weinig aangekomen!!!

Hallo,

Onze Jasper van 4,5 maand mocht gisteren weer naar het CB voor zijn derde prikjes. Ook werd er weer gewogen en wat bleek hij is in ruim een maand tijd maar 175 gram aangekomen, hier schok ik best van!! Hij weegt nu 6730 gram en een maand terug 6575 gram.  Ik geef nog volledige BV en ben nu bang dat hij niet voloende krijgt. Was al wel een week begonnen met fruithap en kreeg als tip van het CB om ook maar vast met de groente en pap te beginnen, zodat hij wat meer vast voedsel krijgt. Wat ook een goot probleem is, is dat hij niet uit een fles wil drinken. Ben nu al drie dagen 1 voeding aan het vervangen door flesvoeding maar meneer wordt zeeer boos en verdrietig als die fles in zijn mond gaat. We hebben al wel vaker een fles met BV gegeven, en dat ging redelijk. Zijn er meer moeders waarvan de baby's maar zo weinig zijn aangekomen?

Groeten Alice
 
Hoi Alice,

Ik kan me voorstellen dat je onzeker bent geworden door de stagnerende groei van je zoontje . De groei is inderdaad één  van de richtlijnen  om te kunnen bepalen of een baby voldoende binnenkrijgt.  Dit is echter een onderdeel, het is belangrijk om naar het totaalplaatje te kijken. Een baby krijgt voldoende binnen als hij ongeveer zes a zeven voedingen per etmaal krijgt (meer mag ook, aan borstvoeding is geen maximum gebonden), de eerste maanden tussen de 100-200 gram per week groeit  (vanaf  de leeftijd  is een gemiddelde gewichtstoename van 85-150 gram per week normaal), flinke plasluiers produceert (minstens zes kletsnatte katoenen luiers of vier zware wegwerpluiers per  etmaal, de urine moet licht van kleur zijn en mag niet sterk ruiken), regelmatig zachte, lichtgekleurde ontlasting heeft en tevreden en alert is.

Heb je vanuit het consultatiebureau ook tips en informatie meegekregen waarmee je jullie borstvoedingsbeleid eventueel kunt aanpassen om de groei van je kindje te bevorderen? Een baby van deze leeftijd heeft de melkvoeding namelijk nog heel hard nodig; een hapje groente en/of fruit (wat  trouwens echt nog bijvoeding is,  moedermelk blijft ook na de leeftijd van zes maanden nog een hele tijd de hoofdmaaltijd voor een baby)  levert niet de calorieën op die hij zo hard nodig heeft om lekker van te groeien. Dat geldt ook voor de rijstebloem die je zou toevoegen om pap te gaan maken; het is eens berekend dat  de  hoeveelheid  rijstebloem die je bij de melk doet een voedingswaarde heeft die vergelijkbaar is met twee slokken moedermelk. Het is dus eigenlijk veel effectiever om het borstvoedingsbeleid goed onder de loep te nemen en waar nodig  te  verbeteren (goed aanleggen, vaak genoeg voeden, lang genoeg laten drinken, tepelhoedjes achterwege laten).
Verder kun je kunt bijvoorbeeld zelf één of meer regeldagen inlassen door lekker met je kindje op de bank te gaan zitten of in bed te gaan liggen (maak het jezelf ook zo comfortabel mogelijk door bijvoorbeeld een thermoskan met thee en wat lekkers erbij te nemen)  en hem zo vaak mogelijk bij je te laten drinken. Daarmee krijgt je lichaam het signaal om meer melk te gaan aanmaken. Hoe leger de borst, des te sneller er weer nieuwe melk wordt aangemaakt. En ook, hoe leger de borst, des te vetter de melk zal zijn. Zo kan die vette achtermelk een boost zijn voor de groei. Ik weet niet of je zoontje nog een nachtvoeding krijgt? Als dat op dit moment niet zo is, zou je deze (tijdelijk) weer in ere kunnen herstellen zodat  hij ook dan nog even kan bijtanken. Bovendien werken nachtvoedingen extra stimulerend voor je melkproductie. Je adrenalinepeil is 's nachts namelijk een stuk lager, waardoor de borstvoedingshormonen kunnen pieken.
Krijgt je zoontje één borst of twee borsten per voeding? Probeer twee borsten per voeding aan te bieden. Wisselvoeden (dus drie, vier, vijf of zelfs zes borsten per voeding) werkt ook stimulerend voor je melkproductie. Kan je kindje zelf de voedingsduur bepalen? Het is belangrijk dat je baby de borst goed leegdrinkt, zodat hij ook goed aan de vette achtermelk toekomt. Een borst is goed leeg als deze na het voeden soepeler aanvoelt dan ervoor. Je kunt het ook merken aan het drinkgedrag van je baby. Hij zal eerst korte zuigbewegingen maken om een toeschietreflex op te wekken. Zodra de melk begint te stromen, zal hij ritmisch met lange halen gaan drinken (zuigen-slikken-ademhalen) en als de borst al aardig leegraakt, zal hij vaker gaan zuigen om dan nog eens een slokje melk door te slikken.

