Wel of geen borstvoeding

Hoi allemaal,

Ik heb een vraag.
Ben  nu 17 weken zwanger en probeer me nu wat meer in te lezen over borstvoeding.
Ik twijfel nog steeds een beetje of ik borstvoeding wil geven en dat heeft voornamelijk te maken met wat als het niet lukt, moet je dan echt iedereen in gaan schakelen als lactatiekundigen etc. daar heb ik dus eigenlijk helemaal geen zin in.
Ik heb eigenlijk zoiets van als het niet lukt dan lukt het niet.
En moet je tussendoor ook fles proberen te geven, i.v.m. dat je ook weer gaat werken en dit alvast geoefend hebt. Het lijkt me ook zo leuk voor mijn vriend dat hij af en toe een fles kan geven.
Kunnen jullie hier meer over zeggen wat jullie ervaring hiermee is.

Alvast bedankt.

Groetjes Janine

Hoi Janine,

Gefeliciteerd met je zw.schap!
En wel geen borstvoeding... zelf ben ik een pro-bv mama.
Bij de oudste ben ik vol enthousiasme begonnen, maar helaas door een verkeerde start in het zhuis hebben we dat niet al te lang volgehouden en nooit volledig gevoed.
Dit vond ik erg jammer, maar op de fles is het ook een mooie grote kleuter geworden.

Wel wou ik het bij de 2e wederom proberen en heb me er nu echt op 'voorbereid' door 3 bijeenkomsten bij iemand van de Vereniging Borstvoeding Natuurlijk te volgen. Daar bleek dat veel problemen bij de oudste voorkomen hadden kunnen worden, maar ja ik wist van niks, het was mijn eerste.... dus mocht je besluiten borstvoeding te gaan geven zou het niet raar zijn om naar een voorlichting toe te gaan, je kan dingen gewoon voor zijn doordat je zelf al veel weet!
De 2e heeft lang borstvoeding gehad, veel langer dan ik zelf ooit gedacht had, maar het ging gewoon super goed.

Inmiddels is afgelopen november onze 3e geboren en hij krijgt nu dus alweer ruim 3 maand borstvoeding en het gaat hartstikke goed.

Ja je zal in het begin moeten wennen, maar je moet sowieso aan alles wennen bij een eerste kindje, dus ook aan het aanleggen etc etc. De meeste kraamhulpen weten echt genoeg om jou en je kindje een goeie start te geven.

Als je twijfelt zou ik willen adviseren: beginnen! Stoppen kan namelijk altijd nog, na een tijdje nog beginnen is een stuk lastiger. Als jij nu vast info zoekt en eventueel zo'n bijeenkomst volgt dan kom  je goed beslagen ten ijs en dan zie je straks hoe het gaat. Als jij gemotiveerd bent komt je een heel eind hoor! En het is zo mooi (vind ik dan haha).

Maar mocht het niet lukken... niemand kan jou verplichten om een lactatiekundige in de arm te nemen hoor...jullie kind.

De borstvoeding eenmaal op gang kan je met een weekje of 5/6 eens proberen het kindje uit een flesje te laten drinken. Dat hoeft eerst helemaal niet zoveel te zijn en op een moment dat het kindje niet al te hongerig is. Op die manier leert hij/zij uit de fles te drinken en wat je zegt, papa kan het doen.

Gelukkig is er zoveel meer dan alleen het voeden dat papa kan doen! Lekker knuffelen, badderen, samen met de kleine onder de douche etc etc.

Eigenlijk komt het er op neer (in mijn ogen) bereid je voor, begin er mee en kijk gewoon hoe het gaat. Je weet het toch niet vantevoren.

groetjes,
Marije

Hi Janine,
ik sluit me volledig bij Marije aan! Stoppen kan altijd nog en waarom zou je er niet voor gaan? Baby's kan je inderdaad na een aantal weken heel goed uit de fles leren drinken en dan kan pappa ook voeden. En je er goed op inlezen is zeker een pre! Ik heb het zelf ook gedaan en ben daar erg blij om! Je weet ongeveer wat je kan verwachten en  dan kan je  een weloverwogen  beslissing maken.
Wat betreft het inschakelen van een lactatiekundige, dat is helemaal aan jou! Ook als je besluit geen bv te gaan geven kan er een lactatiekundige nodig zijn. Ik had na 1 week een ontsteking en geloof me, wat was ik blij met haar!!!!!!
De beslissing is aan jou, maar denk er heel goed over na! Ik voed nu al ruim 5 maanden volledig en we genieten er samen enorm van! Het geeft zo'n kick om je kind te zien groeien van jouw melk! En dan heb ik het nog niet eens over alle andere medische pré's!
Succes ermee...

VOOR! Ik had toen ik zwanger was zoiets van: ik zie wel of het lukt. Toen mijn zoontje geboren was hapte hij meteen goed aan alsof hij nooit anders had gedaan. Nooit last gehad van ongemakken. Ik wilde drie maanden blijven geven omdat ik niet wilde kolven op mijn werk. Hij is nu 16 maanden en ik geef nog steeds borstvoeding. Ik vind het zo makkelijk, ik snap niet waarom iemand er niet voor zou kiezen.

Voor voor voor voor voor!!!!!!!

Beter voor je kindje. Meer veiligheidsgevoel voor je kind, beter voor het afweersysteem, kindje kan zelf beslissen hoeveel het drinkt, beter voor de darmpjes en dus in de eerste weken veel minder last van darmkrampjes.

Zelf val je sneller af en er is zelfs bewezen dat je minder kans hebt op verschillende soorten kanker als je borstvoeding hebt gegeven!

