weinig drinken aan de borst

Hallo,

Sinds een paar dagen drinkt mijn dochter slecht aan de borst. Ze begint wel te drinken aan de borst, met veel loslaten, maar daarna wil ze niet meer verder. Het lijkt wel alsof ze even niet meer weet hoe het moet. Ze heeft wel nog honger en zuigt dan ook flink op mijn vinger. Ze huilt echt als ik haar weer probeer aan te leggen terwijl ze bijna nooit huilt. Ik weeg haar altijd voor en na een voeding en nu drinkt ze zo tussen de 60 - 100 cc, terwijl ze ongeveer 170 cc per keer mag. Ze is 4 maanden en heeft altijd eerder teveel dan te weinig gedronken. En nog nooit een probleem van het drinken gemaakt.
Ik ga dan snel de andere borst afkolven en geef dat in een flesje. Soms drinkt ze dat wel en soms ook niet. Ze is het gewend om ook afgekolfde melk uit het flesje te krijgen (ik werk weer).
Afgelopen maandag heeft ze wel haar derde inentingen gehad en dinsdags hebben we haar voor het eerst een beetje fruit gegeven. Verder is er niet veel veranderd.
Ik snap  niet waarom ze niet meer verder drinkt.
Hebben jullie dit ook gehad?
groetjes,
Sabine

Hoi

Dit noemen ze de 4 maandendip. Veel onrustiger drinken, veel vaker ook. Maar in deze periode leren ze ook om veel sneller te drinken, dus kunnen ze in minder tijd veel meer binnen krijgen. En ze zijn ineens veel meer geintereseerd in hun omgeving en dus veel sneller afgeleid.
Heb je last van te volle borsten nadat ze klaar is, of zijn ze wel goed leeg?
Heeft ze nog gewoon goede volle plasluiers zoals ze altijd heeft?
Is ze verder nog alert en vrolijk en speelt ze goed?
Als dat zo is, dan is er verder niet veel aan de hand en is het gewoon een periode.
Ik zou niet te snel uit een flesje gaan geven hoor. Straks went ze daar nog aan en wil ze niet meer aan de borst. (flesje drinkt makkerlijker voor de kindjes). Ze kan natuurlijk ook nog wat last hebben van de inenting.

Succes
Caroline

HI Sabine,
Heb je aan spruw gedacht dan gaan ze ook onrustig van drinken.
Of een sprong?
Mijn zoon (17 weken) heefthet ook een beetje. In ene toch vannacht weer een voeding terwijl hij al weken doorsliep.
Maar zou even de medische zaken uitsluiten dus spruw, oorontsteking etc.
En als dat het allemaal niet is gewoon even aankijken. En inderdaad niet iedere keer een flesje, of een speen waar ze ook hard aan moet zuigen. Ik gebruik nog steeds de difrax speen S, dan moet hij echt werken voor zijn flesje.
Succes
Debby Kruse

Ik denk ook dat het eerder de viermaandendip is. Ik zou me niet zo druk maken om het wat minder drinken, ze drinken waar ze behoefte aan hebben. Als je kindje verder tevreden is, goed plast en allert is, zou ik me geen zorgen maken. Ook kan het een reactie zijn van de inenting, ik zou het gewoon even in de gaten houden, duurte het voor je gevoel te lang, dan kun je contact opnemen met een arts of een homeopaat (die zijn meer gericht op de bijwerkingen van entingen)

