Weinig aandacht voor verlegen kindje op psz...

Even me hart luchten...

Net weer me dochtertje weggebracht naar de psz.Ze zit er nu sinds de zomervakantie op en heeft het er reuze naar der zin.Wat mij alleen al vanaf het begin opvalt is dat er zeer selectief omgegaan wordt met de kinderen.Verlegen kinderen worden amper gezien of gehoord.Mijn dochter is dus op de psz ook erg verlegen.Vorige keer zei de leidster nog; Ze zal best kunnen praten maar ik heb der alleen nog ja en nee horen zeggen'Ja gek he als er amper aandach aan een kind besteed wordt...Zo heeft ze nu dus ook al 5 keer achter elkaar in der broek geplast, terwijl ze thuis geen 1 keer in der broek plast.Het begint al bij binnenkomst.We komen binnen, me dochter achter me rug verstopt, ik zeg goedemorgen!Amper een reactie, maar als anderen kinderen binnen komen met hun ouders is het van Heyyyy ....Was je er weer gezellig?!Leuk dat je er weer bent joh!Dan denk ik POTVERDIKKIE!!!Geef mijn kind ook eens die volle aandacht.Met het zwaaien net zo, er wordt geen eens meer aan der gevraagd of de juf mee moet zwaaien, klimt ze zelf op een stoel om te zwaaien of ze blijft gewoon aan tafel zitten.Waar de leidsters druk mee zijn is het bespreken van hun privé leven met andere 'interresante' moeders...Ik kan me hier best over opwinden.De juf is vandaag voor het laatst, en wordt me dochter overgeplaatst naar een andere grotere groep.Aan de ene kant ben ik blij dat ze een andere juf krijgt, maar aan de andere kant niet want dan moet ze weer van voor af aan beginnen voor mijn gevoel...Ik ga dit nog een poosje aankijken bij de andere groep, en als de nieuwe juf dezelfde tactiek heeft haal ik der ervan af, of is dat niet verstandig?Wat moet ik doen?Raad?Graag!

 
He meid,

Als ik je verhaal zo lees valt mijn mond bijna open van verbazing.
Ik ben zelf juf op een basisschool en ik snap niet dat mensen het ene kind op het andere kind voortrekken.
Natuurlijk is het belangrijk om een verlegen kind ook rustig te benaderen. En vaak vinden deze kinderen het ook fijn om gewoon hun eigen gang te kunnen gaan zodat ze kunnen ontdooien. Maar dat betekent niet dat je ze links moet laten liggen.

Ik kan me dan ook goed voorstellen dat je je daar kwaad over maakt. Als ik jou was zou het niet langer aankijken, maar er direct werk van maken. Ga in gesprek met de nieuwe juf, begin desnoods over het broekplassen. Geef dan ook aan dat je kindje heel verlegen is en je je daar zorgen om maakt. Dan is de juf op de hoogte en weet die ook wat jij van haar verwacht.
Gaat het dan na een tijdje nog steeds niet beter dan zou ik haar er vanaf halen.

Succes ermee.
Groetjes Anninas
 
Hoi!

Dankjewel voor je reactie.Me dochter moet idd altijd even op der gemak komen, maar bij haar gaat het wel sneller als je der ook aandacht geeft, en der ook laat zien dat je het leuk vindt dat ze komt.Mja als dat niet gedaan wordt dan komt ze ook niet uit der schulp.

Ik zat er inderdaad ook over te denken om gelijk een gesprek aan te gaan met de nieuwe juf.Dan weet ze er iig vanaf, en kan ik mijn kijk op het verhaal geven.Ze zullen namelijk wel iets van een overdracht gegeven hebben.Ik hoop echt dat het bij de nieuwe juf beter zal gaan, want ik vindt het gewoon hardstikke goed om een kindje op de psz te doen.Ze heeft er echt al wel wat geleerd, zoals liedjes zingen, knutseltjes die je thuis toch niet gauw verzint, allemaal van dat soort dingen.En het omgaan met andere kinderen vind ik gewoon een must...Ik vind het ook gewoon zo zielig, ben bang dat ze er zelf ook wat van merkt, dat anderen kinderen 'voorgetrokken' worden, en dat ze een knauw op der zelfvertrouwen krijgt...
Maar goed, hopen op een leukere juf!

