wel od geen middagslaapje?

Hallo allemaal,
Ik zit met het volgende, mijn zoontje (2,5) slaapt tussen de middag nog ruim 2,5 uur. Normaal gaat hij dan 's avonds rond half 8 naar boven en ligt dan tegen 8 uur in bed. De laatste weken is het steeds een drama om hem in bed te krijgen 's avonds. Na wat "uitleg" gaat hij dan wel liggen maar we horen hem dan vaak nog tot bij half 10 kwebbelen en zingen. 's Morgens is hij wel weer om 8 uur wakker. Ik ben dus bang dat hij op den duur slaap te kort krijgt. Het is verder een heel vrolijk en vooral   levendig mannetje.
Nu heb ik hem al een paar dagen 's middags opgehouden en dan gaat hij 's avonds om 7 uur naar boven en slaapt binnen 10 minuten. Maar 's middags merk je dan wel dat hij een beetje moe is. Hij wil dan vaak even op de bank liggen met z'n knuffel en wat tv kijken. Vaak maar een half uurtje en dan is het weer playtime haha.
Wat is nu verstandiger? wel of geen middagslaapje meer?
Heeft iemand hier ervaring mee?Laat het me dan aub weten.
Ik zou niet willen dat mijn mannetje oververmoeid raakt omdat ik hem niet naar bed doe.
Groetjes Mirella

Hallo Mirella,

Mijn zoontje is nu 2 jr en 4 mnd oud. Ik heb de laatste tijd ook zitten toveren met de slaaptijden.  Bij ons  was het  ook lang slapen 's middags en 's avonds niet meer willen of 's middags wakker houden en dan viel hij tijdens het avondeten bijna in slaap... het was echt puzzelen. Nu gaat het wel weer wat makkelijker en ik heb een gulden middenweg gevonden ( voor zolang als het duurt, natuurlijk). Lucas gaat bijna iedere middag nog naar bed, maar dan laat ik hem niet langer dan ongeveer 1,5 uur slapen. 's Avonds wil het nog wel eens verschillen, maar we beginnen meestal rond kwart over 7 met naar bed gaan. Dan doen we lekker rustig aan en ben ik rond kwart voor 8 weer beneden.

Ik denk dat je je geen zorgen hoeft te maken over slaapgebrek, hoor. De één heeft meer slaap nodig dan de ander, maar zo te lezen krijgt jouw kindje genoeg slaap!

Groetjes, mamavanLucas

Hoi,

Mijn dochtertje is net 3 jaar geworden, en als ik haar smiddags op bed leg, dan slaapt ze savonds hellemaal niet meer. Ze is dan wakker tot een uur of 11 half 12.
Ik heb dus al gauw het middagdutje afgeschaft.
Soms red ze het om wakker te blijven, maar ook niet altijd...helaas voor mij

Maar als die kleine van jou na een half uurtje rusten weer lekker fit is, zou ik ook gewoon het middagdutje afschaffen.

Hoi Mirella,

Ik heb denk ik een soortgelijke ervaring.

Maar ook denk ik  eigenlijk dat het slapen in de middag  juist wél een functie heeft. Helaas wil mijn dochtertje van 2 ook niet altijd meer slapen 's middags. Ze wilde eigenlijk al niet meer slapen toen ze 1,5 jr oud was. Toch leg ik haar in bed, of ze wil slapen of niet. Meestal is ze toch zo moe van het buitenspelen, dat ze wel in slaap valt. Wanneer ze inderdaad niet moe is, blijft ze rommelen of zingen en/of praten tegen haar popjes, op die manier rust ze toch uit voor ongeveer een uurtje.

Ik wil me er ook af en toe bij neerleggen, als ze niet  naar haar bed wil, dan krijgt ze een "potje" om 17.45 u. en gaat ze gewillig naar bed! En dan  is het na 2 min.  ook echt stil.....tot rond 8.30 u. volgende ochtend.

Gr. Vera  

Ik zit precies met hetzelfde dilemma. Onze dochter van 2 jaar en 4 maanden heeft sinds twee dagen een nieuw bed: een peuterbed van 1,5 meter lang waar ze uit kan stappen.

De middagslaapjes zijn wisselend, de ene keer vraagt ze er zelf om, de andere keer wil ze absoluut niet slapen. Maar als ze het wel doet dan is ze zo maar 2 tot 2,5 uur aan het slapen.
Met haar nieuwe bed is het nog niet gelukt, ze blijft rechtop zitten en kletsen. Na 20 minuten tegen haar aanpraten stapt ze eruit en gaat ze spelen (en geef ik het dus op).

Het nadeel van middagslaapjes overslaan vind ik dat ze dan zo tegendraads en moeilijk is in de namiddag. Natuurlijk moeheid, maar dat uit ze op deze manier. Jammer genoeg gaat zij niet met een knuffel op de bank liggen om even bij te tanken.

's Avonds was ze een tijd lang een makkelijke slaper, maar nu duurt het (begrijpelijk) wat langer vanwege het nieuwe bed.

Hoe dan ook, ik krijg haar niet voor 9 uur 's avonds slapend. En soms, al ze zo moeilijk wordt omdat ze haar slaapje overslaat, duurt zo'n dag zooooo lang....

Terug
Bovenaan