Esther   www.bewustouderschap.nl
esther@bewustouderschap.nl

Hallo allemaal,

Bedankt voor jullie reacties. Ze heeft geen spruw (ik zie niets in haar mondje), ook zie ik geen tandjes die door gaan komen, ze heeft geen koorts en is verder tevreden en lacht lekker. Ze plast denk ik ook nog genoeg.
Ze begint wel met drinken, maar zodra (denk ik) de ergste honger weg is, stopt ze weer en wil echt niet verder. Ze kijkt dan druk om zich heen en kronkelt in allerlei posities om veel te kunnen zien. Maar soms drinkt ze maar 60 cc. Omdat ik haar altijd voor en na weeg, weet ik precies wat ze drinkt. Dan probeerde ik wel een flesje afgekolfde melk te geven voor de rest, maar meer dan 20 krijg ik er meestal ook niet in.
Ik moet haar gewoon weer wat vaker voeden, alleen het is zo'n bescheiden en geduldig meisje dat ze niet echt om voeding vraagt. We hebben normaal vaste tijden voor de borstvoeding en dat werkt prima.
Maar net voor haar dutje legde ik haar nog een keer aan en ze dronk de borst helemaal leeg, terwijl ze er niet om 'vroeg'.
Ik zal haar dus wat extra geven op een dag. Wel jammer, we hadden net zo'n lekker schema.
Komt dat wel weer goed?
Ik heb veel gelezen, maar van een 4 maanden dip had ik niet gehoord. Ik ben ook afgelopen maandag op het CB geweest en daar hebben ze niets over verteld.

groetjes,
Sabine

Hai Sabine,

Als ik het zo lees, zou ik me niet al te veel zorgen maken. Ze is vrolijk en tevreden!!!

De viermaandendip is meer bekend in het borstvoedingswereldje.... het is een combinatie van een fikse groeispurt (tijdens groeispurt gaat vaak alles anders dan anders, meer onrust, anders slapen, anders drinken) en een compleet normale groeidip bij borstvoedingkindjes. Vanaf vier maanden groeien borstvoedingkindjes vaak minder hard, de curve vlakt dan wat af.

Dat is niet omdat ze niet meer genoeg krijgen, maar omdat ze niet zo hard als in het begin kunnen blijven groeien omdat we anders olifantjes zouden krijgen....

Omdat veel ouders zich toch ongerust gaan maken als hun kindje een tijd anders doet dan anders en ook nog eens de groei een rare buiging in de curve maakt, hebben we dit tot de viermaandendip omgedoopt.

Spruw hoef je trouwens niet te zien in het mondje om het toch te kunnen hebben. Spruw kan zich uiten in verschillende dingen. De symptomen kan je vinden bij artikelen en links bovenaan de indexpagina van http://www.borstvoedingsforum.nl dit is het forum van de samenwerkende borstvoedingsorganisaties en je kan er heel veel informatie maar ook herkenning vinden in de diverse foraonderdelen. Maar aangezien ze voor haar slaapje wel goed gedronken heeft, denk ik ook nog niet aan spruw.....

De entingen kunnen zorgen voor een paar dagen verminderde eetlust, het lichaam is druk bezig om antistoffen tegen die ziektes aan te maken en het lijfje kan niet alles tegelijk. Als ik jouw verhaal zo lees, denk ik nog niet aan een heftige bijwerking van de enting hoor! Grote kans dat ze dadelijk gewoon weer als vanouds drinkt!

Het schema zal zich echt wel weer herstellen! Of het hetzelfde schema wordt als voorheen kan ik je niet vertellen. Haar behoeftes veranderen en ze maakt dus echt haar eigen schema.

Waarom weeg je trouwens voor en na iedere voeding? Zo te horen doet ze het fantastisch!!! Door alleen al te kijken naar hoe ze drinkt, kan je heel vaak al zien of ze echt een volle voeding gepakt heeft of dat ze nog een keer extra mag drinken. Ook de luiers kunnen je dat goed laten zien. Je zal haar iets meer in de gaten moeten houden als een ander kind die wel goed van zich laat horen.... maar ook bij een kindje wat minder snel hongersignalen afgeeft (er zijn trouwens meerdere hongersignalen he? Huilen komt pas nadat er al hongersignalen zijn gegeven) kan je op verzoek voeden. Alleen wordt het dan ook iets vaker voeden op jouw verzoek, zodat ze voldoende voedingen krijgt.

Dat ze nu sneller afgeleid is tijdens het voeden, is ook vrij normaal hoor! Het wereldje om haar heen wordt groter en alles is interessant!

Groetjes Nynke
Ervaringen delen met andere borstvoedende ouders doe ik op http://www.borstvoeden.net

Terug
Bovenaan