Weet niet wat ik moet

Hoi allemaal,

Ik weet niet zo goed hoe ik moet beginnen.
In oktober heb ik een curretage gehad vanwege een miskraam (leeg vruchtzakje). Al met al heb ik dat erg nuchter verwerkt en op zich heb ik er niet zo heel veel problemen mee gehad. Het was nogal abstract allemaal: op de echo zagen we een zwarte vlek; daar had een baby in moeten zitten maar die zat er niet. Heel erg jammer maar niets aan te doen.
Het enige dat ik eraan 'overhield'   was het niet meer onbezorgd zwanger kunnen worden.

Meteen na de curretage ben ik weer zwanger geworden. Dat hadden we niet zo gepland maar het is toch gebeurd. De eerste echo die we op eigen initiatief lieten maken toonde aan dat we ongeveer 4 weken zwanger waren. Maar dat was toen nog moeilijk te zien. We waren erg verrast maar natuurlijk ook erg blij. Maar toen begon de eerste bloeding. Ik viel keihard van mijn roze wolkje af. Ik dacht meteen dat het mis was. Helaas vond de verloskundige het niet nodig om ons door te sturen naar het ziekenhuis. Er was toch nog niets te zien. Anderhalve week heb ik in spanning gezeten. Toen mochten we naar het diagnostisch centrum voor een termijnecho. Wij dachten echt dat het niet goed zou zijn. De mevrouw van het diagnostisch centrum had echter een goed bericht: we waren nog steeds zwanger en wel 7 weken en 4 dagen. Het was moeilijk te bevatten. Ik was helemaal van de kaart maar natuurlijk ook wel blij.

Maar ja, de dag erna (vlak voor kerstmis) zat ik op het werk toen ik weer bloed voelde wegstromen. Ik ging naar de wc en het liep er met straaltjes tegelijk uit. Ik ben hals overkop naar huis gereden, heb mijn man gebeld en we zijn samen naar het ziekenhuis gegaan. Helemaal over onze toeren natuurlijk. De gynaecoloog hoorde ons verhaal aan en maakte vervolgens weer een echo. Waar het bloed vandaan was gekomen wist hij niet maar het kindje zat er nog! We gingen van verdriet en stress over naar ongeloof en blijdschap.
Daarna heb ik nog regelmatig bloedingen gehad maar elke keer was het met het kindje goed.

Nu ben ik 15 weken zwanger maar door al die emoties kan ik er niet van genieten. Ik ben zo ontzettend onzeker en loop heel de dag met die zwangerschap in mijn achterhoofd. Ik ben ook nog geen gram aangekomen en aan mijn buik zie je ook helemaal niets. Dat maakt me alleen maar onzekerder. Ik heb mijn volgende afspraak bij de verloskundige in het ziekenhuis pas volgende week vrijdag. Maar eigenlijk kan ik niet wachten. Mijn man en vrienden zeggen dat ik me niet zo druk moet maken. En verstandelijk weet ik dat zelf ook wel. Maar mijn gevoel zegt me weer iets heel anders.

Ik weet niet zo goed hoe ik hier mee om moet gaan. Eigenlijk zou ik blij moeten zijn en ervan moeten genieten maar ik kan het gewoon niet.

Wie heeft er tips?

Groetjes,
Maike

Hoi Maike

Ten eerste gefeliciteerd met je zwangerschap!
Ik kan me goed voorstellen dat je je ongerust maakt na alles wat je hebt meegemaakt.
Het blijft toch door je hoofd spoken. Ik denk dat iedere zwangere vrouw zich  ongerust maakt hoor... alleen zal niet iedereen dat zeggen.
Het klinkt makkelijk maar probeer er gewoon van te genieten. Bij de 20 weken echo weet je meer en je buik zal vanzelf wel gaan groeien.

Succes en probeer alles een beetje los te laten en gewoon te genieten van iedere dag zonder vooruit te denken.

Gr. Zevra

Hallo Maike

Heel vervelend maar het hoeft niets te betekenen, ik heb dit namelijk 11 jaar gelden ook gehad.Naderhand is na grondig onderzoek  gebleken  dat ik zwanger was van een tweeling en een vruchtje liet geleidelijk los.
Dit zie je alleen als er heel goed naar de echo wordt gekeken, vraag nog eens voor een echo en breng dit ter sprake.

