Weigert in eens stukjes eten

Hoihoi,

Ik kan wel wat advies gebruiken. Ons meisje van ruim 1.5 wilt in eens geen stukjes meer eten. Enkel gepureerd. Behalve snoep en lekkernij, dat gaat er zo in. Dat kreeg ze al vrijwel niet, maar nu helemaal niet, omdat wij willen dat ze de nodige vitamines binnen krijg en niet het overbodige.
Ik zit een beetje met mijn handen in het haar, want alles wat ze eerst wel luste hoeft ze nu niet en spuugt ze uit. Groente, fruit, brood het maakt niet uit. Als ik het pureer eet ze het wel op. Hoe kunnen wij hier het beste mee omgaan? We worden niet boos en bieden een alternatief (gepureerd) maar brood pureren dat wordt geen succes. Maar goed, dat is natuurlijk niet echt een oplossing lijkt mij. Herkennen jullie dit? En hoe hebben jullie dit aangepakt? Ik heb het consultatiebureau ook ingelicht.
 
ik ben benieuwd wat het consultatiebureau zei? 
je hebt altijd van die fases dat een kind ineens minder (goed) eet, onze dochter is nu 11 maanden en wilde een aantal weken geleden ineens ook alles weer gepureerd.. Dus dat gegeven en als ze klaar was met eten weer stukje aangeboden van wat ze heel erg lekker vindt maar wel gezond: in haar geval stukjes tomaat, stukjes zalm, stukjes banaan. Dan was het niet erg als ze het op de grond gooide, want ze had immers al wat voeding binnen. Ik denk dat ze na ongeveer een week ineens weer wat stukjes in haar mond stopte en dat is geleidelijk weer meer geworden. Achteraf denk ik dat er toen een aantal tanden tegelijk door kwamen, dus dat het haar gewoon zeer deed. 
Mijn advies zou dus zijn: volg je kind, (gezond) gepureerd eten is ook goed en blijf de stukjes eten wel aanbieden.
 
Kan het misschien zijn dat ze tandjes/kiezen krijgt.
Bij ons zoontje zag je het niet altijd aan bijvoorbeeld de wangen/poep of in het gedrag, maar wilde dan ineens geen appel eten of korstjes, alles wat meer zeer zou doen op zijn waarschijnlijk heel gevoelige tandvlees. Als de kies dan door was dan at hij alles gewoon weer.
 
Kiezen, verkoudheid... Dat kan. Is hier soms ook. 
Maar als ik verder niks bijzonders zie ga ik ook niks bijzonders doen hoor. Dan is het einde zoek. Voor je het weet wil ze nog meer niet, en nog meer niet. Dan zou ze me hier zo afgetraind hebben tot een menu van alleen maar "ijsje ijsje!". Wij geven gewoon wat wij eten en zij eet ervan wat ze wil. Is dat niks, dan is dat niks, eet ze later wel weer. Maargoed, dit is als ik zeker weet dat er geen duidelijke oorzaak is he. 
Je kan even een dag of 2 aankijken in geval van een virusje, dat zou dan wel duidelijk moeten zijn. En als het kiezen zijn dan zou je flinke bulten moeten zien. Eens dat het niet altijd duidelijk is aan huilen of poep ofzo. Maar als snoep en koek er wel zo in gaat... Kauwt ze op haar vingers en kwijlt ze veel? Hoe gaan de nachten? Vaak merk je het wel aan iets. Ook al is het niet het complete pakket klachten. 
 
Jonge kinderen hebben ook regelmatig fases van "gewoon" slecht eten. Dat gaat dan meer over eten ontdekken, smaken, texturen, of grenzen verkennen. Dan eten ze later vanzelf weer meer. Ze hebben op een gegeven moment ook minder eten nodig dan eerder. Er zijn hier ook wel dagen dat ze een halve boterham een paar happen banaan en 1 stukje pasta eet en dat was het voor vandaag. En dat kan ook wel eens een tijdje duren. Maar uiteindelijk komt er altijd weer een periode dat ze monsterlijk veel eet. Kinderen groeien soms van de lucht!
 
Terug
Bovenaan