Wel of geen 8 wekenecho

Dag allemaal, vandaag een zwangerschapstest gedaan en weet ik dat ik zwanger ben. Ik ben erg blij en voel me gezegend.
Vorige maand heb ik een vroege miskraam gehad en had daarna een heel nuchter gevoel; ach dit overkomt velen en ik zal binnenkort wel weer zwanger zijn. Dit is niet vervelend bedoeld, maar heb vertrouwen dat het gaat lukken zeg maar.
Geen gevoel van verlies of het vertrouwen in mijn lichaam verloren. Vandaag voor het eerst contact met de verloskundige gehad, die gaf aan dat ik recht heb op een 8 weken echo omdat mijn vorige zwangerschap een miskraam was. Ik twijfel enorm.
Wat zijn jullie ervaringen?Deed een ‘extra echo’ jou goed?Gaf het je meer zekerheid/ vertrouwen nadat je een miskraam hebt gehad?
Of deed je het juist niet om niet onnodig onzeker te worden?
Alvast bedankt voor het antwoord!

Voor mij hielp het wel, maar behalve een aantal miskramen heb ik ook al een buitenbaarmoederlijke zwangerschap (bbz) gehad. Tot mijn eerste echo (overigens meestal rond de 6 weken bij mij ivm blijvend verhoogd risico op nog een bbz) voel ik me meestal een soort tikkende tijdbom: alsof ik elk moment met spoed naar het ziekenhuis kan moeten om geopereerd te worden aan die zwangerschap. Met name het weten of het kindje wel of niet in de baarmoeder zit is voor mij dus echt wel belangrijk genoeg om zo'n vroege echo te willen.
Ironisch genoeg is mijn bbz uiteindelijk helemaal niet met een spoedoperatie verlopen (wel met ziekenhuis bezoek en heeeeel veel controles) en bij mijn laatste miskraam heb ik wel een verbloeding gehad zodanig dat ik wel diezelfde nacht nog een spoedingreep nodig had om het bloedverlies te stoppen en vervolgens een infectie eroverheen waardoor ik best een tijdje in het ziekenhuis heb gelegen en een bloedtransfusie aangeboden kreeg. Toch voelt dat laatste voor mij meer als 'pech' en nog een bbz als een risico dat ik uit wil sluiten.

Ik heb overigens deze zwangerschap uiteindelijk wel extra echos gehad (naast die 6 weken echo) toen ik bloedverlies had, maar dan is er natuurlijk al wel duidelijk iets aan de hand waarom je die geruststelling zoekt.

Ik heb met 6 en 9 weken extra echo's gehad omdat het bij mijn miskraam tussen de 6 weken echo en termijn echo was misgegaan.
Ik vond het zo eng en spannend dat ik die extra echo met 9 weken kreeg en dat was heel fijn. Omdat ik bij miskraam dus dacht nog steeds zwanger te zijn van iets wat al weken niks meer was. Vreselijk en dat gevoel wilde ik niet weer
Voor ons was het dus heel fijn die extra echo(s)

Hier is een 8 weken echo standaard! Dus ik heb niet getwijfeld om hem wel of niet te doen. Vond het vooral fijn om ons kindje te zien en het hartje te zien.

Ik heb bij mijn vorige zwangerschap een miskraam gehad, kwamen er bij de 8-weken echo achter dat er geen hartje was. Ik stond er hetzelfde in als jij; kan gebeuren, hopelijk volgende zwangerschap beter.
De miskraam kwam niet spontaan op gang en heb uiteindelijk medicatie gehad.
Ik vond de 8-weken echo de zwangerschap daarna wel fijn. Ik merkte dat ik toch bezorgder was dan bij mijn eerste zwangerschap. En als het dan niet goed zat wilde ik dat graag snel weten zodat ik niet te langer zwanger hoefde te zijn zonder dat dat iets opleverde. 

Bij ons is deze echo ook standaard. Ik heb geen miskraam gehad, maar vond beide keren deze echo erg fijn! Je weet dan al vroeg of je echt zwanger bent en of het goed zit. Natuurlijk kan er daarna nog veel gebeuren, maar het gaf mij bevestiging en een gevoel van zekerheid.

Bij mij was 8 weken echo ook standaard. Mijn eerste zwangerschap en vond het de eerste weken erg spannend dus was heel blij dat de mogelijkheid er was. Waarom zou je het niet doen?

Terug
Bovenaan