wekkertijden baby/los slapen

<p>Hallo allemaal! </p><p>Wij hebben een zoontje van 8 maanden.<br />Hij is van inbakeren naar een slaapzak van Fedde&Kees gegaan, omdat hij altijd heel onrustig was/is met zijn armen. Zodra hij in bed gelegd word maaien deze alle kanten op. Ik moet hem dus ook nog heel strak instoppen, anders is het een drama met slapen. Ik probeer geregeld overdag zijn armen 'los' in bed, zodat hij hier aan kan wennen. Echter ligt hij dan wel een halfuur te maaien en te spelen, en begint vervolgens te huilen omdat hij niet in slaap kan vallen. Ik leg hem altijd in bed zodra hij vermoeidheidssignalen geeft. Zijn er meer mensen bekend hiermee, en hoe hebben jullie er uiteindelijk voor kunnen zorgen dat je baby gewoon met zijn armen los kon slapen? </p><p> </p><p>Daarnaast lees ik veel over wekkertijden, en dat deze tussen de 2,5/3uur zouden moeten zitten op deze leeftijd. Echter wil hij s'morgens altijd na een uur weer naar bed. Of hij nu om 0600 wakker wordt, of 0700. Hij begint dan weer in zijn ogen te wrijven en te gapen. Ik wil/durf dit ook niet teveel te rekken omdat ik hem niet oververmoeid wil laten worden, maar hierdoor heeft hij vaak wel al 2 dutjes op de morgen en soms ook nog 2 op de middag. Deze duren dan ook maar 45 minuten. Hij is er overigens niet chagrijnig oid van. <br /><br />Hoe doen jullie dit? Of hoe rekken jullie dit eventueel?<br />ik hoor het graag! :) </p>

Ik laat onze dochter op mijn arm in slaap vallen, want anders maakt ze er een potje van in bed. Daarna leg ik haar alsnog in bed. 
Wakkertijden doe ik niet aan. Ik kijk gewoon naar onze dochter. Als ze moe is, dan gaat ze slapen 

Vertrouw op jezelf en je kindje. Als je kindje aangeeft moe te zijn, lekker in bed leggen. Doe wakkertijden zijn ook maar gemiddelde. Hier houden wij ze ook aan, maar wel dusdanig dat als ze moe is, ze naar bed gaat. Of dit nu binnen 30 minuten is of in 1 uur. 
M.b.t. armen zwaaien: wij zijn het ook aan het afbouwen. Overdag losse armen, savonds inmiddels in de puckababy. Ze heeft helemaal ingebakerd gelegen. Eerst met doeken, toen met een swaddleme van meyco en nu in de puckababy. De mini ligt al klaar om weer een stapje verder af te bouwen: meer ruimte in dr slaapzakje. Overdag ligt ze al helemaal los met dr handjes.
Mijn tip is: begin met het beste slaapje! Dus als de ochtend het beste gaat, doe alleen die met losse armen. Als dit goed gaat, kun je het 2e slaapje erbij doen. T slaapje welke hij het minst goed doet, bewaren voor het laatste. En snachts: pak een light versie van het inbakeren. Zodat dit ook met ministapjes minder word. Ow: en geef het tijd!! Wij zijn nu al op deze week met ruim 3 weken en ik ben van plan pas volgende week weer een stapje verder te gaan. Van de week 1 nacht helemaal niet ingebakerd gedaan, omdat ik wilde weten hoe dat ging, dat was nog geen succes. Dus: dan is ze daar nog niet aan toe.
Succes met alles?

Als je goed naar je kindje kijkt zul je zien dat de wakkertijden vaak we kloppen, maar pin je er niet op vast. Onze dochter is 6 maanden en is nu tussen de 2a3 uur wakker. In de ochtend is 2 vaak ook echt de max en ligt ze vaak na 1,5 uur alweer in bed. Ze speelt vaak nog even (vooral in de avond) met har knuffeldoekje. Zodra ze dit doekje in haar gezicht gaat wrijven gaat ze in slaap vallen. Voorheen had ze een shirtje van mij om mee te knuffelen. Misschien is dit een ideetje, zodat jou geur gerustelend kan werken. Als het moeizaam gaat, ga ik er altijd even bij zitten. Ik doe verder niks alleen zitten en soms nog wat opruimen op haar kamertje zodat ze me kan horen. Ze heeft tot 16 weken ook ingebakerd gelegen, maar wist altijd te ontsnappen waardoor het toch geen meerwaarde had. Daarnaast sliep ze ‘s nachts op onze kamer in haar wiegje, hier had ze op een gegeven moment gewoon de ruimte niet meer om veel te bewegen. Nu slaapt ze sinds 2 weken ook ‘s nachts op haar eigen kamertje en dat gaat super.

