Wel of geen 2e? Gevoel VS Praktisch

Pindy

New member
De titel zegt het al.... mijn innerlijke ik wil heel graag een 2e. Mijn rationale/praktische ik zou niet weten hoe we dit voor elkaar gaan krijgen.

Ik zou graag jullie meningen/ verhalen horen als klankbord.

Situatie:
Mijn man en ik zijn 5 jaar getrouwd, we hebben een prachtige dochter van 22 maanden, wonen in een heerlijk huis (groot genoeg) zitten en financieel zeer goed bij en leven op dit moment het leven wat we altijd gewild hebben.

Onze dochter was een 'verrassing' Dankzij mijn eerdere eetstroonis was de pil niet effectief en werder we ongepland zwanger. We hebben dus nooit bewust de keuze gemaakt om kinderen te krijgen pas na dat we een positieve test in handen kregen. Ons leven toendertijd was er nog niet helemaal klaar voor, we gingen geregeld naar feesten/festivals, houden er van om met vrienden gezellig naar het terras te gaan etc. We hebben na de bevalling behoorlijk wat aanpassingsproblemen gehad (we dachten er wel klaar voor te zijn maar hadden niet verwacht dat de impact zo groot zou zijn)

Simpele dingen als samen boodschappen doen was namelijk al een uitdaging :p

Inmiddels zijn we 2 jaar verder, zowel mijn man als ik hebben beide een nieuwe baan, hij werkt als monteur in buitendienst waardoor hij vaak sochtends al om 6 uur weg is en savonds pas rond 5/6 thuis is. Ik heb een vast dienstverband met flexibele werktijden/uren en ben op vrijdagen vrij. Onze dochter gaat 4 dagen per week naar de opvang.

NU:
Ik zou dolgraag een 2e kindje er bij willen, ik ben verliefd geworden op het moederschap en geniet van mijn dochter. Bij mij kwamen de gevoelens voor een 2e pas toen mijn opa overleed... bij de crematie zat mijn vader alleen zonder familie (behalve ons gezin) hij had geen broers of zussen, en die gedachtte vond ik zwaar. Dat onze kleine meid later ook alleen voor heel veel situaties komt te staan.

Mijn man wil geen 2e, hij is blij met het leven dat we nu lijden en de luxe die we hebben dankzij de nieuwe banen en daarbij behorende salaris verhogingen. Hij wil niet inleveren door nog een kind 4 dagen naar de opvang te brengen. (begrijpelijk) Hij kan niet minder gaan werken, ik kan niet minder gaan werken (dit zou betekenen dat ik een andere baan moet zoeken)

Toch.... blijft het knagen.

Nadelen:
- Financieel (opvang)
- Oppas regelen voor weekenden / avondjes
- Slaaptekort ;)
- Beperking vrijheid... een peuter die loopt en speelt levert ons nu natuurlijk meer vrijheid op dan dat we weer op een babyschema zitten

Voordelen:
- Nog een geweldige persoonlijkheid in ons mooie gezinnetje

Zo, dat moest even uit mijn systeem. :)
Hoe zijn bij jullie de afwegingen/beslissingen gegaan omtrent een 2e of 3e kindje?

 
Ik heb er vier en ben zwanger van de vijfde. Bij mij is het simpel: alleen het gevoel telt. Alle praktische problemen zijn namelijk op te lossen. 
 
Hoi Pindy,
 
Ik ben een moeder van 23 heb een zoontje van 13 maanden en ben 9 weken zwanger van de tweede. Mijn man en ik hebben altijd al een gezin van 4 5 kinderen gewilt vandaar dat we al snel zijn begonnen aan de tweede. Ik ben fulltime moeder ik heb altijd gewerkt totdat ik zwanger werd toen uiteindelijk gestopt. Wij hebben toen gewoon de knoop doorgehakt en zijn gaan klussen we hadden zelf in gedachte dat het wel nog paar maanden zou duren maar was gelijk raak en dan moet je wel ff twee keer slikken maar ben hartstikke blij met de keuze. Mijn zoontje is als de baby word geboren in maart 18 maanden de baby slaapt voorlopig nog 6 maanden in een wiegje dus dan gaat mijn zoontje over op een peuterkamer! 
Hoop dat je er iets aan hebt luister vooral naar je gevoel.
Groetjes.
 
@FT de Vries
Wat lekker nuchter :D Zijn er dan helemaal geen 'obstakels' die je tegen bent gekomen in die periode dat je 'HET' gevoel weer had?
@TWV5K
Ben je momenteel nog steeds gestopt met werken? Of heb je wel plannen om nog te beginnen?

Ik vind werken juist heel erg leuk en ben ook heel goed in mijn werk waardoor ik nog meer trots ben. Ik wil mijn werk niet opgeven ook al zou ik er financieel niets op in hoeven te leveren. Naar mijn mening is moederschap ook te combineren met werk. Zo heb ik altijd vol bewondering naar mijn moeder gekeken die fulltime werkte en zelfs nog een HBO opleiding afronde terwijl ik en mijn broer op de basisschool zaten.
Het punt is niet zozeer werk, of financieel (in ieder geval bij mij, mijn man vind vooral het financiele stuk een deal breaker:p) maar het feit dat we onze vrijheid misschien nog meer beperken ivm oppas adressen. De ouders van mijn man zijn overleden, zijn zusje is nog jong en net samenwonend. Mijn ouders passen nu op onze dochter maar over 2 maanden komt daar de kleine van mijn broer ook bij. Ons opvang netwerk is helaas niet zo groot als dat we zouden willen.
 
 
Ja, er moest natuurlijk een andere auto komen en er kwam een keer een groter huis. Maar het hadden net zo goed andere oplossingen kunnen zijn. Het gevoel was bij mij altijd heel duidelijk, ik wil het heel graag. Als ik het niet had gedaan had ik spijt gekregen. 
 
 
Ik heb een universitaire afgerond dubbele bachelor in acounting/financien. Ik heb een tijd gewerkt totdat ik zwanger ben geworden ben toen gestopt. Het is ieder voor zich natuurlijk wij hebben een grote kinderwens van 4 5 kinderen mijn man en ik hebben vanaf het begin af aan besproken dat ik full time moeder zou zijn gelukkig kan het. Ik denk dat als het niet had gekund er full time zijn voor me kind dat ik er denk ik heel anders in had gestaan ik ben zelf niet van de opvang en oppas enzovoort wil er het liefste zelf zijn. Zo heeft iedere ouder zijn eigen beeld en mening natuurlijk.
 
Mijn man heeft zijn eigen bedrijf in de huizen. Misschien dat ik op latere leeftijd als de kinderen ouder zijn wel weer wil gaan werken maar denk tot de basis school zowiezo niet. 
 
Het typen op dit forum is best vervelend zag net al wat typ fouten haha. Vergeten erbij te zetten.
 
Gr.
 
Tijdens het eten een goed gesprek gehad met mijn man en wat blijkt... hij speelt ook al langere tijd met idee en de gevoelens voor een tweede. Zo zie je maar weer dat praten altijd beter is dan nadenken :p 
We hebben het er een jaar geleden over gehad en toen zag hij alleen maar nadelen nu was hij praktisch al een nieuwe babykamer aan het inrichten :p 
 
Dus het gevoel lijkt te gaan winnen ;)
 
Terug
Bovenaan