weet net dat ik zwanger ben

Hallo fames,
Een berichtje van een verbrouweerd iemand. Ik weet nu net dat ik zwanger ben, niet op durven hopen maar toch gebeurd. Poe, poe, tis nog allemaal zo onwerkelijk. EN NU???? Weet iemand welke stappen er gezet moeten worden, bijv: ivm de ha, of andere dingen die ik/wij dienen te weten. Graag goede raad gewenst. Dank u

Gr Anke2
 
Gefeliciteerd!!

Zoals net geschreven, ben ik er net dit weekend ook achter achtergekomen dat ik zwanger ben. Ik ben gisteren naar mijn huisarts geweest, dat is wel belangrijk. Je huisarts vertelt ook welke volgende stappen je moet ondernemen. Veel succes!

Groetjes
Anna
 
gefeliciteerd! en inderdaad je kan gewoon een vk bellen ( heb ik trouwens niet gelijk gedaan), je hoeft daar pas heen met zo'n 12 weken, en ik zou de huisarts gewoon even bellen om op de hoogte te stellen! geniet ervan! gr fie
 
Gefeliciteerd!

Als alles nog zo onbekend voor je is, zou ik wel al meteen een afspraak met je huisarts maken. Die kan je ook meteen vertellen wat je niet mag eten, dat lees je ook hier wel, maar hij kan het gewoon even zeggen. Hij kan ook vertellen wanneer je contact met hem of een verloskundige of gyneacoloog op moet nemen. Als er wat aan de hand is, maar ook gewoon. Normaal hoef je zonder klachten enzo inderdaad pas in de 12e week naar de verloskundige, maar de huisarts is beter op de hoogte van jouw specifieke situatie. En vaak moet je al wel veel eerder een afspraak maken, als ik hier in utrecht naar de verloskundige had gemoeten (ik loop nu bij een gyn.), had ik bijvoorbeeld met 8 weken al moeten bellen.

Verder zou ik als ik jou was wel alvast foliumzuur gaan slikken, tenminste, als je daar nog niet mee begonnen was. Ik weet niet of je weet hoever je zwanger bent, anders heb je kans dat je al wel eerder een termijn echo krijgt. Die kreeg ik vanwege een onregelmatige menstruatie bij mijn eerste met 7 weken en bij deze zwangerschap met 6 weken. Die van nu was misschien wel wat vroeg, maar uitgaande van de menstruatie zou ik toen 8 en een halve week moeten zijn.

Verder zou ik als ik jou was ook niet te lang wachten met de verzekering bellen. Dan hoor je van hen ook wel of je zelf de kraamzorg moet regelen of dat zij dat doen. Hier in Utrecht is het het handigst als je dat ook al voor de derde maand gedaan hebt, ivm de drukte, als jij in de randstad woont, zou ik daar dus zeker bijtijds bij proberen te zijn.

Je verzekering zal je ook een kraampakket sturen, denk ik, maar die krijg je pas veel later.

Spulletjes kopen, hoeft nu nog niet echt. Denk er bij de grotere spullen wel aan dat daar nog wel eens een lange levertijd op kan zitten en dat je het meeste het best met de 7 maanden ongeveer in huis kunt proberen te hebben. Om je een ide te geven, op de kamer van ons dochtertje zat vorig jaar een levertijd van 16 weken. Als je dat dus met een maand of 3 regelt ben je ook nog op tijd. Regel je het later, dan moet je wel even kijken of je geen dingen met een al te lange levertijd besteld.

Verder zijn wij wel bijtijds begonnen (bij de eerste) met van alles aan te schaffen, op die manier hadden we de kosten een beetje verspreid, maar je kunt nu ook gewoon steeds vast wat geld weg zetten.

Tot slot weet ik niet of jullie alle 2 werken, maar dan zou ik niet te lang wachten met opvang te regelen. Wij wilden ons kindje graag 1 of 2 dagen naar een creche doen, maar hebben haar pas rond de geboorte opgegeven. Uiteindelijk kon ze toen pas terecht toen ze een jaar was (een paar weken geleden dus). Dat is iets waar je nu al wel over na kunt denken.

Verder, vooral genieten!
 
GEFELICITEERD!!
heel leuk voor jullie.
Ik zou even informeren bij vrienden voor een goede en leuke verloskundige en die bellen, die vertelt je alles wat je moet en wilt weten.
Als je even terug denkt aan de eerste dag van de laatste menstruatie en daar 40 weken bij optelt kan je uitreken hoe lang je zwanger bent.
Heel veel geluk en lekker genieten
groetjes simone 28 weken
 
Hé gefeliciteerd!
Naar de huisarts hoeft niet perse. Ik ben wel gegaan omdat ik de beste man bijna al mijn hele leven ken, en ik het ook leuk vond om te vertellen. Het was meer uit fatsoen dus.
Als je je meld bij een verloskundige uit de buurt, zal die verder het traject met je op touw zetten. Misschien eerst een echo, anders wachten tot de eerst afspraak rond de 12 weken.

Wat ik als prettige boeken ervaar (zijn de meningen hier soms over verdeeld, dus kijk vooral wat je er zelf van vind!); zijn de boeken van Beatrijs Smulders en Marielle Kroon, veilig zwanger en veilig bevallen. Ik vond ze erg informatief. En het is geschreven vanuit Nederlands perspectief, omgeven met ervaringsverhalen. Ik had nl. ook een Amerikaans boek en dat is vooral anders met het medische gedeelte.

In dit soort boeken of anders waarschijnlijk wel op deze site, of andere baby of zwanger pagina's vind je de do'en don'ts met eten en leuk zijn de schema's van de groei van de baby per week.

Het is misschien nog wat vroeg, maar je opgeven voor een zwangerschapscursus kan ook al, als je al weet wat je wilt.
Of daar wat over na denken.
Ben zelf bezig met cursus Samen Bevallen, dat als voordeel heeft dat het in mijn weten de enige cursus is, die de man actief in de zwangerschap/bevalling betrekt (cursus doe je echt samen). De rest van de cursussen zijn waarschijnlijk ook prima, maar die doe je meestal dan in je eentje, meestal op een partner avond na.

Geniet verder gewoon enorm! Er is eerder teveel dan te weinig informatie, dus laat je ook niet gek maken.

Hele fijne zwangerschap toegewenst!
 
Terug
Bovenaan