weinig tot niets eten tijdens het avondeten

Hallo,

Mijn twee jarige zoontje eet weinig tot niets tijdens het avondeten. Hij is nooit een super goede eter geweest en volgens het cb hoeven we ons daar niet echt druk over te maken, zolang hij overdag wel brood, fruit, etc eet.
Toch is het nu wel zo erg geworden dat hij amper iets eet tijdens het avond eten. Hij is gek op toetjes en eigenlijk willen wij niet dreigen met het toetje zodat hij nog wel iets eet, maar volgens mij weet hij dondersgoed dat hij dat toetje toch wel krijgt dus eet hij lekker niet.
Moeten we nou toch dreigen met het toetje?
Meestal zeggen we nu (tijdens een eindeloze discussie) dat hij nog een hapje moet opeten. Dat weigert hij dan een kwartier om vervolgens na een hele strijd toch maar dat ene kleine hapje met veel moeite weg te kauwen.

Hij eet opzich overdag wel goed dus het is niet zo dat ik me super zorgen  maak, maar ik vind dat hij nu groot genoeg is om iets beter te eten en ik ben die discussie elke avond zooo zat.

Hoe doen jullie dat?

Groetjes mama3007

ps..hij is verder ook heel dwars dus misschien heeft het allemaal met elkaar te maken? (zie mijn andere topic 'straffen...en je geduld bewaren')
 
Heeeeeeel herkenbaar. Ik heb een dochter van 2,5 en die eet s'avonds ook bijna niks. Wel roept ze me toe vanaf de bank rond een uurtje of 16.30 dat ik moet gaan koken, hahah. Ik probeer haar wel op tijd te laten eten, dat is voor ons tussen 17.00 en 17.30. Sinds een week of   twee slaapt ze nl niet meer in de middag en is dus om  19.00 gevloerd en hebben daarom de tijd voor het warm eten vervroegd, eerder aten we pas rond 18.00
Wat betreft het toetje: Wij hebben er ook nooit mee gedreigt: als je niet eet geen toetje. Wat ik wel doe is het toetje niet te aantrekkelijk maken, dus krijgt ze regelmatig een bakje gewone kale yoghurt of kwark en geen zoete vla of Danoontjes of zo. Dan  is ze na 1 hapje genezen en zeurt ze nergens meer over.
Vooral consequent blijven en geen alternatieven gaan bedenken: oh je wil geen warm eten? Wil je dan een boterham?
Dat gebeurd bij ons in ieder geval absoluut niet. En niet teveel aandacht eraan schenken. Ik heb zoiets van: we eten nu warm eten, en eet je niet dan moet je wachten tot morgenvroeg als we gaan ontbijten. Geen discussies aangaan over het feit dat ze wel moet eten want dat vinden ze alleen maar interessant. Hret klinkt misschien hard, maar het begint nu wel z'n vruchten af te werpen. En als ze écht honger hebben dan eten ze echt wel.  Zolang ze blijven groeien, gaat het goed. Succes
Groetejsssss
 
zo lekker herkenbaar zeg hier vanaf baby al slechte eter. Nu is ze ruim 3 en half
en inderdaad het is een strijd en het ligt aan jou/jullie hoe je er mee omgaat.
in principe ben ik het er ook mee eens het is nu etenstijd dus benut die tijd want over een kwartier zijn we klaar en dan wordt je bord weg gehaald. Het warme eten en het toetje zie ik zelf als twee verschillende dingen je kunt een kind niet vdwingen om te eten dus ik zou in jou geval geen aandacht aan het warme eten meer besteden het gezellig aan tafel houden iedereen betrekken bij het geen je verteld wil hij niet eten jammer dan niets van aan trekken gewoon wachten tot jullie klaar zijn met eten dan gezamelijk toetje eten. onze dochter is niet gek op warm eten ze is een echte broodeter en aangezien ze erg ondergewicht heeft bieden wij dus wel een broodje aan als wij zelf aan het warm eten zijn. En trouwens ze krijgt nog steeds pap voor t slapen gaan(maar dat komt omdat ze zo licht is)
 
hoi

Ik doe precies zoals   de mevrouw hiervoor ook heeft gedaan. Ik maak er geen probleem van

Ik vraag me alleen af waarom de meeste peuters toch niet warm willen eten.

