weet niet hoe ik haar kan helpen!

Onze dochter is bijna 7. een pientere meid al zeg ik het zelf. toen ze in september naar groep 3 ging kon ze al lezen, schrijven en rekenen..

Niks mis mee, maar ze loopt de laatste tijd echt met haar ziel onder de arm!

Ze is verdrietig! ze kan me niet echt vertellen wat er aan de hand is. Ja afgelopen week was ze op school geplaagt.. de hele klas deed stom...
tja de hele school had last van de sint/kerst/oudennieuw gekte. iedereen druk, boos, vervelend, huilerig..

Maar ja het speelt bij haar al langer dat ze zich niet prettig voelt.
Op school is ze verder dan de rest, maar in plaats dat ze daar trots op mag zijn moet ze van de juf haar mond erover houden????? Dat vind ik zo vreemd! Ieder kind uit de klas weet dat ze al kon lezen, schrijven en rekenen en nu mag ze er niets over zeggen.
Ze krijgt andere opdrachten, maar een uitleg zit er niet bij.
Zienderogen gaat ze achteruit. 's avonds ligt ze lang wakker, overdag heeft ze weer driftbuien.
ze probeert me zo goed te vertellen wat er is en toch kan ze het niet verwoorden.

In januari gaan we weer met de juf praten (derde keer) en vragen nu ook het lokatiehoofd erbij, we weten niet of het aan de klas en de juf ligt, maar er moet wat gebeuren. straks ligt mijn meisje helemaal in de knoop.....

wie heeft er tips wat te doen?!
 
Ten eerste vind ik het heel goed dat je de stap neemt om te gaan praten met school.
Waarom wordt jou kind anders behandeld???
Dat zou ik eerst willen weten want jou kind voelt ziet weet dat het schijnbaar anders wordt behandeld als de rest van de klas en op die leeftijd voelen ze dat feilloos aan en zijn ze supergevoelig voor dat soort zaken.
Maar de vraag is waarom loopt ze voor of achter op de kindjes???
Misschien neemt ze alles sneller op of juist niet dat ze dat aan jou kind merken en daardoor andere lesstof geven maar dat zou belachelijk zijn als dat zo was en ook nog eens zonder overleg met jullie en het alle belangrijkste zonder haar ze heeft toch op zn minst recht om te weten waarom zij anders benaderd wordt dan haar klasgenoten(als dat de reden is dan)
Laat het even weten hoe het is afgelopen met gesprek enz succes
 
Nooit geen reactie meer gegeven...sorry, kom hier niet meer zo vaak.
We hebben het gesprek met de juf gehad.. aan de ene kant een opluchting, aan de andere kant nog steeds vraagtekens..
M wordt ondergestimuleerd, maar daar gaat ze mee aan de slag.  haar onzekerheid wordt een beetje onderschat, zo ook haar overgevoeligheid.. het feit dat de juf haar vertrouwen niet heeft geloofde de juf niet zo...dat ze nooit om hulp vraagt en met verdriet niet naar haar toe gaat zegt haar niets.
we wachten af. M is anders dan anderen...maar dat is weer een heel ander verhaal. Ze is de mooiste/ liefste en leukste M van de hele wereld, maar ze is anders en heeft een andere benadering nodig dan jantje klaasje en keesje..
 
Allereerst bijzonder dat jij haar moeder mag zijn. Het is niet makkelijk maar wel heel geweldig als je ouder(s) kunt zijn van speciale kinderen...
En verder.....: volg je intuitie, je gevoel! Blijf bij jezelf en kijk naar je kind.

Allemaal 'makkelijk' opgeschreven maar moeilijker in de praktijk te brengen. Maar het werkt wel.

Jammer dat je dochter haar mond moet houden over haar andere werkjes. Bij ons op school is het heel normaal dat kindjes extra werk krijgen, daar wordt niet gek of geheimzinnig over gedaan, ook niet stoer. Sommigen extra aandacht en sommigen extra werk, niets mis mee toch?

Probeer maar je kind te volgen, dan komt het wel goed. Nou ja, ik heb misschien makkelijk praten, mijn kindjes gaan allemaal super graag naar school en twee ervan werken lekker vooruit (verdieping of verbreding).

Succes!!!!
 
