Weinig melkproductie

<p>Hallo, na een moeizame bevalling met uiteindelijk een keizersnee had ik geen melkproductie! Met hulp van onze kraamhulp en lactatiekundige ben ik 3 weken geleden begonnen met kolven, 7x per dag + 3 x aan de borst + powerpumping 1x per dag! Ik neem elke dag 3 pillen fenegriek, drink liters moederthee ( borstvoedingsthee) en neem 3 x per dag druppels gezegende distel kruid! Na 5 dagen had ik ineens wat melk, minimaal maar hoopvol ben ik fanatiek doorgegaan! Onsanneke wou nog steeds aan de borst dus  dat zorgde er ook voor dat ik doorging! Ondertussen 3 weken verder en ik produceer ongeveer 45 cc melk max. In 1 kolfbeurt Gedurende de dag 8x kolven bij elkaar 100 cc ! Dit is natuurlijk niet genoeg dus ons manneke krijgt 7x per dag bijvoeding! Ik huur de kolf van het ziekenhuis! Nu heeft de lactatiedeskundige gezegd dat ik na 2 weken de balans moest gaan opmaken! Ik had besloten om nog door te gaan! Zij kon helaas niet meer voor mij doen aangezien we alles al deden! Ik wil doorgaan maar merk ook dat het uitputtend is ( nog herstellende van keizersnee)! Ik vind moedermelk zo belangrijk en vind het borstvoeding geven ook iets wat heel goed voelt in de band tussen ons manneke en mij!</p><p>Wie heeft tips? Wat kan ik nog meer doen om de productie te stimuleren of moet ik accepteren dat dit het is? </p>
 
hoi hoi, 
 
herkenbaar wat je zegt! Ik had denk ik wel iets meer cc op een dag, maar toch: ik moest er behoorlijk veel moeite voor doen. Speciale thee, continu na het aanleggen van mijn dochter ook nog kolven. Maar toch had mijn dochter niet genoeg aan alleen mijn voeding. Ik vond het vreselijk; had in mijn hoofd het ideaalbeeld dat borstvoeding het beste zou zijn voor mijn kind en dat kon ik niet bieden. Na 4 maanden kolven, aanleggen, bijvoeden met kunstvoeding ben ik toch gestopt. Ik was er behoorlijk emotioneel onder, voelde dat ik tekort schoot, zou het intieme missen van het voeden van mijn kindje etc. Maar uiteindelijk was ik er superblij mee. Het gaf me zoveel meer rust. En mijn dochter gaf het ook meer rust. Ze kreeg genoeg. En heel eerlijk; kinderen die geen borstvoeding krijgen heus niet perse iets te kort. Je hebt het geprobeerd en dat is super! Maak het jezelf niet te moeilijk, dat kan ook stress veroorzaken en dat werkt alleen maar averechts op de productie. Probeer datgene wat je doet te combineren met flesvoeding. Dan heeft je kindje genoeg, jij de mooie momenten, maar wel minder stress. Wat ik wel deed, was soms zonder bovenkleding een flesje melk geven. Dan hadden we toch een soort van huid op huid contact, voelde ook heel intiem, maar dan met een flesje. Maar eh, niet in het openbaar uiteraard ;) 

Succes! 
 

Meld je aan bij fulltime kolvers op Facebook en bij borstvoedings forum of la leche leque voor tips en trics.
Verhogen gaat het snelst door je baby continue aan te leggen, dat werkt beter dan een kolf. Kindjes kunnen meer uit je borst halen dan een kolf.
ik heb bij mijn 1e een jaar gekolfd nu 4 weken mijn tweede aan de borst. Borst gaat sneller dan kolven met productie verhogen. 
 
Succes, goed bezig mama!
 
Geen tips, maar wel even een complimentje: wat ben jij een doorzetter!! Je mag trots zijn op wat je nu al hebt gedaan en ondanks dat je meer zou willen, heeft je kindje echt al heel wat belangrijke voedingstoffen binnengekregen.
Vergeet niet dat je kindje jou sowieso de meest fantastische persoon op aarde vindt, of hij nou borstvoeding krijgt of niet. Succes!
 
Ik heb ook geen tips maar vind je inderdaad ook een super moeder. Heb zelf ook een moeizame start met bv gehad. 4-6 weken veel onzekerheid, tepelhoedje, zelf voeden/kolven/bijvoeden/bv fles geven, voldoende rust, alle andere nieuwe en lastige veranderingen. Ik heb uiteindelijk met steun van verloskundige, consultatiebureau en partner doorgezet. Het werd beter en makkelijk. Nog steeds heb ik wel onzekere momenten over de productie maar onze dochter krijgt het nu al 8,5 maand. 
Put jezelf niet uit en maak de keuze als jij er klaar voor bent. Bij mij was het rond week 5 echt de keuze stoppen of doorgaan. Voornamelijk bepaald of mijn dochter voldoende aankwam van mijn voeding. 
 
Bedankt voorde lieve reacties!  Ik ga door met bv zolang ik, maar vooral mijn mannetje het fijn vindt! Ik ben deze week begonnen met meer op aanvraag aanleggen en daarna nog 5min kolven! Kijken hoe dat werk! Tot nu toe lijkt hij erg tevreden en lijkt minder flesvoeding op te kunnen daarna! ❤️
 
Supergoed! Inderdaad, extra aanleggen is meestal echt het meest effectief, niks maakt je borst zo goed leeg als je baby ;) Succes, en hopelijk komt het nu steeds verder op gang! Zolang je je er goed bij voelt, blijven doorzetten.
 
Terug
Bovenaan