wel of geen 2e kindje, hoe doe je het allemaal met een 2e?

A

Anoniem

Guest
Hallo (aanstaande) mama's.

Zelf heb ik een zoontje van bijna 2.
Nu heb ik een lastige zwangerschap gehad en een nare bevalling.
Mijn zoontje is pas na 5 maanden voor het eerst door gaan slapen en hij heeft een pittig karaktertje.
Ondanks dit gaat het echt enorm kriebelen voor een 2e kindje.
Ik denk er elke dag aan en kan het moeilijk los laten.
Nu vraag ik me af zou het weer zo gaan bij een 2e zwangerschap?
Kan je je eerste zwangerschap vergelijken met de 2e of kan dat heel verschillend zijn?
Nu vraag ik me ook af hoe je bepaalde dingen moet gaan organiseren met 2 kindjes.
Alleen bijvoorbeeld boodschapjes doen, hoe doe je dat met een peuter en een baby?
Ik moet alles alleen doen omdat mijn man 6 dagen werkt, dus ik moet zelf de oplossingen bedenken.
Is het karakter van een 2e kindje ongeveer hetzelfde omdat mijn 1e nogal aanwezig is.
Wil iemand haar ervaring met me delen?
Misschien haalt dat mijn twijfel wat weg.
Groetjes! Ils

Tjeemig heb ik net een heel verhaal getikt is het weg!! AAAARRRRGGGGGHHH!

Ik heb twee zoontjes en ze zijn allebei heel verschillend. Ik heb geen moeilijke zwangerschappen gehad maar de eerste bevalling was niet gemakkelijk waardoor ik als een berg tegen de tweede opzag. Maar die viel uiteindelijk erg mee. De oudste sliep snel door en de jongste heeft ons 16 maanden lang wakker gehouden. Nu zijn we afgelopen januari gestopt met de pil in de hoop zwanger te mogen worden van een derde. Na de geboorte van de jongste was ik er eerst echt helemaal klaar mee maar toch kwamen die babykriebels terug. Maar natuurlijk heb ik ook mijn twijfels, wat als dit kindje ons ook weer zolang uit onze slaap gaat houden, hoe doe ik dat als ik de oudste twee naar school moet brengen want een baby kan nog niet mee op de fiets. Of wat als de baby slaapt net als ik de andere twee uit school moet gaan halen? Maar toch denk ik echt dat je daarin ook je weg weer vind. Met een eerst kindje moet je ook je draai weer vinden, verandert je leven ook helemaal. Eerst zal het misschien even wennen zijn maar na een tijdje heb je echt je ritme wel weer gevonden. Kortom geen zwangerschap/bevalling is gelijk, geen kindje is gelijk. Dat jou eerste zwangerschap en bevalling erg zwaar en moeilijk zijn geweest hoeft niet perse te betekenen dat dat een tweede keer weer zo is. Dat kun je ook niet weten van tevoren. Ik heb als een berg opgezien tegen de tweede bevalling doordat de eerste me zo tegen viel, maar uiteindelijk is het me meegevallen. Je weet nooit van te voren hoe je zwangerschap en bevalling zal verlopen. Het is een heel verhaal geworden maar hopelijk heb je er wat aan....

Beste Illy

Ech heel grappig want ik zit redelijk in het zelfde schuitje.
Ik heb een dochter van 1,5 en ook een zeer moeilijk eerste halfjaar gehad ( huilbaby)
Ook ik heb lang gedacht van moet ik nou wel of niet omdat ik ook zoiets had van straks word het een zelfde karaktertje.
Zelfs nu we hebben besloten om er toch voor te gaan en het zoals als wij zelf denken maar over ons heen te laten komen omdat iedereen zegt dat 2 nooit hetzelfde zijn, heb ik soms nog wel eens zoiets van oooooo als t maar goed komt hahaha.
Het enige wat ik heel sterk heb is dat ik het zonde vind als mijn dochter alleen blijft en ik haar heel graag een broertje of zusje gun.
Nu ben ik dus voor mezelf overtuigd en heb ik er zin in.
ik probeer niet teveel terug te kijken want hoeveel kans is er dat je twee keer hetzelfde meemaakt denk ik dan.
En als het wel gebeurt weet ik nu wat te doen.
Heel veel sterkte met je beslissing ik weet hoe moeilijk het is.

liefs gnenna

Hoi,

Wij hebben bijna een jaar geleden ons 2e kindje gekregen. Tussen de 2 boys zit ruim 4 jaar. Dit had verschillende redenen, maar ondermeer ook omdat ik de 1e 2 jaar nog niet aan een 2e moest denken. Ik heb een hele goede zwangerschap en bevalling gehad, maar onze oudste was absoluut géén makkelijk kind. Hij vrat echt energie bij mij. Ik was dus ontzettend bang dat onze 2e ook zo zou worden. Niets is minder waar. De zwangerschap en bevalling waren wel vergelijkbaan, maar ons kleine ventje is heel anders dan zijn broer. Hij heeft ook wel zijn minder makkelijke perioden, maar dat heeft vaak een oorzaak van of tandjes of niet lang genoeg willen slapen. Ik geniet van onze 2e veel meer dan van onze oudste. Dus je kunt geen kind met elkaar vergelijken. Hoe het echt is en wordt weet je pas als het er is, maar van mij uit zou ik zeggen, laat het geen belemmering zijn om je wens in vervulling te laten gaan.

Hoi,

Wij hebben 2 dochters. Er zit iets minder dan 1,5 jaar tussen. Dat is kort. Bewust hoor. Hier onze ervaring:

Druk, chaos, maar erg gezellig.
Er gebeurt altijd wel iets.
Het is organiseren, plannen en vooruit denken. Onze dochters zijn totaal verschillend.
Ieder kindje is anders.
Maar ik geloof, dat als je je eerste kindje zover hebt dat het goed slaapt en eet, je een heleboel kunt hebben.
Je moet een nieuw ritme vinden, net zoals met een eerste kindje, maar dan een stapje verder, omdat je er al 1tje hebt rondlopen, jong of ouder.
Heel belangrijk: tijd voor jezelf maken en voor je partner!!!
Praktische tips: een BABY MEE voor achter op de fiets, hier kan de maxicosi in bevestigd worden. Andere kindje voorop de fiets in een zitje.
Een MEERIJDPLANKJE van de Prenatal waar het kindje op kan ZITTEN, ideaal. Overal samen naartoe.

Succes, doe wat je hart je ingeeft. Als de wens voor een kindje er is, komt de rest wel goed.

hoi

ik herken je verhaal heel erg, ik zit in het zelfde schuitje.Onze dochter word deze maand 3 jaar en wij willen ook graag een 2e kindje. Mijn dochter is ontzettend lief maar heeft wel een karaktertje waar je U tegen zegt. Daarin tegen ben ik wel redelijk "streng"nouja streng klinkt ook zwaar, ik ben gewoon duidelijk! ze heeft een vrij kort lontje (heeft ze van mijn vriend hiihihi) nouja echt een peutertje....maar soms denk ik ook wel "mm is een tweede wel zo slim, kan ik het wel aan enz enz" maar merk wel dat mijn dochter het steeds vaker over een broertje of zusje heeft. je weet nooit van te voren hoe het zou gaan. Heb daarom ook besloten om er toch voor te gaan!! en hoop stiekum dat de tweede meer van mij heeft ;)

Terug
Bovenaan