wel/geen 30-weken echo?

Hoi allemaal

Inmiddels zit ik in de ziektewet vanwege mijn bekkenklachten, maar met de kleine gaat alles gelukkig goed.
Nu heb ik gisteren controle gehad bij de verloskundige en die begon over de 30-weken echo (ik ben nu 26w3d). Ik heb mijn twijfels of ik die wel of niet ga doen.
Mijn man vind het zowieso belachelijk en geldklopperij ('o, dus daarom is de zorg nu zo duur', van hem hoeft het allemaal dus niet (omdat het goed gaat hoor, anders is het voor hem natuurlijk ook een ander verhaal).
Nu heb ik zelf ook wel mijn twijfels.
Natuurlijk is het 'leuk' om de kleine weer te zien, maar als ik daar echt behoefte aan had, had ik wel een pretecho geregeld en dat doen we ook niet.
Daarnaast hebben we helemaal geen singalen dat er iets met de groei zou zijn, dus waarom die extra controle en 'onzekerheid'?

Is er iemand anders die er ook over twijfelt? Of zijn er nog mensen die de echo gewoon niet doen?
Wat is jullie reden om het wel/niet te doen?

Groetjes!

Ik weet dat onze verloskundige nog rond de 35 weken een echo doet, alleen maar vanwege de ligging. Maar ik heb nog niks over een 30 wk echo gehoord, volgens mij doen ze dat bij ons niet.

Wij willen wel graag een pretecho, even weer dat kleine meisje zien!

dat is de groeiecho, of niet? Heeft de vk er een reden voor dat ze die voorstelt? Ik dacht nl. dat daar aanleiding voor moest zijn.
Als ze het met een reden voor zou stellen (of de gyn), dan zou ik er niet over twijfelen. Gewoon voor zomaar.... ik weet niet... Misschien ook wel, maar dat is meer omdat ik me (nog steeds) een beetje zorgen maak of de kleine niks te kort komt, maar als je dat niet hebt zou ik het niet doen. Je hoort maar al te vaak dat mensen onnodig "bang" gemaakt worden (met groot dan wel klein kind) en achteraf blijkt het over het algemeen reuze mee te vallen.

Had het vorige week aan de vk gevraagd. De echo wordt vergoed als er indicatie voor is, anders betaal je de volle pot a zo'n 120 euro. Ik doe het niet. Ik denk altijd: het is nooit aangetoond dat een echo niet schadelijk is voor het kindje. Als er een probleem is, dan merken we het wel aan een hoge bloeddruk, verminderde beweging in de buik, enz.

Bij ons doen ze wel standaard de 30 weken echo, ik "benut" hem voor mijn andere twee kids, deze mogen mee en zijn met en echo nog niet eerder meegeweest, nu mogen ze samen voor het eerst ff naar de baby kijken..

Hier doen ze standaard nog een echo met volgens mij 34/35 weken, heb ook niet gehoord dat je daar extra voor moet betalen. Ik wil hem in ieder geval wel, vind het al weer veel te lang geleden dat ik onze knul heb kunnen zien en voor mijn vriend is het ook leuk om weer even te spieken in mijn buik..

Bij ons is het dus eigenlijk standaard dat ze het aanbieden. Wij hebben toch besloten het niet te doen, inderdaad vanwege (onnodige) stress.
Ik heb wat gelezen op internet; de 30-weken (groei)echo word steeds vaker gedaan, maar eigenlijk is het meer een 'test' om te kijken of de externe controles van de verloskundige de groei wel/niet goed beoordelen. Tot nu toe is daar nog niet opzienbarend verschil uit gekomen, dus vinden wij het nu niet nodig.
Mocht de verloskundige straks echt trijfelen over de groei, kan er altijd nog een echo gedaan worden! En ja, dan doen we die natuurlijk ook wel, maar nu vinden we het niet nodig omdat er geen twijfels zijn.

Ikzelf heb er nog nooit van gehoord. Bij m`n eerste zwangerschap werd geloof ik een groei-echo gemaakt, maar die werd niet zo genoemd en werd er niet gesproken over kosten/vergoedingen.

Deze zwangerschap is helemaal een ander verhaal. Zo heb ik pas 1 keer de hartjes van de tweeling horen kloppen, bij de 20wkn echo. Elke controle een echo, om te kijken hoe het gaat.

Elke controle is weer spannend. Komende week een groei- echo.Ben heel benieuwd hoe ze het doen.

Terug
Bovenaan