wel genoeg voeding?

Hoi, ik heb een dochter van 4 weken en ik geef bv. Nu komt het regelmatig voor dat ze echt om het uur voeding wil hebben, terwijl ik denk dat ze al genoeg heeft gehad.
Zo komt het regelmatig voor dat ik zo een hele middag en avond met haar bezig ben om haar om het uur aan te leggen.  Meestal drinkt ze dan vijf minuten om vervolgens in slaap te vallen en wanneer we haar dan in bed leggen begint ze hard te huilen.....
Ik vind dit erg vermoeiend en vraag me af of dit normaal is. Voor de nacht kolf ik af en dan krijgt ze 60cc en daar heeft ze soms niet eens genoeg aan...
Heel stiekum denk ik er wel aan om op fles over te gaan zodat ik precies kan zien hoeveel ze binnenkrijgt.
Maar aan de andere kant wil ik eigenlijk ook niet stoppen met bv...
Lastig, lastig..

liefs Suus

Vervelend he dat je niet kunt zien wat ze binnenkrijgt. Ik heb hetzelfde gehad; mijn zoontje is nu 2 maanden. Ik ben met 3 weken overgestapt op de fles. Hij deed ook niks dan huilen, was heel onrustig na de fles en ik had echt het idee dat hij nog honger had. Zelfs als ie net gevoed was. Op een gegeven moment heb ik hem savonds een flesje gegeven nadat ie net aan de borst was geweest. Hij dronk het helemaal leeg; was hierna tevreden en veel alerter. Toen op het cb bleek dat ie ook nog was afgevallen was voor mij de keuze snel gemaakt. Bv geven was mijn 1e keuze; maar ik was niet van   plan om mezelf en mijn zoontje gek te maken. Ik had niet de tijd en energie om hem ieder uur te gaan aanleggen; ik heb nog 5 kinderen vandaar. Ik had nachten van maar 2 uur slaap doordat ik steeds bezig was met voeden en kwam ook overdag niet aan rust toe.
Ik heb dan ook gekozen voor de rust en de zekerheid van de fles. Nu weet ik precies wat hij binnenkrijgt. In de 1e  maand op de fles    kwam hij anderhalve kilo bij!    Ik heb slechts 1 dag moeite gehad met het feit dat ik geen bv meer kon geven. Toen heb ik me erbij neergelegd; hij komt met fles niks tekort... het gaat beter met hem EN met ma.
Het is wat je zelf wilt en kunt! Als je de tijd en energie hebt om de borstvoeding te stimuleren door ieder uur aan te leggen dan moet je dus nog even zo doorgaan. Maar als je je daar niet prettig bij voelt,kun je beter overstappen op de fles. Voel je niet schuldig...je bent echt geen slechtere moeder dan !
Succes...

Hoi,

Ook ik heb dit probleem gehad, door de onzekerheid ben ik ook na 5 weken overgestapt op de fles, achteraf gezien misschien iets te snel want mijn dochter groeide prima en kreeg ook genoeg binnen, ze was alleen heel onrustig en dan dacht ik dat ze honger had dus legde haar maar weer aan, daardoor kreeg ze krampen omdat constant haar darmen gestimuleerd werden...
Misschien kan je proberen om haar met een speentje tevreden te krijgen zodat er wat langer tussen de voedingen zit en ze misschien ook beter drinkt en niet meteen in slaap valt.

En als je je er niet fijn bij voelt is de fles een prima alternatief! Mijn dochter doet het er prima op en we hadden wel meteen veel meer ritme met de flesvoeding, het heeft zo z'n voordelen.

Succes,
groetjes Carin.

Hoi Suus,

Wat vervelend voor je dat je er zoveel mee bezig bent.
Borstvoeding is inderdaad de beste voeding die je kindje kan krijgen maar de fles is een prima alternatief hoor.
Mijn zoontje krijgt ook flesvoeding omdat mijn borstvoeding niet goed op gang kwam. Uiteindelijk ben ik ook blij dat ik de fles geef. Het geeft veel meer rust en ik weet precies wat hij binnenkrijgt.
Sven heeft in zijn eerste levensweek in het ziekenhuis gelegen omdat hij niet wilde drinken. Die angst van toen wil ik echt niet meer meemaken.

Je schrijft dat jouw kleintje 's nachts 60 cc krijgt. Dat is volgens mij veel te weinig hoor. Wat ik me nog kan herinneren is dat een kindje van 4 weken al op de 100 cc moet zitten. Ik zou het even overleggen met het consultatiebureau. Laat haar ook eens wegen. Dan weet je of ze goed aankomt. Als dat niet het geval is, weet je dat ze niet genoeg krijgt.

Heel veel succes!

Groetjes,
Maike
Mama van Sven, 28-7-2007

Dat noemt men clusteren, moet je anders even googlen. Ik had er  nooit van gehoord en bij de 1e ook geen "last"  van (10 maanden BV),  bij de 2e wel, die heb ik inmiddels al bijna  11 maanden aan de borst.
Dus: het kan erbij horen, maar gaat van zelf weer over (en het duurt echt niet nog maanden). Kennelijk wil jouw kindje gewoon lekker bij je zijn, vind je het gek na 9 maanden in jouw buik?

Jammer dat je onzeker wordt (en dat dat voor de anderen een reden was om over te stappen naar de "zekerheid van de fles"). Je moet je zelf altijd voorhouden dat je kindje voldoende binnenkrijgt als het tevreden is, voldoende plasluiers heeft (de bekende riedel)  etc. Ook even relevant: maar 2% van de vrouwen is niet in staat (fysiek) om een kind zelf te voeden, voeding komt op gang door je kindje veel aan te leggen. Je hebt in principe dus altijd genoeg en de samenstelling is altijd goed.
Hoe onzeker zou je worden als je constateert dat je kind een flesje niet helemaal leeg drinkt?

M.a.w. houd de moed erin. Het clusteren is maar tijdelijk.

groetjes Meggie

Terug
Bovenaan