch ook gewoon vakantiedagen op kunnen nemen? Ik zit er nogal mee in m'n maag omdat ik weinig uren meer heb...

Ik hoop dat iemand hier er meer vanaf weet. Alvast bedankt!

Groetjes,
Myrna

google even "zorgverlof" en dan kom je op de site van het ministerie van SZW. Daarin staat een heel verslag...

Zoals ik het kan lezen heb je recht op 2 weken, tegen 70% van je salaris...

Succes.
Patty

Hoi hoi,

volgens mij kan geen enkele werkgever dit onbetaald laten, of van de vakantiedagen aftrekken. Ik lees wel op de site van hierboven dat jij degene moet zijn die voor Nika moet zorgen. Als je man bv nog wel voldoende uren heeft (maar ja wat is voldoende??) dan moet hij vrij nemen, en jij dus doorwerken (of vrij nemen, maar dan moet je er wel zelf voor opdraaien omdat je dan allebei bij je kind kan zijn). Kan je man geen zorgverlof aanvragen omdat jij in principe geen uren genoeg meer hebt?
Je kan ook nog informeren bij P&O!

Liefs en sterkte,

Jenneke

Hoi,

Ik zou de cao even nakijken als ik jou was.
Bij ons staat in de cao dat we 2x het aantal uren/dagen dat we per week werken recht hebben op betaald zorgverlof. Ik werk 2,5 dag per week en heb recht op 5 dagen zorgverlof per jaar.

succes.
jama

Hoi,
Helaas is het bij ons ook zo dat dit je eigen uren gaat kosten. Ten Rowan in het zh lag viel dit niet onder zorgverlof. Dit was voor als je iemand langdurig moet verzorgen of iets dergelijks.
Tja ik was het er ookniet mee eens maar ik moet zeggen mijn baas heeft mij zo ingepland dat het geen probleem was en ik had ook nog eens veel overuren staan.

groetjes pally

Hoi,
Helaas heb ik destijds ook zelf vrij moeten nemen. Onze dochter heeft na haar geboorte 7 weken in het zh gelegen. Juist omdat onze dochter in het zh lag wordt er al voor haar gezorgd, dus was ik als moeder niet nodig... belachelijk... Oftewel, je baas kan/mag dit bekijken zoals hij/zij wil. Je kan de regelingen op veel manieren lezen en komt het beste weg met een baas die het je "gunt". Ik heb uiteindelijk 2 weken betaald (bijzonder) verlof gekregen, de rest heb ik ouderschapsverlof opgenomen (is bij ons 70% van het minimumloon) aangevuld met geld dat ik had gespaard in levensloop. Je leest het al, een hele ingewikkelde constructie waar ik heeeeel druk mee ben geweest en me heel erg boos over heb gemaakt. Het is een hele nare periode en je wilt eigenlijk helemaal niet druk zijn met je werk. Een goed gesprek met je baas en (beter nog) met personeelszaken kan veel goed doen.
Veel succes!

zorgverlof is alleen als jij daadwerkelijk voor je kind moet zorgen, dus als ze ziek is maar dan ook thuis is dan kan je zorgverlof opnemen. Zolang ze in het ziekenhuis is hoef jij niet voor haar te zorgen dus krijg je geen zorgverlof.

Belachelijk natuurlijk deze regels want wie is er nou belangrijk voor zo´n klein hummeltje echt de dokter niet!!!..

veel sterkte!

Terug
Bovenaan