Ik hoop dat je hier iets mee kunt. Mocht bovenstaande informatie toch nog vragen bij je oproepen, reageer dan gerust. Ook kun je altijd bellen met de Vereniging Borstvoeding Natuurlijk of met Borstvoedingorganisatie LLL. Contactpersonen van de VBN en leidsters van LLL hebben, met hun eigen borstvoedingservaring als basis, een opleiding gevolgd via hun organisatie en geven wetenschappelijk verantwoorde informatie over borstvoeding. Beide organisaties hebben een eigen telefonische informatiedienst, die zowel overdag als 's avonds en in de weekenden bereikbaar is. Je hoeft geen lid te zijn om te kunnen bellen en er zijn geen kosten aan verbonden (je betaalt alleen je eigen gesprekskosten). Dus schroom niet, bel gerust! De VBN kun je bereiken via 0343-576626 en LLL is bereikbaar op 0111-413189.

Groetjes van Yvonne
 
O, te snel op enter gedrukt . Wat denk ik ook wel goed is om te weten, is dat de meeste consultatiebureau's nog steeds de groeicurve hanteren die is gebaseerd op de groei van baby's die kunstmatige zuigelingenvoeding krijgen. Als deze curve wordt gebruikt om de groei van een borstgevoede baby vast te leggen, kan dat nog wel eens een vertekend beeld geven omdat baby's die kunstmatige zuigelingenvoeding krijgen een ander groeiverloop laten zien. Daarom heeft de Wereld Gezondheidsorganisatie (WHO) een groeicurve ontwikkeld op basis van de groei van borstgevoede baby's.  Bv.com besteedt  er uitgebreid aandacht aan en je kunt daar de bv-curve ook online invullen. Ik ben benieuwd hoe jullie plaatje er dan uit komt te zien?
Verder is het ook nog zo, dat de groei van borstgevoede baby's zo rond de leeftijd van vier maanden vaak wat afbuigt; dat is dus heel normaal. Alleen zit jouw zoontje qua gewichtstoename iets onder het gemiddelde, maar ik denk dat dát met de juiste en volledige informatie wel oplosbaar is .

Groetjes van Yvonne
 
Hoi Yvonne,

Heel erg bedankt voor je reactie, ondanks dat het ons vierde kindje is, zit ik er toch wel mee, bij de andere heb ik hier nooit problemen mee gehad. Wat de plasluiers betreft, deze voelen elke keer erg leeg aan, hij plast naar mijn idee veel te weinig, echt dikke volle plasluiers heeft hij niet meer, ook niet na een hele nacht en de luiers ruiken wel sterk!!! Dat is vast een teken dat hij inderdaad te weinig binnen krijgt. Ik heb het idee dat dit al wat langer speelt en zijn lichaampje zelfs al gewent is aan te weinig, het is namelijk niet zo dat hij het uitschreeuwd van de honger. Ik gaf altijd maar 1 borst omdat ik de eerste drie maanden voeding te over had, maar ben nu wel begonnen om twee borsten te geven. M'n borsten voelen ook erg leeg aan, ik ga hem nu maar vaker aanleggen en ga ook maar weer kolven om te kijken hoeveel er dan uitkomt. En misschien wil hij de BV wel uit een fles

Groeten Alice
 
Hoi Alice

Zo'n 3 weken geleden hadden wij hetzelfde probleem.mijn dochter was in 2 maanden tijd 3 ons afgevallen.Wij hebben het advies van het bureau naast ons neergelegd en zijn gewoon de bv gaan opvoeren.Oftewel uit bed gelijk voeden en net voor het naar bed gaan weer.Het gaat nu weer hartstikke goed met haar en ze is zelfs de afgelopen week 120 gram aangekomen.

Hoe meer je gaat bijvoeden met pap ed hoe minder de vraag naar bv wordt.Hierdoor neemt de voeding af.Bij meer aanleggen stimuleer je je productie juist weer.

wij hebben ook een andere groeicurve gebruikt via internet.Eentje speciaal voor kinderen die bv krijgen.Hierin staat ook dat kinderen rond de 4 maanden een terugval kunnen krijgen.Je vindt dit op:www.borstvoeding.com.En dan moet je naar groeicurve.

Heel veel succes!

Groetjes Jessica
 
Onze dochter onze dochter viel twee dagen op rij af in de kraamweek ik kreeg als advies om vetter en eiwit rijk te eten en goed te drinken. Dus anderhalf liter water per dag naast de koffie en thee en Griekse joghurt, ei en het liefst bij elke voeding iets eten. De dag later bleek de kleine alweer 75 gram zwaarder en de dag daarop 40 gram. Je zou kunnen proberen om deze dingen te eten dan wordt je voeding ook vrij snel beter. Groetjes Janetta.
 
Ik vind het een heel vreemd advies van het CB om meer vaste voeding te geven. De kans is hierdoor dat je kindje minder BV gaat pakken. En BV is tot 1 jaar hoofdvoeding en hetgeen waar je kindje op groeit. Tot een half jaar kun je gewoon uitsluitend BV geven. Pas vanaf een half jaar hoef je bijvoeding zoals groente,fruit, brood te geven. Dus ik zou vooral focussen op de BV. Hiervan kan je nooit teveel geven. 
 
Zoek even op de 4 maanden dip borstvoeding! Ik heb precies hetzelfde gehad. Mij adviseerden ze ook meer vaste voeding maar die twee hapjes groente en fruit gaan echt het verschil niet maken.
 
Terug
Bovenaan