Wet iemand de reden??

Groetjes Luna
 
Iedereen probeert het natuurlijk op zijn of haar manier te doen. Onze dochter wilde eerst ook niet goed eten, het leek er steeds meer op dat het een strijd zou worden. (ze wordt volgende maand twee). Ik had hier echt geen zin in, dus besloten wij het anders aan te pakken.
Wij hebben nu de regel, dat het aan tafel gezellig is en het zo blijft. We zetten het eten neer en ze mag eten wat ze wil. Soms eet ze alles, soms alleen haar groenten, dan weer alleen haar vlees, maar eigenlijk gaat er altijd wel aardig wat in.
Als ze niet wil eten, dan niet. Geen strijd, gewoon een klein toetje, die ze altijd krijgt. Als ze minder eet, krijgt ze niet meer yoghurt of kwark dan normaal, de hoeveelheid blijft hetzelfde. Na het eten een fles en dan is het over.
Zodra we van tafel gaan, wordt er niet meer gegeten. Als ze dan toch honger heeft, dan is het pech.
Ze eet het dan de volgende dag wel weer bij. Ze leert hier duidelijk van en de volgende avond eet ze dan altijd meer dan de dag ervoor.
Het gaat nu erg goed met haar avondeten EN, het is gezellig bij ons aan tafel.

Geen strijd, geen gehuil, geen drama. Wie wil dat nou niet?

Hoop dat je hier wat mee kunt..
 
Hai,
Ons zoontje is nu bijna 4 en ook altijd een lastige avondeter geweest.
Het beste werkt inderdaad er helemaal geen aandacht aan schenken en er heel nonchelant mee omgaan. Maar ja, een mama wil nu eenmaal ook dat haar kindje iets binnen krijgt. Wat bij ons heel erg goed heeft geholpen was het gebruik van een fonduebord, zo'n bord met van die kleine vakjes. Hij vond dit er reuze feestelijk uitzien, en ik kon hem van alles aanbieden. Naast de groente en aardappels vulde ik ook een vakje met wat fruit, appelmoes, een gekookt eitje,of een paar stukjes kaas. Hij blij, at in elk geval wat en de sfeer bleef gezellig. Overigens heb ik hem wel altijd iets exta gegeven als hij weinig had gegeten. Een uurtje later voor de tv een banaantje of stukje ontbijtkoek bij zijn beker melk, ik geloof echt niet dat dat nu zo verkeerd is en dat ze daarmee leren dat ze toch wel iets krijgen dus weinig warm blijven eten. Bovendien hielp dit mij als moeder heel erg om er tijdens de warme maaltijd zo nonchelant mee om te gaan, wetende dat hij toch nog iets binnen zou krijgen voor het slapen gaan.

Inmiddels is hij dus bijna 4 en gaat het een stuk beter. Hij gaat bijna naar school, en dat maakt dat hij graag wil groeien en dus goed is gaan eten. Dus er is hoop!
Liefs Soela
 
onze dochter van 2,5 eet bij vlagen ook ''s avonds haast niets. Wij hebben haar nooit gedwongen om te eten, als ze niet wil is het prima en mag ze van tafel, maar ze krijgt niets anders. Vaak gaat ze zeuren om een banaan of een appel terwijl ze haar bord nog voor zich heeft, maar dat is dan jammer, niets anders als we warm eten hebben. Ze gaat dan ook zonder morren met een lege maag naar bed, dus echt honger zal ze niet hebben.
Soms proberen we te onderhandelen, als ze dan om een toetje of een banaan vraagt zeggen we dat ze die mag als ze bijvoorbeeld 5 hapjes groente en 3 hapjes vlees heeft genomen. Soms werkt het en doet ze het braaf (en komt dan tot het besef dat het erg lekker is) en soms weigert ze. Ook goed, dan dus geen toetje of banaan.
We hebben nooit ruzie of strijd tijdens het avondeten. Overdag eet ze genoeg en ook gezond, ze is namelijk gek op fruit, dus ik vind het wel best zo.

Vandaag heeft ze 2 happen broccoli gegeten en 1 patatje, dat was het. Prima, geen honger, maar ze heeft dus echt niets anders gekregen.
 
Terug
Bovenaan