Wel erg snel overprikkeld kind, tips?

Koen is snel overprikkeld. Hij ligt al ingebakerd, ik pas de regels van Rust en Regelmaat toe en op een dag dat we niets doen gaat dat aardig goed. Ook in de draagdoek slaapt hij onmiddelijk. Vandaag wilde ik naar de winkel om taart te kopen (ben namelijk jarig). Onze oudste van 1,5 liep mee en Koen lag (ingebakerd) in de wandelwagen. Ondanks dat Daan bij het weggaan zijn gebruikelijke herrie maakte en tijdens de wandeling alles benoemde wat hij zag, viel Koen wel in slaap. Tot we een collega van mij tegenkwamen die even wilde kijken en de doek (ja dat moet dus) die over de wagen heengespannen was optilde. Koen was onmiddelijk wakker. Vervolgens klonk er pal naast ons een drilboor, daarna in de AH gezellige muziek, daarna de piepjes van de kassa, enz. enz. Koen is niet meer gaan slapen tot de volgende voeding. Daarna heb ik hem weer volgens het standaard ritueel in bed gelegd. Maar het lukte al niet meer en Koen was over de zeik en heeft de hele dag verder in de draagdoek gezeten. Ik geef hem voldoende tijd om zelf in slaap te komen (volgens de "regels" van Ria Blom) maar als het na drie kwartier nog niet gelukt is en hij wordt schor van het krijsen want op een gegeven moment krijgt hij er krampjes bij, volgens mij van de spanning, dan haal ik hem er toch uit. Een kind van 4 weken laat ik niet met pijn in bed liggen. Uiteindelijk is hij na de voeding van 20.00 uur wel weer lekker zelf gaan slapen. Morgen doen we dus de hele dag niets en kan hij bijtanken. Ik hoop dat hij dat dus ook doet.
Wat ik merk is dat er maar 1 ding op een dag hoeft te gebeuren wat hem uit zijn regelmaat haalt en het is voor die dag gebeurd. Ik denk er al aan om hem niet meer in de wandelwagen mee te nemen maar standaard in de draagdoek, dan slaapt hij in elk geval rustig en is hij het slaapje daarna niet van slag.
Wie herkent dit en heeft tips?

Hoi Nienke,
Ik herken ons dochtertje ook in jou verhaal.
Wij bakeren haar niet in omdat ze een buikslaper is maar hier ook zodra ze een keer wakker wordt of we ergens heen moeten en ze dus van wagen in maxicosi gelegd moet worden is ze uit dr doen.... En komt ze de rest van de dag nog maar moeilijk of niet meer zelf in slaap en ligt dan veel op de arm!
We hebben ook een dochtertje van 20 mnd en als zij na dr slaapje naar buiten wil en ik onze jongste in de wagen leg vanuit dr bedje is ze direct wakker en gaat niet meer slapen.... Soms is het best lastig want vaak slapen ze om en om en tja dr moeten toch boodschapjes gedaan worden enz...
Wat wij doen is heel veel aanpassen aan de slaapjes van de kids maar soms kan het een keertje niet anders. Het weekend en gister hadden wij ook drukke dagen. Vandaag houd ik dus echt een 'rustdag'! Heerlijk ook voor mij om bij te tanken van het gehuil en gesjouw!
Onze oudste had ook veel last van overprikkeling, het gaat vanzelf over hebben we gezien...
Nog ff volhouden dus en wie weet komt er nog een goede tip! Je bent in ieder geval niet de enige!

Liefs L81

hoi...

Hier precies hetzelfde. Zelf wist ik niet echt dat het aan al die prikkels lag, maar dat hebben ze op het cb uitgelegd. Ons ventje huilt tijdens het slapen wel elk half uurtje even. Hij kan volgens het cb zijn rust niet vinden. Als we hem meenemen slaapt hij helemaal niet!! In de auto wil hij nog wel eens slapen... maar dan moet hij weer uit de maxicosi en is het mis... Door de weeks doe ik het heel rustig aan zodat we in het weekend wat meer kunnen doen... en dan tanken we de week erna weer bij..
succes ermee!

Whaaaa Nienke ben jij jarig. GEFELICITEERD meid. Waarom weet ik dat niet .

Hmmm misschien omdat ik al dagen niet op onze hyve heb gekeken. Fenna zet hier namelijk de boel ook aardig op stelten dus ik ben een beetje druk.
Ik ben bang dat we gewoon allebei weer een kind hebben met hetzelfde temperament als onze oudste. Ik denk niet dat ik je veel tips kan geven, want volgens mij doe je alles al prima. Misschien idd voortaan maar in de draagdoek meenemen. Als het goed is wordt dit met een paar maanden minder, dan kan hij ook weer meer aan. Tot die tijd toch maar zoveel mogelijk rust inbouwen ( Dat beschuit met muisjes komen eten stellen we maar effe uit  ).
Ik ben er zelf dit keer wel rustiger onder. Ik bikkel de tijd wel even door. Vermoeiend is het wel he? Fenna heeft ook veel last van haar voedingen. Heeft snel teveel, spuugt en heeft krampjes. Heeft Koen daar geen last van?

