Weinig mankracht, HSG en operatie..beetje te veel dus!

Hee hallo!

Ik ben een van de meiden die veel meeleest en meeleeft op het forum, maar weinig meeschrijft. Zo wilde ik nog enig afstand voor mezelf houden (want ik wordt gek van dat gepieker). Maar het is een feit dat ik niet om die hele grote roze olifant heen kan die in elke kamer lijkt te staan en me stiekem overal volgt!!

Mijn man en ik zitten, na twee jaar "ploeteren", sind juni in de MMM. Dat betekent vooral erg lange wachttijden, terwijl je eigenlijk gelijk wilt beginnen...maar goed dat zal  bij jullie niet anders zijn.

We hebben al verschillende onderzoeken gehad,  die waren  positief op de kwaliteit van het sperma van mijn mannetje na.  
De gyn gaf aan dat er 5,6 miljoen goed bewegelijke zaadcellen gevonden waren. Hij gaf gelijk aan dat het niets zegt en dat we over een paar maanden maar weer een potje in moeten leveren.

Natuurlijk wilde ik wel weten wat het betekent als de waardes gelijk blijven. De gyn vertelde ons dat dat niets hoefde te beteken en dat we gewoon zwanger kunnen worden (ook zonder hulpmiddelen). En dat ze  eerst nog verder wilde kijken en anders een handje zullen helpen. Verder kreeg ik niet de kans, en wist ik ook even niet meer wat te vragen.
Nu zit ik natuurlijk met duizend en een vragen!

Kan een van jullie me misschien wat meer uitleggen over de waardes en aantallen? Ik heb op internet kunnen vinden dat 20 miljoen een normaal aantal is. Maar betekent dat dan dat je wanneer je daaronder zit automatisch aangewezen bent op bv IUI? Of heb je daar ook nog gradaties in?

Aanstaande vrijdag heb ik de HSG. Volgende week wordt ik geopereerd, dan wordt mijn galsblaas verwijderd (aaahhh spannend!)
Ik merk wel dat dit allemaal even teveel is om te handelen hoor! Die radartjes in mijn hoofd maken overuren.

Weer een test waar we gelukkig goed uitkomen, want je leert op deze manier wel goed met elkaar te praten

Hopelijk kan iemand me een paar antwoorden geven!

Verder allemaal veel succes en voor de mensen die nog lekker weg gaan een hele fijne vakantie!

Liefs Belle.

Hoi,

Je verhaal is hier heel bekenbaar helaas. Mijn man heeft ook slecht zaad dus ik zal even schrijven wat ik de afgelopen 2,5 jaar heb geleerd.

Een man die niets mankeert heeft gemiddeld 60 tot 90 miljoen goed beweeglijke zaadcdellen. De ondergrens is 20 miljoen. Dat is volgens de wetenschap nog net voldoende om zelf zwanger te raken al zijn je kansen wat kleiner. Vaak wordt je met deze score nog een half jaartje naar huis gestuurd om het te proberen en als het dan niet is gelukt stellen ze eventueel IUI voor.

Mijn man had in de testen een keer 12 miljoen een keer 16 miljoen enz. Dit betekende voor ons IUI. maar met goede kansen want we zaten na bewerking ruim boven de 1 miljoen.  Voor IUI is de eis dat er na bewerking (waarbij ze de goed beweegbare zaadjes scheiden van de slechte en het vocht scheiden) 1 miljoen perfecte zaadcellen overblijven. Als dit niet het geval is dan is IUI niet mogelijk.
Zaadkwaliteit kan sterk verschillen per test. Mijn man heeft bv nu 2 x een slechte score gehad waardoor de IUI niet lukte. 4,6 en 3,7 miljoen waarvan er na bewerking 400.000 overbleven. Wij krijgen nu nog 1 IUI en als het dan weer slecht is gaan we door naar IVF. Het kan gek lopen want tussendoor ben ik al een keer spontaan zwanger geworden.

Als jouw man 5,7 heeft voor bewerking dan zal het kantje boord zijn voor IUI. MAAAAARR het zegt inderdaad nog helemaal niets. Het kan heel goed zijn dat hij  in volgende testen heel goed scoort. De kwaliteit en hoeveelheid kan bv sterk teruglopen als je man veel stress heeft of hoge koorts heeft gehad. Een man heeft een cyclus van 3 maanden en als je een keer goed ziek bent kan je voorraadje voor 3 maanden verpest zijn. Dit kan ook na een avondje flink doorzakken. Alcahol is geen probleem zolang je het verdeelt.
Goed eten en rust in de tent is dus belangrijk.

Nou het is een heel verhaal gekomen. Ik hoop dat je er iets mee kan. Als je nog vragen hebt dan hoor ik het wel.

gr.Inge

Terug
Bovenaan