wel/niet vruchtwaterpunctie?

A

Anoniem

Guest
Wie van jullie heeft hier ervaring mee?

Ik ben 36 en zwanger( in de 9de week)  van de eerste. 1 juni heb ik mijn eerste echo.
Dacht eerst zeker te weten dat ik geen vlokkentest of vruchtwaterpunctie wil laten doen. Begin nu toch wel te twijfelen. Is niet geheel risicoloos,maar sluit wel een aantal dingen uit. Ik weet het even niet meer. HELP!!!

Liefs van een onzekere Noelie

Hoi,
Misschien kun je eerst overwegen om de combinatietest te laten doen (nekplooi en bloedtest). Dit onderzoek is zonder gevaar voor je kindje. Aan de hand van die uitslag kun je dan kijken of je verder onderzoek wilt.
Ivy

Hi!

Ik wil even reageren, vooral omdat ik ook deze vragen heb gehad.

Zelf ben ik ook 36 en  nu 19+1 wkn zwanger van mijn 1e kindje (na 2 miskramen)

Mede door mijn leeftijd en de 2 mk heb ik besloten om een vlokkentest te laten doen. Hier zit uiteraard een risico aan vast maar ik was zo ongerust dat ik dat wel wilde nemen.
Omdat mijn man en ik voor de zekerheid gingen hebben we geen combinatietest laten doen, dat is slechts een kansberekening en wie weet ben jij net die ene........(wel negatief gedacht misschien, maar je weet het nooit) De kans op afwijkingen wordt gezien onze leeftijd steeds groter.

Tevens heb ik voor de vlokkentest gekozen omdat deze eerder in je zwangerschap uitgevoerd wordt en als je een vruchtwaterpunctie doet en als de uitslag onverhoopt niet goed zou zijn je eigenlijk gewoon een bevalling moet ondergaan. Dat zou ik gevoelsmatig niet aan kunnen.

Maar ja, het is moeilijk om iemand advies te geven. Kijk eens op www.nvog.nl dit is een website waar heel veel informatie op staat.

Uiteindelijk maak je zelf de keuze maar  ik ben blij dat ik het heb gedaan! De uitslag is goed en we zijn nu aan het genieten van de zwangerschap en de komst van ons wondertje.

Als je wat meer over de ingreep zelf wilt weten hoor ik het wel!

groetjes,
Desi

Hoi Noeli,

Ten eerste van harte met je zwangerschap,geniet ervan.
En over de vruchtwaterpunctie,ikzelf zou als ik jou leeftijd had en voor het eerst zwanger was het wel laten doen,zo kun je toch een aantal dingen uitsluiten,mbt syndroom van down,open ruggetje etc!

lfs nice (28 weken zwanger,eerste kindje)

Ik denk dat je voor jezelf goed op een rijtje moet zetten wat je met de info wilt doen. Bij een combitest gaat het inderdaad om een kansberekening. En je weet nooit of jij die ene zal zijn of niet. Bij een vruchtwaterpunctie of een vlokkentest zijn er bepaalde risico's. Ben je bereidt die te nemen of niet? Wanneer zou je er aan denken om een zwangerschap af te laten breken en wanneer niet? Bij de screeningsecho met 20 weken worden veel organen nagekeken van jullie kindje. MIsschien is dat voldoende voor jullie?

Wanneer je zelf duidelijk hebt wat je met eventuele negatieve info wilt doen, dan kun je ook voor jezelf inschatten of je een punctie of test wilt laten doen.

Sterkte met het maken van een beslissing.

Groeten, mam van Laura en Ruben

Hoi,

Ik ben 39 jaar en zwanger van mijn tweede. Gisteren heb ik een vruchtwaterpunctie gehad. Viel me 100% mee wel even een vervelend gevoel als ze de naald in buik steken maar verder nergens last van gehad. Heb gisteren ook bedrust gehouden (op aanraden van de gyn) en het gevaar op een miskraam door de vruchtwaterpunctie (0.5% is na 24 uur nu gelukkig dus weer geweken.

Nu is het dus een kwestie van wachten op de uitslag al viel er na de punctie al een last van me af. Blijkbaar zat ik meer in de zenuwen over de punctie dan over de uitslag. Ik wil er graag op vertrouwen dat alles goed is maar heb toch ook behoefte aan "zekerheid". Wij hebben ook geen nekplooimeting laten doen. Inderdaad krijg je dan toch een uitkomst van 1 op .... en welk risico is dan "aanvaardbaar'.

In het zuiden van het land (weet niet of het een landelijk onderzoek is) loopt nu ook een onderzoek waardoor je na een week al uitslag krijgt op de 3 meest voorkomende chromosomale afwijkingen (o.a. Down). Dat vind ik zelf wel prettig aangezien je normaal gesproken 3 weken moet wachten op de uitslag.

Vond het wel heel moeilijk een beslissing te nemen en dan nog 2 weken moeten wachten op de punctie zelf. Ook het feit dat niet iedereen even positief en soms zelfs negatief reageerde op onze beslissing om de punctie te doen vond ik toch wel moeilijk.

Succes met je beslissing!
Myr

hi

ik ben ook 36 en zwanger van de tweede, we hebben al een jongen van 3 jaar. heb gister de vlokkentest gehad, wij willen het gewoon zeker weten, heb gekozen voor de vlokkentest omdat mocht het niet goed zijn het gecureteerd kan worden bij de vruchtwatertest moet je een bevalling ondergaan, bovendien is de vlokkentest al met 12 weken, de vruchtwatertest met 16 of 18 en dan kan je je kind al voelen. Vond de punctie niet prettig, was erg zenuwachtig maar het viel  mee, nu 2 weken wachten tot de uitslag binnen is.

Succes met je beslissing.
Lia

Bedankt voor jullie reacties.

Het blijft moeilijk. Morgen eerst maar naar de gyn voor de eerste echo en daar willen we ons ook laten voorlichten. Ik wil zeker alle veilige onderzoeken laten doen.
Op zich zijn wij beiden overtuigd om of de vlokkentest of de vruchtwaterpuncte te laten doen, want wij willen laten uitsluiten, wat er uit te sluiten valt.

Liefs Noelie

Terug
Bovenaan