Weinig tot geen interesse van beste vriendin

Hoi dames,

Ik ben op dit moment 39 weken in verwachting en eigenlijk al de hele zwangerschap is er weinig tot geen interesse van mijn beste vriendin. Vlak nadat wij zeiden dat we in verwachting waren van ons zoontje, liet zij meteen weten dat hun zijn gestopt met anti conceptie... oké dacht ik, had je ook wel een andere keer kunnen vertellen, dit was ons momentje.. maar goed. De gehele zwangerschap nagenoeg geen interesse. Dat knaagt toch wel aan mij, heb het ook al een paar keer aangegeven en dan belooft ze beterschap maar uiteindelijk komt er toch niks van. Nu is ze zelf in verwachting (wat ik natuurlijk heel tof vind voor haar) en werd ik meteen overspoeld met vragen, maar geen interesse. Mijn zwangerschap is niet bepaald van een leien dakje gegaan dus ze had redenen genoeg.

Ik moest dit even kwijt. Het zit me zo dwars. Herkent iemand dit?
 
Hoi!

Ik heb eigenlijk twee soort gelijke situaties.. niet met mijn ‘beste vriendinnen’ maar wel met gewoon twee goede vriendinnen. Van de één moest het contact sws al vaak vanuit mijn kant komen, maar sinds mijn zwangerschap komt er echt werkelijk niéts meer vanuit haar (ik heb het opgegeven en prijs mijzelf gelukkig met andere fijne mensen om mij heen).
Van de ander kreeg ik toen ik het vertelde een best wel “lauwe” “oh wat leuk”. Twee maanden later vertelde ook zij dat ze in verwachting was.. ik heb dus achteraf altijd het vermoeden gehad dat het een soort ‘jaloezie’ was. Ze opperde bij mij ook in het begin; ‘tja, jeetje je was dus wel snel zwanger zeg..” Ik denk dat ze gehoopt had dat zij wellicht al eerder zwanger was dan ik.
Ik heb zelf best een groot sociaal netwerk en prijs mij gelukkig met fijne vrienden/familie, zij heeft dit echt een stuk minder (geeft niet natuurlijk) waardoor ik soms wat lichtelijke jaloezie merk (onderbuikgevoel én ze kan bepaalde dingen zoals wij dingen straks graag zouden zien/doen met ons kindje best met een soort steek onder water naar beneden halen).
En nog steeds komt er weinig interesse vanuit haar.

Goed.., om terug te komen op jouw verhaal.. Zeker als ik lees dat zij nu ook zelf zwanger is.. wellicht toch een vorm van jaloezie…?
Ik snap dat je er heel erg mee zit. Dat heb ik ook zeker gedaan.
Durf je het gesprek met haar aan te gaan? Zo niet, kun je het voor nu loslaten denk je..? Je moet je vooral bezig houden en gelukkig prijzen met iedereen die je wel hebt denk ik ?
 
Hoi! 
Allereerst natuurlijk nog gefeliciteerd, nog maar heel even te gaan zo te zien, spannend! 

Ik kan me heel goed voorstellen dat het je dwars zit! Specifieke tips heb ik niet maar het is voor mij wel enigzins herkenbaar maar dan in een andere vorm. Dus wellicht in ieder geval een kleine troost dat het denk ik wel vaker voorkomt. 
Sowieso heb ik gemerkt dat mensen die meer ervaring hebben met zwangerschap en kinderen een ander soort interesse tonen en vragen stellen dan mensen die er nog nooit mee in aanraking zijn geweest. Bij mijn beste vriendin is dit ook en het effect wordt versterkt door het feit dat zij absoluut geen kinderen wil en ook toen ik net zwanger was aangaf dat ze het awkward vind het te hebben over dingen als echo's enzo. Dus vind ik het lastig om uit mezelf details te delen. Bij anderen merk ik dat als ze me berichten alleen vragen hoe het met de baby is en niet meer vragen naar mij, hoe ik me voel, etc. Ik probeer dit maar gewoon zo veel mogelijk los te laten. Een zwangerschap doet veel met de persoon zelf en diens relaties, iedereen reageert er totaal anders op en eerst vond ik dat niet leuk maar nu probeer ik maar gewoon mijn weg te vinden in wat voor mij belangrijk is; gezond kindje, goede relatie met mijn partner, etc.
Wat ik daarnaast hoop is dat jij net als ik ook mensen hebt die op dat vlak wel weer verassend uit de hoek zijn gekomen? Ik heb in ieder geval een aantal mensen in mijn kring die juist extra attentief zijn geworden, wat ik dan weer heel lief en leuk vind. 

