Weinig vertrouwen CB

Ik weet even niet zo goed waar ik het kwijt moet, maar aangezien het over borstvoeding gaat...

Ik geef mijn dochtertje (6 weken) borstvoeding en eigenlijk gaat het erg lekker zo, na wat moeizame start. De nachten worden steeds beter, het doet geen pijn meer, ze drinkt wat sneller en is vrolijk en tevreden.

Nu alleen het CB nog... Ze vinden namelijk dat mijn dochtertje te weinig aankomt (en dan wordt er dus meteen met het vingertje naar mijn borstvoeding gewezen :-( ). Maar als ik haar gegevens invul op een online borstvoedingsgroeicurve, dan groeit ze heel netjes op het lijntje! En van heel veel vrouwen heb inmiddels vernomen dat 115 gr/week prima is en sommige andere CB's zouden met 100 gr/week al tevreden zijn. Waarom doen ze bij mij dan zo moeilijk en beweren hoog en laag dat het minstens 150 gr/week zou 'moeten' zijn??

En dan de adviezen die ik kreeg om het 'op te lossen', pfff, volgens mij zijn die onzin. Moest meer rusten (een half uur voor iedere voeding op bed gaan liggen, zei ze...), borstvoedingsthee gaan drinken, uberhaupt meer gaan drinken, etc, zodat de productie omhoog zou gaan.
Hmm, nu ben ik geen lactatiekundige hoor, maar productie verhogen, dat doe je toch door vooral meer aan te leggen?? En als mijn dochtertje zich niet vaker meldt, dan is de productie toch prima?? Die kleintjes regelen dat toch helemaal zelf? Ik heb echt het gevoel dat ze helemaal niets van borstvoeding af weten, daar op het CB...

Heb er geen vertrouwen meer in, twijfel wel aan hun kennis...

Hoi hoi,

Een heel herkenbaar verhaal! Ik heb mijn zoontje (nu 9 weken) Tot 2 maanden volledig borstvoeding gegeven. Toevallig gister de laatste afbouwdag gehad en zit nu volledig op flesvoeding.

Tijdens mijn kraamtijd ging de bv moeizaam. Heb toen bij moeten voeden en kolven. Toch doorgezet omdat ik ontzettend graag bv wilde geven. Mijn kraamverzorgster zei altijd, als hij goede plasluiers heeft en hij is wakker en allert heeft hij voldoende voeding. Hij kwamkeurig om de 3 uur en was heel tevreden in mijn ogen. Echter dacht het cb daar anders over. Hij kwam niet voldoende aan volgens hun. Zat een paar gram onder gemiddeld. Nou wilde ze me perse over hebben op fles. Ik ben heel eigenwijs geweest en heb een afspraak gemaakt met de huisarts. Deze vond dat mijn mannetje prima op gewicht was en het zelfs heel goed deed. Dus ben ik doorgegaan met borstvoeding! En hij is prima blijven aankomen en heeft nu zelfs een inhaalslag gemaakt op mijn voeding.

Ik heb nu alles afgebouwd omdat kolven op mijn werk niet mijn ding is.

Dus als je echt bv wil blijven geven vraag dan eens om de mening van je huisarts.

Succes!

Volgens mij moet je bij het CB vooral je eigen gezonde verstand gebruiken.
Als je merkt dat je kind vrolijk en fit is zou ik me niet teveel zorgen maken.

Bij mij vonden ze ook dat mijn zoontje te weinig gegroeid was. Maar 60 gram in 6 dagen, komen ze 2 dagen later weer om te wegen en is hij is 2 dagen 100 gram gegroeid, Tuurlijk!!! En dan niet bedenken dat hij misschien nog moet plassen, of net voeding heeft gehad.

Sommige kinderen zijn gewoon wat kleiner en lichter. en niet iedereen groeit even snel.En bedenk het gemiddelde kind van de groeicurves bestaat niet! Dat gemiddelde wordt gevormd door dunnetjes en dikkerds...

Hoi,
Als je zelf tevreden bent over je kind dan is er toch niks aan de hand?
Heeft ze voldoende plasluiers en is ze alert?
De productie verhoog je inderdaad door veel aan te leggen, maar het is wel belangrijk om voldoende te  eten en te drinken.

Hallo, ik heb altijd flesvoeding gegeven, dus van borstvoeding weet ik niet veel. Maar volgens mij is het wat al eerder geschreven is: elk kind groeit anders. Weet je misschien hoe het bij jouzelf en de vader van je kindje ging?
Een collega van me kreeg namelijk ook altijd commentaar dat haar zoontje te licht en te klein was, maar bij haar man in de familie bleven bijna alle kindjes in het begin ver onder het gemiddelde om vervolgens rond de peuter leeftijd een flinke groeispurt te maken en op het gemiddelde uit te komen.
Is het op jouw CB ook zo dat er 2 wijkverplegers zijn? Probeer anders eens bij die andere een afspraak te plannen. Kijken wat die zegt.  En blijf naar je gevoel luisteren. Als jij een goed gevoel hebt over de groei van je kindje, dan is er waarschijnlijk niets om je zorgen over te maken. De meeste moeders voelen aan als er iets niet in de haak is.

ach joh, dat cb kan me wat!
ik heb helaas maar 5 weken bv kunnen geven.
mn dochtertje kwam goed aanen zat op haar 4e dag al weer op haar geboorte gewicht dus dat ging goed.
ik kreeg wel in het kraamhotel bv thee, om alles op gang te zetten.
smerig spul, die thee.
(anijs)
en moest idd wel heel veel drinken. (minimaal 2 liter per dag)
dat was een ramp, aangeizen ik altijd maar weinig dronk.
toen ik daar eindelijk aan gewend was, moest ik stoppnen met de bv en dan moet je juist zo min mogenlijk drinken.

als jij vind dat je kindje goed genoeg aankomt, en dat ze vrolijk is en genoeg eet, is er niks aan de hand.
jij kent je kindje het beste!

groetjes, do

Hoi,

Maak je geen zorgen! Mijn dochter kwam in het begin maar 700 ons aan in de 2 maanden. Dat is nog geen 90 gram per week!
En dat is nog steeds zo hoor. Nu heeft zij altijd flesvoeding gehad omdat borst helaas niet lukte.
Maar hier nooit commentaar gehad! Want ze is fit, erg vrolijk en ook nog eens een zeer beweeglijk meisje.

Vertrouw op je eigen gevoel! Ik zeg altijd "ja inderdaad" en thuis denk ik altijd, 'nee hoor ik doe het zoals ik wil!'

Liefs Reneke

Terug
Bovenaan