Als je wil dat je man een flesje kan geven kun je afkolven. Vond mijn man ook geweldig!En zo werkt het ook super.

Ik zou zeggen probeer het gewoon, je krijgt begeleiding van je verloskundige en je kraamzorg en probeer het gewoon. Je kunt altijd nog stoppen als het niet lukt of iets dergelijks. Waarom niet?

Ik vond het helemaal geweldig!!!! Heb het 8 maanden mogen doen tot ik geen melk meer had en heb geen seconde spijt gehad!!!!!

Hoi Janine,

Mijn dochter is nu bijna 10 weken en ik geef haar (vrijwel) volledig BV. We hebben wat opstartproblemen gehad: ze kwam de eerste dagen nauwelijks voor haar voedingen en ik ben daardoor zo gaan aandringen dat ze eigenlijk helemaal niet meer wou en daardoor niet goed hapte. Op de zesde dag zijn we naar de lactatiekundige geweest, die me het één en ander heeft laten zien en geadviseerd heeft met tepelhoedjes te beginnen. Die heb ik een week of twee gebruikt (en daarna weer gestopt) en sindsdien gaat het redelijk. Aanhappen doet nog steeds zeer en op 'regeldagen' zijn m'n tepels dus ook behoorlijk beurs, maar als ze gewoon aanhapt en doordrinkt is het allemaal wel te doen. Borstontstekingen ed. zijn me gelukkig bespaard gebleven, en ze is vanaf de tweede dag al prima aan het groeien, dus daar heb ik me ook geen zorgen over hoeven maken.
Ik heb al een paar keer op het punt gestaan om ermee te stoppen, omdat ik het zelf dus niet echt een lolletje vind, maar ik zie dat ze er erg van geniet en m.n. 's nachts is het toch ook wel erg makkelijk. Straks ga ik weer werken en ik weet nu al dat ik niet ga kolven. 's Avonds en 's nachts wil ik voorlopig nog wel blijven voeden, als dat lukt. Zo niet, dan niet.

Hoewel ik de borstvoeding al met al best een opgave vind, heb ik er nooit spijt van gehad dat ik eraan begonnen ben. Zoals hierboven al werd gezegd: voor starten heb je maar één (echte) kans, en stoppen kan altijd nog. Als je besluit het te proberen, bereid je er dan op voor dat het is echt iets dat jij en je kindje moeten leren. In mijn eigen ervaring en in die van veel mensen die ik erover spreek, vergt dat in het begin allemaal best wat tijd en energie (en zeker in de kaamtijd wat tranen af en toe...) Soms gaat het al heel snel goed, maar vaak heb je wat opstart-hulp nodig, hopelijk alleen van kraamhulp en verloskundige maar eventueel (áls je dat wilt) bv. ook van een lactatiekundige. En dan hangt het er maar helemaal vanaf hoeveel je ervoor over hebt en hoever je wilt gaan. Maar dat kun je eigelijk pas beslissen als je eermaal zover bent, denk ik. Ik heb uiteindelijk absoluut meer geïnvesteerd dan ik van tevoren dacht dat ik zou willen doen.

Veel succes met het nemen van een beslissing, én met de rest van je zwangerschap!
Betje.

Hoi,
Zelf heb ik twee keer borstvoeding gegeven. De eerste keer 10 maanden, maar de eerste 2 maanden waar moeilijk. Ben wel heel blij dat ik heb doorgezet, daar heb ik de tweede keer heel veel profijt van gehad. Toen lukte het meteen, doordat ik precies wist wat ik moest doen en wat ik kon verwachten.
Ik wil je wel meegeven dat bv iets is wat jij en/of je kindje moeten leren, soms gaat dit meteen goed, maar vaak ook niet. Dit vergt dan doorzettingsvermogen en soms hulp van buitenaf.... als je hier helemaal geen zin in hebt weet ik niet of je er wel aan moet beginnen. Al kun je op het moment zelf ook nog veranderen. Ik dacht ook dat als het niet zou lukken ik gewoon zou stoppen, maar op het moment zelf wilde ik dat helemaal niet.
Achteraf ben ik blij dat ik dat ook niet gedaan heb.
Daarbij is hulp van buitenaf heel goed, zeker van deskundigen. Over bv bestaan namelijk nog heel veel misverstanden die bevestigd kunnen worden door leken.
Eén ding wil ik je meegeven, bv geven doet GEEN pijn, wat anderen daar ook van zullen zeggen. Bij pijn gaat er iets niet goed, vraag dan hulp.
Succes! Kijk ook eens op de sites www.borstvoeding.com of www.borstvoedingsforum.nl.
Groetjes, Noor mv Skip en Bo, zwanger van de derde.

Tip: alleen doen als je er echt achter staat! In tegenstelling tot wat je vaak van de BV-maffia te horen krijgt is er namelijk helemaal niks mis met flesvoeding, je band met je kind zal niet slechter zijn, je kind wordt niet eerder ziek, en ook van flesvoeding kan een kind groot en gezond worden.

Overigens niet als kritiek op de dames hierboven hoor, ik bedoel meer de ellende die je soms over je heen krijgt als je aan de buitenwereld te kennen geeft dat je geen bv wil geven. Ik heb er 2 keer bewust voor gekozen om geen bv te geven, zag het niet zitten. Bij de 3e heb ik geprobeerd maar door gebrek aan motivatie is het gewoon mislukt en straks bij de vierde ga ik dus gewoon weer flesvoeding geven.

Maar: als je het graag wilt, je staat er achter dan zou ik wel proberen om bv te geven!
Succes!

Terug
Bovenaan