Hoi hannah,

dank je voor je reactie.. m werkt op school ook wel vooruit, maar zoals de juf zei: de kinderen die wat meer uitleg en begeleiding nodig hebben kijgen meer tijd.. ze zijn op school dit jaar begonnen met het dalton onderwijs. prima hoor, en het stimuleren van de zelfstandigheid is ook een pre, maar zoals de tijd nu ingedeeld wordt gaat het niet goed. tuurlijk moet de school zoeken naar een goede weg, maar ik wil niet dat m daar onder moet lijden. Ik heb nu met de juf afgesproken dat als het stil moet zijn in de klas en zij met de andere kinderen bezig is, m wel de mogelijkheid krijgt om haar boek open te laten liggen waar ze vastloopt. ze hoeft dan niet tijdens de pauze de uitleg te krijgen. dat was tot nu toe namelijk wel het geval en tja wat denk je dat een kind van net 7 liever doet?! buiten spelen met haar vriendjes of naar uitleg van de juf luisteren??!! verdiepen en verbreden doet de school nog te weinig.. Zijn het niet gewend. vorig jaar zijn ze hier heel erg op vast gelopen, en nu zijn ze nog eigenlijk niet verder. we houden m nauwlettend in de gaten want ze gaat wel weer met plezier naar school, maar ze zit inmiddels ver onder haar niveau te werken en dat is voor haar erg frustrerend. volgende week zijn de cito toetsen en daarna hebben we weer een gesprek.

Met het feit dat M anders is bedoel ik dat M wat andere aandacht nodig heeft op sociaal emotioneel gebied. ze oogt heel sterk, is heel goed, is cognitief ver voor, en wordt daardoor vaak overschat. Ze kan goed functioneren, maar heeft moeite met mensen vertrouwen, is vreselijk perfectionistisch, heeft veel last van faalangst, heeft ongelooflijke driftbuien als het te veel wordt (hebben we nu dus weer regelmatig). over het algemeen een heerlijke meid als je haar kent, maar dat heb je niet binnen 1 dag bereikt. je zal moeten laten zien dat je te vertrouwen bent en dat je niet weggaat..
vrioeger kon ze bijvoorbeeld niet knuffelen,. gaat nu thuis vanuit haarzelf, kon haar zussen geen knuffel of kusje geven. gaat nu bij de jongste vanzelf, bij de middelste moeizaam, maar dat ligt ook aan de leeftijd.
ach ik kan uren doorschrijven over M..maar in het kort ben ik apetrots, maar tegelijkertijd erg bang voor haar....
maar: ze komt er wel
 
Hai,

Het is net of ik mijn eigen verhaal lees wij zitten in het zelfde pakket al jullie. Mijn dochter heeft op het mkd gezeten en verveelde zich daar ontzettend mijn dochter loopt verstandelijk heel erg voor maar sociaal emotioneel weer heel erg achter dit is heel frustrerend voor haar en ook voor ons je kan ze vanalles uitleggen en dat snapt ze ook maar haar gevoel kan er nog niet bij.

Wij hebben ook besloten haar naar een andere school tedoen zodat ze meer uitgedaagd gaat worden en voor het sociaal emotioneel zijn we op dit moment  op zoek voor verdere hulp want dat is wel belangrijk.

We hebben een spel gekocht met pictogrammen en dat gaat over emoties misschien is dat ook wat voor jullie. Als ze niet weten hoe ze het moeten verwoorden kunnen ze dat ook doen doormiddel van dat spel.

Ik wil je veel sterkte wensen want we weten hoezwaar het is maar 1 ding is zeker ze komen er wel.
En het zijn hele bijzondere kinderen. En met heel veel liefde kan je thuis al heel veel bereiken.
 
Hallo mammy29

Kun je mij iets meer vertellen over dat spel?

Ik heb nl ook een dochter die zich in woorden niet kan uitdrukken, is heel onzeker en heeft faalangst, maar ze doet t super op school
Thuis is ze p haar vertrouwde plek en dan is het vaker een driftkikker, en als ik dan vraag waarom ze zo reageert kan ze daar de woorden niet voor vinden...
Ik vind dit soms zo moeilijk......

Hoe pakken jullie, andere moeders dit aan?
 


quote: heksje6 reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('30-01-2009 13:24:43'));

Hallo mammy29

Kun je mij iets meer vertellen over dat spel?

Ik heb nl ook een dochter die zich in woorden niet kan uitdrukken, is heel onzeker en heeft faalangst, maar ze doet t super op school
Thuis is ze op haar vertrouwde plek en dan is het vaker een driftkikker, en als ik dan vraag waarom ze zo reageert kan ze daar de woorden niet voor vinden...
Ik vind dit soms zo moeilijk......

Hoe pakken jullie, andere moeders dit aan?





 
Terug
Bovenaan