Wel of geen 20 weken echo!

Ik twijfel sterk of ik de 20-weken echo moet doen. Enerzijds wil ik de echo graag doen  want ik wil graag ons kindje zien en gerust gesteld worden dat alles goed is. Aan de andere kant wil ik het niet weten omdat wij het kindje toch laten komen, ook al is het gehandicapt. Dan zit je toch 20 weken te piekeren en je zorgen te maken.
Wat zijn voor jullie doorslaggevende redenen geweest? dan ga ik ervanuit dat jullie geen medische redenen hebben gehad, maar dat jullie zwangerschap tot nu toe zonder complicaties verloopt net als bij mij.

Liefs Bloempje

Hoi Bloempje

Ik ben heel blij dat wij wel een 20 weken echo hebben gedaan, ik heb ook dezelfde instelling als jou, dat het we het kindje in elk geval wel laten komen.
Bij ons bleek alles goed. Een hele opluchting.
Ik zou je wel een 20 weken echo aanraden, je hebt meer kans op een gezond kindje dan niet. En bovendien kunnen ze bij bepaalde aandoeningen alvast een evt. behandeling starten, of het zoals onze echoscopist vertelde: Stel dat we nu gezien hadden dat je kindje een middenrif heeft wat niet gesloten is, wat als gevolg heeft dat de maag naast het hartje gaat zweven.  Dan hadden ze het kindje met 38 weken gehaald doormiddel van een keizersnede. Terwijl ze in de ene ruimte de moeder dan weer sluiten, hadden ze in de andere ruimte het kindje geopereerd. De maag weer op zijn plek gebracht en het middenrif gesloten. Als het allemaal goed verloopt kunnen moeder en kind dan na een dikke 10 dagen samen het ziekenhuis verlaten. Dat is toch geweldig!
Door de 20 weken echo kunnen per jaar tussen de 500 en 700 kindjes " gered" worden.

Misschien helpt dit je bij je keuze....

Hoi!

Ik ben het helemaal met Miracle eens. Dat was ook een van de redenen dat wij het hebben laten doen, dat ze evt. al met een behandeling kunnen starten als er 'iets' gevonden wordt. Gelukkig was dat niet nodig, alles zag er goed uit. We zijn helemaal blij!
Succes met je keuze!

Groetjes Karin

Je moet de 20 weken echo gewoon zien als iets moois. Je kunt eventjes heerlijk genieten van het kleine mensje in je buik. Of je kindje nu wel of niet gezond is dat is lang niet altijd te zien op de echo. Het is jammer om je tijdens de zwangerschap zoveel zorgen te maken over dingen die waarschijnlijk helemaal niet gaan gebeuren. Ik heb 1 autistisch kindje, de oudste twee hebben slechte ogen en de jongste 2 hebben astma. Denk je dat mijn zwangerschap zorgelijker was geweest als ik het had geweten? Zelf denk ik het niet.

Liefs Petra

Hai,

Wij doen het wel. En niet omdat een kindje met een afwijking niet welkom is. Echter het komt ook voor dat een kindje een dusdanige afwijking heeft dat het de bevalling niet haalt of kort na de bevalling overlijdt. Mijn collega heeft amper een echo gehad en haar dochtertje bleek een zware hartafwijking te hebben. Het meiske heeft 4 maanden geleefd en toen konden ze de begrafenis regelen. Het is heel hard en ontzettend zwaar maar in dit soort gevallen zou ik de zwangerschap dan toch echt met 20 weken afbreken. Voor ons is de stelregel dat het kindje een menswaardig bestaan moet hebben. Als dit het geval is is het meer dan welkom ook met afwijkingen.

x ing

Wij hebben 15 augustus de 20 weken echo gehad en ze kijken echt alles na. Natuurlijk is dit geen 100% garantie, maar nu   weten we in ieder geval dat er geen open ruggetje of iets ernstigs aan het hartje is etc. Maar het is voor iedereen persoonlijk of je dat soort dingen wilt weten, maar ik heb er nu een geruster gevoel bij.

groetjes
Jadeje

Terug
Bovenaan