Weinig en slecht verstaanbaar praten bij 2 1/2 jaar

Hallo Allemaal,
Onze zoon van twee en een half jaar praat nog erg onduidelijk en weinig.
Hij zegt vooral losse woordjes en soms twee acher elkaar. Maar de meeste woorden zijn voor andere niet verstaanbaar.
Sinds vier weken gaan we naar logopedie en daar worden nu wat testjes afgenomen om te kijken hoever hij is. Hij begrijpt wel alles wat je zegt of wat hij ziet. Hij kan het alleen moeilijk verwoorden.
Zijn er nog meer kinderen die zo laat zijn met praten.
Hij is verder met zijn ontwikkeling juist snel.
Groetjes Inge
 
hallo

ik heb 2 kinderen van 4 en een half en bijna 2 jaar
mijn oudste gaat nu ook naar logopedie.
bijde kids praten laat mijn jongste zegt alleen nog maar losse woordjes een stuk of 10 dat is alles.mijn oudste sprak met 2 jaar nog helemaal niet maar begreep wel alles,nu praat hij mij de oren van het hoofd dus ik maak me om mijn jongste ook weinig zorgen want die praat nu al beter dan mijn oudste met 2 en een half jaar.sommige kinderen vinden andere dingen gewoon interesante dan praten,maar het komt van zelf hoor

 
hoi,

mijn zoontje is 3jaar en zegt nog geen woordt het zijn meer geluiden wat hij maakt.
je zegt dat jou zoontje het wel begrijpt maar niet kan verwoorden, ik denk dat het dan wel goed komt hoor. sommige kindjes zijn heel laat met praten.
werpt het wel al wat vruchten af logopedie? of is het daar nog te vroeg voor om er wat over te zeggen?

groetjes monique
 
Hoi,

Onze zoon (2 jr 1 mnd) is ook niet altijd een duidelijke kletser. Hij spreekt tot nu toe nog veel in één-woord-uitingen. Maar de laatste tijd lijken steeds meer 2 woord-zinnetjes te komen. Ook kunnen wij hem beter begrijpen dan vreemden, maar dat is denk ik ook niet meer dan logisch.
Motorisch gezien lijkt hij zich erg goed te ontwikkelen. Vaak zie je bij jongetjes en meisjes in deze leeftijd  een groot verschil. Meisjes zijn meestal meer met taal bezig dan jongetjes.
Het is fijn dat je zoontje wel alles begrijpt wat je zegt en wat hij ziet. De passieve woordenschat (het begrijpen) is vaak ook groter dan de actieve woordenschat (het gebruiken van woorden).
Wat goed dat je de stap hebt genomen om naar de logopedist te gaan. Ik ben benieuwd wat de bevindingen  zijn.
Volgens de lijn zou ons zoontje ook ietsjes achter lopen wat betreft zijn spraak-taalontwikkeling,  En dan is zijn mama nog logopedist ook  ....
Donderdag moeten we naar het cb, ik ben benieuwd wat ze daar van hem vinden.

Heel veel succes!

groetjes Marieke



Tips om de taal te stimuleren:
- samen zingen
  vooral met bewegingen is erg leuk: in de maneschijn, deze vuist op deze vuist, ik
  stond laatst voor een poppenkraam, visje visje in het water, enz.
- boekjes bekijken en lezen
- veel dingen die je zelf doet, benoemen
- op de fiets de omgeving bekijken en benoemen
  "kijk een auto/fiets/vrachtwagen/kindje"
- kleuren van duplo of houtenblokjes sorteren
 
Hallo Meiden,

Hier nog een moeder van een zoontje dat nog niet wil praten.
Mijn zoontje is vorige week woensdag net 2 jaar geworden, maar hij praat ook nog niet alleen papa en mama zegt hij.
Zelf maak ik mij er helemaal niet zo druk om ik denk dat het wel goed komt want hij begrijpt wel alles en hij doet ook alles.
Nu is het zo als hij de volgende keer naar het cb moet en hij nog niet zou praten dan zouden ze het over logopedie hebben, dus dat wacht ik dan maar gewoon af.

Ik hoorde wel van mijn schoonvader dat mijn man ook heel erg laat was met praten, dus misschien dat het daar aan ligt.
Verder wacht ik het gewoon af en maak mij geen zorgen tot nu toe.

Groetjes Mamajesse (04-10-04)
 
Hallo Allemaal,
Fijn om te horen dat er nog meer kindjes zijn die nog niet zo goed praten. Van de omgeving kreeg ik een beetje de indruk dat hij wel heel erg laat is. Steeds maar weer moeten horen van praat hij nog niet.
We zijn op aandringen van het consultatie buro met de logopedie begonnen en ik merk nog niet heel veel verschil. Wel vind hij het heel leuk want ze doet hele leuke spelletjes met hem en ondertussen leert hij woordjes en lettergrepen erbij.
Hij gaat gewoon heel langzaam vooruit, maar we houden moed.
Eens zal hij misschien de oren van ons hoofd kletsen.
Groetjes Inge
 
Terug
Bovenaan