Wel of geen nipt test?

<p>goedemorgen dames,</p><p>de verloskundige vroeg me om alvast na te denken over de nipt test. Hoe staan jullie hierin en doen jullie deze test wel of niet? </p>

Wij (partner en ik) hebben de test niet gedaan. (38 weken zwanger nu) voornamelijk ik wilde het niet omdat de kleine hoe dan ook welkom is. En mochten er wel afwijkingen zijn dan was er ook nog de 20 weken echo waarop wel het 1 en ander te zien zou zijn. De nipt laat daarbij ook nog zeer regelmatig afwijkende uitslagen zien. Als er wel iets afwijkend gevonden wordt wil dat nog niet direct zeggen dat het ook daadwerkelijk bij de baby is. Dit kan ook alleen de placenta zijn. Nou ja, lees je er goed over in en maak hierin een keus waar jij/jullie achter staan. En vraag jezelf af wat je wilt bereiken met de uitslag van de nipt. 

Ik vind dit ook een lastige om over na te denken! Ik denk zelf dat ik het niet doe ook vanwege wat Dgam zegt. Ik ben 6 weken zwanger en heb het er nog niet met mijn vriend over gehad, zijn mening is natuurlijk ook belangrijk. Maar ik denk dat hij et hetzelfde over denkt.

Wij hebben de test niet gedaan. Het ligt er ook niet aan hoe je er in staat als er iets mis blijkt met je kindje: laat je het dan weghalen of niet? Ik ben nu 21w5d en tijdens de 20 weken echo konden ze ook zien dat alles goed was. En uiteindelijk is het dan nog maar 99% zeker.

Wij hebben het wel gedaan + nevenbevindingen en ik ben nu 9 weken zwanger en ga het zeker weer doen. Ik wil het zo vroeg mogelijk weten als er iets mis is omdat mocht je de zwangerschap af willen laten breken de ingreep veel kleiner is met 13 weken als met 22. Gelukkig delen mijn partner en ik dezelfde mening, voor ons zou het zeker gevolgen hebben voor de zwangerschap mocht er iets mis zijn. 

Wij hebben het niet gedaan. 
Er wordt aan gegeven dat er tussen de 97 en 99% zekerheid is dat een afwijkende uitslag klopt, maar er zijn gevallen bekend waarbij de uitslag niet bleek te kloppen toen de baby geboren werd. 

Afbreken zouden wij zoiezo niet gedaan hebben, mede doordst er altijd een hele kleine kans is dat je kindje uiteindelijk niets blijkt te mankeren. 

Een nipt test is handig wanneer je er zeker van bent dat je je zwangerschap zou afbreken mocht er iets mis kunnen zijn met je kindje, of wanneer je besluit dat je hrt zo vroeg mogelijk wil weten dat er iets mis is zodat je je kan vooorbereiden hierop. 

Het is echt de keus aan jezelf of je het wel of niet wil doen, denk er even goed over na :) 

Wij hebben het gedaan omdat we snel wilden weten of er iets mis was. Mijn zus had een foetus met down (en veel fysieke afwijkingen) en moest na de 20 weken de zwangerschap afbreken. Dat betekende bevallen van een klein babytje.. zo heftig, dat wilde ik voorkomen. Wij zouden dan iig met 14 weken ofzo al nadere onderzoeken kunnen laten doen als er een afwijking zichtbaar zou zijn geworden. Was niet nodig gelukkig, want de uitslag was goed.

Het is een heel erg persoonlijke keuze of je hem wel of niet doet.
Wij hebben hem wel laten doen,je moet er wel goed over nadenken wat ALS er een negatieve uitslag uitkomt.. wat ga je dan doen, breek je de zwangerschap af of laat je het kindje toch komen en ben je gewoon goed voorbereid .

Terug
Bovenaan