Hoi Nienke,

Allereerst nog van harte gefeliciteerd!
Ik denk eigenlijk dat je het al prima doet door rust en regelmaat in te bouwen. Uit je verhaal begrijp ik dat je zoontje 4 weken is? Ik zou zeggen; hou vol met de rust en regelemaat, hij moet er ook gewoon even aan wennen denk ik. Bij het ene kindje lukt dat eerder dan bij het andere kindje. Maar goed, vervelend is het wel, zeker omdat je nog een ouder kind hebt ook, die ook de nodige aandacht wil.
Mijn oudste was ook een 'prikkelbare'baby, snel overstuur enzo, ik had echt mijn handen vol toen. Nu is ze bijna 3 en is echt een ontzettend makkelijk meisje geworden! Weinig last van 'peuterpubergedrag'en zeer meegaand. Dusse; gewoon volhouden, dan wordt het vanzelf makkelijker!

Hoihoi,

Allereerst nog gefeliciteerd met je verjaardag.
Evy is sinds vorige week ook zo overprikkeld, als we ergens heen gaan.
In de auto en in de kinderwagen (mits we blijven lopen) wil ze nog wel slapen, maar als we stilstaan en ergens dan zijn; op visite of zo, dan wil ze niet meer slapen. In de bak van de kinderwagen wil ze dan ook niet meer liggen. Op schoot weer wel, maar je merkt dan op een gegeven moment gewoon dat ze moe wordt, maar niet wil toegeven aan die slaap. Als je haar dan teruglegt in de bak, is ze even stil, maar al gauw begint ze te huilen. Als we geluk hebben en haar laten huilen valt ze in slaap. Maar meestal halen we haar er maar weer uit, na 10 minuten huilen. Vind het dan toch wel zielig en heb het idee dat mensen me erop aan kijken, omdat ik haar laat huilen zolang. Want dan lijken 10 minuten erg lang.
Ik let er nu dus ook op, om als ik dingen wil doen, het 's morgens plan, want thuis slaapt ze gelukkig wel nog goed.
En zoals hierboven al werd gezegd, door de week meer rust, zodat we in het weekend wel eens kunnen gaan winkelen of op visite.

Groetjes en succes,
Iris mv Evy 16-05-08

Allereerst nog gefeliciteerd!

Last, last, lastig.
Maar ik ga heel erg op mijn eigen gevoel af. Ik laat mijn dochtertje van 7 weken niet langer huilen dan een minuutje of 10. Ik ga d'r namelijk vanuit dat baby's niet huilen zonder reden.
Ik loop geregeld hele avonden door de huiskamer op en neer met haar op de arm. Ook omdat ik weet dat ze krampjes heeft, maar ook omdat ze door het wiegen rustig wordt.
Je moet niet vergeten dat ze eerst 9 maanden gezellig in jouw buik gewiegd zijn. Iedere beweging die jij toen maakte voelde voor hen als wiegen aan. Ik zie er  geen kwaad in om dat nu dan ook nog te doen. Zeker omdat die van jou nog maar 4 weken oud is!

Tevens is jou ademhaling en hartslag ook heel herkenbaar. Heeft jullie kindje ook 9 maanden kunnen horen en voelen. Ook dat vinden ze nog fijn om te horen en te voelen. Dat is waarschijnlijk ook waarom slapen in de draagdoek, dicht tegen jouw aan, wel goed gaat.
Laat je kindje lekker even wennen aan de wereld!
Ik leg Britt wanneer ze slaapt wel terug in haar ledikantje. Zo wordt ze wakker in haar eigen kamer en bed. Zo went ze er ook aan.

Probeer gewoon lekker je gevoel te volgen! Zo probeer ik alles op te lossen. En bij mijn eerste dochter is dat allemaal goed gekomen! Heb ik ook de eerste 2 tot 3 maanden veel bij mij gehad. Daarna ging ze wel makkelijk slapen in haar bed. Huilde ze minder.

Het blijft natuurlijk allemaal erg persoonlijk. Maar ik dacht... Misschien heb je iets aan deze tips.

Succes,
Juffy

Onze Luna ook hetzelfde verhaal de eerste 2 maanden. Maar net als Juffy heb ik haar nooit lang laten huilen, heel veel bij me gehouden en pas ik me zoveel mogelijk aan haar aan. Zij moet nog wennen aan de wereld en ik heb de keuze genomen om een kindje te willen, dus vind ik ook dat ik me aan haar moet aanpassen. Opeens sliep ze na 12 weken door (in haar eigen bedje!), en nu na 16 weken is ze heel vrolijk. Ik ben ook heel veel thuis met haar om die reden en als ze nu eens een slaapje overslaat tussen 2 voedingen is dat geen ramp meer. Ze raakt nu ook niet meer de rest van de dag uit haar doen als het eventjes misgaat. Die kleintjes moeten gewoon even de kans krijgen om aan alles te wennen. Maar weet hoe het voelt, was in die eerste maanden ook volledig gestresst...

Terug
Bovenaan