Weken rekenen

Het is me een beetje onduidelijk of de plaatjes van de grootte/stadia van de foetus zoals aangegeven in de app Zwangerschap+, kloppen met de weken als je kijkt naar de dag van bevruchting. Of dat dit eigenlijk al een beetje vooruitloopt op de werkelijkheid, omdat er gerekend wordt vanaf de dag van de laatste ongesteldheid. Met andere woorden: moet ik het plaatje aanhouden als kloppend, en in gedachten aanhouden dat er qua aantal dagen/weken zwanger eigenlijk wat tijd af moet ivm het verschil tussen dag van laatste ongesteldheid en dag van bevruchting? Of klopt het plaatje nog niet en is het pas twee weken later dat de foetus er zo uitziet?

Daarmee ontstaat ook de vraag: als mensen het hebben over ‘na 12 weken is het veilig om te vertellen’, is dit dan gerekend vanaf de dag van mijn laatste ongesteldheid of vanaf de dag van bevruchting?

Alvast bedankt!
 
Je mag er vanuit gaan dat de app globaal wel klopt en rekent vanaf eerste dag laatste menstruatie.

Ik krijg echt jeuk van de zin dat het na 12 weken wel veilig is om het te vertellen. Die zin houdt het taboe van een miskraam in stand en daarbij kan het na 12 weken ook nog mis gaan. In dit geval wordt ook gerekend vanaf eerdere dag laatste menstruatie. Die dag weet je. Dag van bevruchting is wat moeilijker te bepalen.
 
Terug
Bovenaan