Sterkte

Hoi Maike,

Allereerst gefeliciteerd met jullie zwangerschap!!

Heel normaal hoor, dat je je zo onzeker voelt! Zeker omdat je ook zoveel bloedingen gehad hebt. (waar zit je placenta? Als die voor de baarmoedermond ligt kan daar het bloed vandaan komen) Na een Mk ben je gewoon niet meer onbezorgt zwanger. Je weet immers dat het ook mis kan gaan.

Ik heb 2 keer een mk gehad. En na elke mk ook een goede zwangerschap gehad. Wel bij iedere zwangerschap bloedverlies gehad. Dus ook regelmatig naar mijn VK en de gyn. Bij mij werd de angst minder toen ik het kindje ging voelen. Dan bedoel ik wel dat ik het kindje iedere dag  voelde. Dat was met een week of 18.  En idd na de 20 weken echo. (die gelukkig beide keren goed was) En pas daarna durfde ik echt te gaan genieten. Tot die tijd maar met  mate.  Ik moet erbij vertellen dat de oorzaak van de bloedingen bij mij pas tijdens mijn laatste zwangerschap gevonden is. Ik blijk een heel gevoelige baarmoedermond te hebben. En ik verloor geen extreme hoeveelheden bloed. Ik snap ook de reakties van jouw omgeving wel. Zij hebben zoiets van: het gaat nu toch goed? Maar ze beseffen niet dat het allemaal in/met jouw lichaam gebeurd. Ik vond hier op dit forum veel steun. En ik praatte er veel over.

Ik wil jouw de raad geven die ik ook kreeg hier: Probeer er gewoon van te gaan genieten. Zal in het begin moeilijk zijn, maar het komt echt! Ik weet dat het makkelijk klinkt, maar het is echt waar.

Ik hoop dat je gauw meer vertrouwen krijgt in je zwangerschap, en dat je meer kunt gaan genieten. Goede zwangerschap!
Groetjes, Cathy

Hoi Maike,
Ik weet precies hoe je je voelt hoor!. na 2 MK kon ik bij de zwangerschap die wel goed ging ook niet indenken dat het OK was, zeker niet als je ook nog bloed verliest. Mijn buik ging pas na 20w groeien, ik kon hem wel naar buiten kijken maar ik zag echt geen mooie bolling komen. Het is ook zo onwerkelijk, en je bent je bewuster dat het zo bijzonder is als het wel goed gaat. Ook las je de baby eenmaal voelt was ik elke dag weer aan het controleren of ik genoeg voelde. Helaas kan je je onzekerheid niet wegstoppen. Maar ik heb me wel voorgenomen als mijn volgende zwangerschap ( net weer mijn 3e mk gehad) wel weer goed gaat ik er echt 100% alleen maar van ga genieten want het is zo jammer dat die gevoelens zo iets moois overschaduwen.
Heel veel succes en plezier deze zwangerschap

Hoi Maike,

Ook ik kan me je heel erg goed voorstellen, mensen kunnen wel zeggen, geniet ervan maar jou gevoel zegt anders.

Wat dacht je van een stukje zelfbescherming van jezelf, je emoties zijn behoorlijk heen en weer geslingerd de afgelopen tijd.

Ik zelf ben een kindje verloren bij 21 weken en 5 dagen zwangerschap, wel na een bevalling en een goed afscheid, wij proberen er nu weer voor te gaan maar ik weet zeker dat de volgende zwangerschap (als ie mag komen) nooit meer zo onbezorgt zal zijn, en ik kan alleen maar hopen dat ik er van mag genieten.

Toch van harte gefeliciteerd met je zwangerschap, en misschien als je de 20-weken echo hebt gehad en alles is daarop goed, dat je buikje in ene begint te groeien, en dat je er toch nog van kan genieten.

Liefs Randy

p.s. ik ben tot mijn bevalling alleen maar afgevallen, maar vanaf week 16 ging mijn buik wel heel hard naar voren.

Terug
Bovenaan