Bedankt
Groetjess
 
hey gooische mama,

Ik zou idd ook even gaan praten met de juf (nieuw of oud). Ik had ongeveer een vergelijkbaar probleem met mijn oudste zoon. Niet dat hij niet genoeg aandacht kreeg, maar dat hij niet kon aarden in de groep. Op de een of ander manier zat hij daar niet goed. Ik heb het afgekeken en nog eens en het toen toch op het woord gegooit even een gesprek met de juf. Alle begrip en ze gingen het aanpakken. Ondanks zijn jonge leeftijd mocht hij toch vast naar de grotere groep, en dat ging erg goed. Tot het moment dat er een nieuwe juf kwam, die 2 klikte absoluut niet, hij trok zich wederom helemaal terug in zijn schulp. Wederom met de juf (niet zijn eigen, vond ik toch te moeilijk om aan te kaarten) over gehad en ze zouden het bespreken. Een tijdje later heeft hij een nieuwe juf gekregen en dat klikte zo goed dat ik hem bij wijze van spreken mee naar huis moest slepen. Inmiddels zit mijn oudste sinds sept op de basisschool, maar ook daarmee heb ik mijn keuze aangepast en ben naar een Belgische school uitgeweken. Hier zijn ze veel allerter op de kinderen, de groepen zijn niet zo groot als hier in NL (20 tot MAX 25 kinderen, In NL gerust 35-40 kinderen). En nee, de school waar wij naar toe gaan is niet strak in het gareel en zweepslagen, maar gewoon heel gestruktureerd en duidelijk voor de kinderen. Het bevalt de oudste heel erg goed al vanaf het eerste moment, en die geeft zich echt niet makkelijk. Maar hij maakt al echt vriendjes en is blij als hij weer naar school mag. (op de PSZ in NL was dat echt anders en dat had niets met leeftijd te maken).

Succes met je gesprek ik hoop dat het wat opleverd.
 
Hey Gooische mama,

Ik zou ook een gesprek aan gaan met de nieuwe juf en daarin je gevoelens duidelijk benoemen, over hoe het voor jou gevoel verlopen is. Aangeven wat jij eigenlijk verwacht had. En vragen wat zij van jou verwachtingen vindt. Dan merk je vanzelf of jullie eruit komen. En zij hoort daar proffesioneel mee om te gaan.

Voel je ook niet bezwaard om zo'n gesprek aan te gaan, het is heel normaal en je goed recht om voor je kind op te komen.

Groetjes, Chade
 
Hallo,

Wat fijn die reacties!Ik ben dus niet de enige.
Nou heel kort gesprek gehad met de nieuwe juf, en het was haar eigelijk meteen duidelijk...Hoefde eigelijk niet veel te zeggen.Het klikt ontzettend tussen de nieuwe juf en me dochter.Sinds ze op de nieuwe groep zit, geen 1 keer meer in de broek geplast.En ze praat zelfs...Wat ze dus bij de andere juf niet deed.Hele verhalen schijnt ze aan de tafel te hebben als ze wat drinken.Ik ben ontzettend blij dat het bij deze juf wel goed gaat.En wat mamaccr3 zegt, dat ze niet mee willen naar huis, heeft zij nu dus ook.Ik ben elke keer de laatste die de klas verlaat, omdat ze gewoon niet mee wil.Hahaha!Ze zit ook de hele week te zeuren wanneer ze nu eindelijk eenz naar 'school' mag...

Bedankt!
 
He meid,

Wat fijn om te horen dat jullie meisje zich nu lekker op haar gemak voelt.
Goed dat je het gesprek bent aan gegaan. Kan me voorstellen dat dat moeilijk is, maar je laat haar nu wel met een gerust hart achter.

Liefs Anninas
 
Terug
Bovenaan