weinig slapen bijna 1 jaar!

Hallo Moeders,

Onze zoon wordt 1 november 1 jaar, het is een pracht van een kerel met een zeer sterke eigen wil, en nu al "klaar" om de wereld te verkennen...........wat een energie!!!!

Maar.........Mama = MOE!

sinds 2 weken slaapt hij tussen 07.30 en 19.30 maar 1.5 uur. en zelfs dit gaat met moeite. werkelijk alle rituelen, tips en boeken als doorgespit maar het wil niet baten. zijn karakter is sterker dan de slaap. maar hij tuimelt overdag vaak om van de slaap. zodra ik hem om bed leg bij de eerste gaapjes begint het huilen,krijsen,staan e.d pas na 1 uur huilen (lees: krijsen) valt hij van vermoeidheid in slaap.

Tot voorkort was het een gemakkelijke slaper, en lag vaak al lang wakker voordat hij zich liet horen. Heeft iemandt nog tips, of herkend iemandt dit gedrag?
 
Hoi,

Wat vervelend zeg dat opeens het middagslaapje een middag-drama wordt. Zeker als je dan nét even in die tijd zelf ook eventjes languit wilt of even andere plannen hebt. Je hebt waarschijnlijk overal  wel aan gedacht, maar misschien vindt je zoontje het niet leuk om "verlaten" te worden? Helpt het als je eventjes bij hem blijft?
Wij hebben 's avonds wel eens inslaap-problemen gehad. Dit kwam puur vanwege verlatingsangst. Ons zoontje wilde niet alleen gelaten worden. Ik heb hem gezegd dat ik over 5 minuutjes weer zou komen. In die 5 minuten was het natuurlijjk brullen. Na die 5 minuten even getroost (in bed laten liggen), aai over de bol en weer weg. Na 10 min ben ik weer gaan kijken. Telkens dus 5 minuten verlengd. Het was eventjes pittig, maar dit heeft wel bij ons geholpen.
Heel veel sterkte!

Groetjes Marieke
 
Tja, dat is misschien toch een nieuwe fase die zich aandient? Onze zoon Ruben (ook een druk en actief kind) ging op dezelfde leeftijd ook vrij plots nog maar 1 keer slapen (meestal twee uur maar soms ook maar anderhalf uur). Om een uur of vier was de pijp dan leeg maar slapen ho maar.

In het boek Baby en Kind las ik dat zich rond deze leeftijd een nieuwe fase aandient en dat kinderen eigenlijk behoefte hebben aan anderhalf slaapje maar vaak maar een keer willen slapen. Zij zeggen dat je door deze lastige fase heen moet. Op een gegeven moment dan redden ze het met een keer slapen wel goed. Wat ze wel als tip gaven dat is dat kinderen  dan ook baat kunnen hebben bij rusten ipv slapen. Dus duidelijke rustmomenten inbouwen in hun programma. Wat wij doen is aan het einde van de dag nog even gaan wandelen, in de box laten spelen terwijl we muziek opzetten (gewoon kinderliedjes of van Sesamstraat, dan zit hij echt te luisteren), een boekje lezen of gewoon lekker  knuffelen. Hierdoor moest ik wel mijn eigen ritme omgooien. Dat betekende dat als hij slaapt ik meteen ook ging (maar ja, ik heb maar 1 kind en ik weet niet hoe dat bij jou is), ik zorgde dat ik zoveel mogelijk mijn handen vrij had vanaf vier uur/half vijf dus bijv eerder op de dag het eten al wat ging voorbereiden (dus minder spits rond half vijf a vijf uur), vroeg naar bed en mijn man nam het na het eten vaker van mij over.

Nu is Ruben 16 maanden en het gaat alweer veel beter. Hij slaapt 1 keer (twee uur) en dat gaat eigenlijk prima. Hij ligt er wel wat eerder in, rond zeven uur.

Succes,
Sterre
 
Terug
Bovenaan