Hier ging slapen met losse armen ook moeizaam. Wij hebben knopen in de mouwen gelegd en op die manier slaapt mn zoon prima. Toen hij 6 maanden was,  kon hij zijn slaapjes overdag los. Na 3 weken wat het echter weer mis en hebben we hem weer vast gelegd. Maandje later weer geprobeerd en toen ging het weer goed met losse armen. Soms slaapt hij een periode 45 min, soms ook weer periode met af en toe slaapje van 1,5 er tussen. Heel wisselend en of de nu aan de losse armen ligt,  is de vraag. In de nachten slaapt hij sinds een week (nu 10 maanden) pas 'los'. Dit gaat nu heel goed. 

Ik volg een aantal slaapcoaches op Instagram en heb ook een aantal gidsen aangeschaft (je kunt hier lezen welke coaches fijn zijn). Omdat mijn zoontje altijd vroeg wakker is (ergens tussen 4:30 - 6:00) heb ik ook de Vroege vogel gids aangeschaft.
Er wordt (ongeacht de leeftijd) aangeraden om je kindje niet voor 09:00u in bed te leggen. Mocht hij/zij dan 'te vroeg' wakker zijn kun je óf een overbruggingsdutje van 10 min inlassen na 2 uur of rekken tot 09:00.
Ik laat die van mij op dit moment (7 maanden) in bed liggen tot 07:00 zolang hij niet huilt en dan gaat hij om 09:00 naar bed. Hij is wel rond 8:00/8:30 al moe maar ik probeer het dan toch te rekken (op aanraden van coach). Hopelijk gaat dat het vroege vogel er af halen ;) 
Heb bij die slaapcoaches ook gelezen over de wakkertijd, ik had er nog nooit van gehoord en hield me eerst aan een schema uit een boek... Ik hou nu de wakkertijd in de gaten die past bij z'n leeftijd maar kijk daarbij ook naar z'n signalen.
Bij ons ook altijd ingebakerd geslapen, in een Puckababy, tot hij ging rollen. Toen moest hij er natuurlijk uit en moesten we gaan afbouwen. Nog steeds wel een onrustige slaper met z'n armen maar wat hem heel erg helpt is een doek vast houden, daar is hij inmiddels zo aan gewend dat hij niet meer zonder kan. Ik heb hem gewoon een klein/normaal formaat hydrofiele doek gegeven toe hij eenmaal met 2 armen los sliep. Vond een knuffel te spannend qua ademen en een hydrofiele doek kunnen ze zeker doorheen ademen. En vaak ligt hij nog over z'n hoofd heen ook, vindt hij blijkbaar lekker.
Succes!

Bedankt voor jullie reacties allemaal! :) 

@Hanneke, wat een tips! Ik ben meteen ook even gaan kijken. Hoe rek jij de wakker tijd dan? Want hier is hij om 0600 wakker, dan vind ik tot 0900 wel heel lang ?
Afgezien van het eerste uurtje wakker na de nacht gaan de wakkertijden verder prima inmiddels ? 

wat betreft het los slapen, ik zal het eens proberen met een doek. Hij heeft nu twee knuffels waar hij mee gaat spelen zodra ik zijn handen los leg ?

Als ik je verhaal goed lees, slaapt je kind eigenlijk gewoon super, speel jij goed op de behoeften van je kind in en is je kind tevreden.  Nietsaan veranderen! Dat maaien wordt vanzelf minder ;) 4 dutjes is prima toch? 
Wakkertijden volgen is echt niet voor elke baby nodig. Ik vind ook dat je het beste je baby kunt volgen, en dat die wakkertijden kunnen helpen als richtlijn bij baby's die niet duidelijk slaapsignalen aangeven. 

Terug
Bovenaan