wel of geen echo bij 20 weken?

We hebben vorige week bij de verloskundige de keuze gekregen of we met 20 weken een echo willen laten maken. Dit is dan geen pretecho maar echt een echo om te kijken of alles in orde is. Nu twijfelen we een beetje. Stel dat het niet goed is of ze zien iets waar ze niet echt van kunnen zeggen wat het is, dan is de lol van je zwangerschap ook meteen af. Maar ja, aan de andere kant, als het niet goed is, dan weten we het wel meteen en kunnen we voorbereidingen treffen. Wat zouden jullie doen? Ik moet het, vanwege enorme drukte, al doorgeven.
 
Hallo,

Wij hebben om die reden en ook omdat we het geslacht wilden weten een pretecho laten maken bij 21 weken. Bij een pretecho kijken ze namelijk ook of alles goed is.
Ik had zoiets van, als er dan iets is dan weet ik het in ieder geval en kan ik me daar mee bezig houden. Kan ik actie ondernemen mocht dat nodig zijn.
Het is inderdaad zo dat je zwangerschap er niet leuker op wordt, maar ja ik voelde het ook een beetje als m'n kop in het zand steken tot na de bevalling en dan geconfronteerd worden met het een of ander.   Bij de pretecho vragen ze namelijk of je wilt weten of er iets niet helemaal goed zou zijn of niet. Ik vond het een mooie kans om m'n kindje te zien en me voor te bereiden op dat wat komen gaat. Bij ons was het kindje echografisch gezien helemaal gezond en hebben we een duidelijk plaatje gekregen van het geslacht van ons kind. Dus in ons geval pakte het goed uit en ik had dat wel nodig, was erg onzeker de eerste 20 weken en sinds de pretecho hou ik me er aan vast dat als er iets ernstigs was ze dat hoogstwaarschijnlijk dan wel hadden gezien.

groetjes kirsten
37w4d
 
Hoi Daantje!
Zo'n zelfde soort discussie vind je hier ook ergens onder, dit gaat over het doen van de combitest. De meningen zijn nogal verdeeld.
Ik vind dat iedereen het voor zichzelf moet weten. Ik vind alleen wel dat iedereen er goed over na moet denken. Sommige vrouwen vinden het  inderdaad prettig om te weten wat ze kunnen verwachten en in de meeste gevallen is dat natuurlijk goed nieuws maar wat als er wel wat aan de hand blijkt te zijn en ze kunnen er op dat moment niks aan doen, dan zit je de rest van de zwangerschap in de stress.
Ik ben gelukkig niet het type dat snel overbezorgd is en ik heb die bevestiging dat alles goed gaat ook niet nodig. Ik zou zo'n echo dan ook niet doen. Ik laat wel met 20 weken een pretecho maken, bij mijn vorige zwangerschap vroegen ze of ik het wilde weten als er afwijkingen waren, dus als ze dat deze keer weer vragen zeg ik "nee". Ik begrijp best dat er vrouwen zijn die dat wel willen weten, ik wil alleen niet het risico lopen dat ik slecht nieuws krijg zodat ik alsnog de rest van mijn zwangerschap in de stress schiet.
Succes!
Liefs Nicole
 
Hoi Daantje,

Bij ons in de regio is het standaard dat je met 20 weken een screeningsecho krijgt. Ik vond het ook erg spannend, ze kijken toch maar of het hartje goed is, de niertjes, of het ruggetje dicht is en of het geen hazelip heeft enz.
Nu was het bij ons dus niet echt een keuze, maar standaard, al kun je het waarschijnlijk wel weigeren. Maar ik zou zeggen doen. Na afloop is het heel prettig om te weten dat alles goed is en weet je dat ze een hoop dingen   kunnen doen tijdens de zwangerschap als er iets niet goed is. Je kunt dan nu al iets voor je kindje doen als dat nodig  is. Zo kijken ze bijv. ook of de groei goed is, als dat niet zo is dan kan dat met rust soms weer beter gaan.
Ook kunnen ze als het nodig is al voorbereidingen treffen voor na de geboorte, als er bijv. aan het hartje geopereerd moet worden.
Maar hoogst waarschijnlijk gaat alles gewoon prima en kan je lekker even naar je kindje kijken, wat ook heel erg leuk is.
Natuurlijk moet je het zelf weten, maar mijn advies is doen.

Groetjes  
 
Bij ons in Noord-Holland is dit sinds kort ook standaard. Toen ik zwanger was van mijn dochtertje (nu 2jr en 4 mnd) was dit nog niet zo.
Ik vond het prachtig om mijn kind weer te kunnen zien..met 12 weken en ook met 20 weken. Ik dacht Ha leuk! weer een foto erbij.
Je kindje wordt inderdaad meteen goed nagekeken of alles erop en eraan zit en of het hartje 4 kamers heeft of de rug dicht is en de bovenlip..dat soort dingetjes zoals al eerder was beschreven.

Ze hadden bij mij ontdekt dat de bovenbeentjes niet op de juiste lengte zijn maar ongeveer 2 weken achter lopen. Morgenochtend (spannend!!) krijg ik weer een echo om te kijken of hij goed is gegroeid..
ik ben echt zo vreselijk benieuwd!!! kan bijna niet wachten..

Het onderwerp gaat er hier niet over maar heeft iemand hier toevallig ervaring mee?

Groetjes
bianca
 
Dank je wel voor alle reacties. We zijn er inmiddels wel over eens dat we het toch willen doen. Het is een mooie gelegenheid om je kindje te zien. Mocht het niet goed zijn dan kunnen we daar nog actie op ondernemen (bijvoorbeeld door maatregelen na de geboorte) en eigenlijk zijn we ook wel heeeeel erg benieuwd naar het geslacht.
 
Terug
Bovenaan