Wel gek dat het bij jou vanuit je beste vriendin niet komt aangezien zij niet net als bij mij de 'afkeer' voor zwangerschap of kinderen krijgen heeft. Met mijn eigen beste vriendin probeer ik me gewoon te richten op wat er verder wel nog is, dus gedeelde interesses, goede gesprekken over andere dingen, enzovoort.
 
Ik zou voor jezelf kijken wat je uit deze vriendschap haalt. Eerlijk gezegd vind ik jouw opmerking over dat zij ook nieuws vertelt terwijl jij iets vertelt ook een beetje gek. Klinkt alsof je ook wat voorwaarden hebt aan hoe ze zich moet gedragen als vriendin. Misschien ben je er gewoon klaar mee en is dat wat het is, misschien zit er onderhuids oud zeer tussen jullie wat een keer op tafel moet komen en heb je bij wijze van spreken een keer een ruzie/discussie maar is de lucht weer geklaard. Sorry als het misschien bot klinkt, kijk vooral of je je herkent in wat ik zeg op basis van jouw verhaal en leg het anders vooral naast je neer.
 
Het is heel herkenbaar. 1 van mijn beste vriendinnen heeft uit zichzelf zo goed als geen enkele interesse getoond in het proberen zwanger te worden (medisch traject), het zwanger zijn en de miskramen (4) die volgden. Ook als ik zei dat ik bijvoorbeeld mega veel stress had van het wachten op een echo was er geen follow up over of het nog vol te houden was of wat de uitslag was. Uiteindelijk heb ik ook bewust niet laten weten dat ik weer een miskraam gehad had. Daar kwam ze weken later achter toen we contact hadden over iets heel anders. Ik heb dit overigens niet aangekaart bij haar; dat ik dat vervelend vind. Ik vind het erg raar dat dat nodig is. Ik begrijp uiteraard dat het beter is dit wel te bespreken. Het heeft nu wel consequenties voor de mate waarin ik nog een hechte vriendschap ervaar.
 
Hi.. mijn beste vriendin en ik hebben geen contact meer sinds mijn tweede zwangerschap.
Bij de eerste zwangerschap was ze al jaloers en kreeg ik vervelende opmerkingen.. bij de tweede zwangerschap zei ze na wat voorvallen dat ze geen contact meer wilde..
Dat was dus geen "beste" vriendin..
misschien niet zo focussen op haar en met mensen om gaan die wel interesse hebben?
Het is niet leuk en doet wel pijn.. maar ik heb er van geleerd iig.. mensen die me niet leuk behandelen of geen interesse in me hebben is prima.. maar dan doe ik ook geen moeite meer..
probeer iig zelf nog te genieten van je zwangerschap.. je kleintje is er bijna ❤️
 
Wat een lastige situatie. Ik kan me voorstellen dat je graag wilt dat zij net zo blij en enthousiast is met jouw zwangerschap als jij dat bent en dat je wilt dat ze ze veel interesse toont in hoe jullie deze spannende tijd beleven. Aan de andere kant geef je aan dat toen jullie het nieuws vertelden, zij aangaf dat zij ook bezig waren. Dat zij gestopt zijn met anticonceptie kan voor hen iets zijn dat heel pijnlijk is, misschien lukt het voor hen al een tijdje niet? Helemaal als ze een zwangerschapsaankondiging krijgt van een goede vriendin kan dat dan best even binnen komen. Dan is het fijn als haar vriendin dat ook kan begrijpen.
ik zit zelf in een fertiliteitstraject en in de afgelopen jaren dat wij graag zwanger wilden worden werd iedereen om ons heen maar gewoon zwanger, behalve wij. Op een gegeven moment ben je dan echt helemaal klaar met iedereen die zwanger is om je heen. Niet dat je het een ander niet gunt, maar de wens is zo groot en de pijn is zo constant aanwezig, dat het me echt niet altijd lukt om heel geïnteresseerd te zijn in zwangere vriendinnen. 


ik wil het echt niet goed praten dat je vriendin weinig interesse toont, want jij kunt jullie relatie het beste aanvoelen. Maar wil je wel graag meegeven dat met een onvervulde kinderwens echt heel veel meer gepaard gaat dan alleen de kinderwens. Er is vaak sprake van veel (stil) verdriet en angst. Misschien is dat iets dat kan helpen om de situatie van een andere kant te bekijken. 


in ieder geval succes met alles!
 
Terug
Bovenaan