Wel of geen PCOS?

Hallo Allemaal,

Ik heb even een vraagje. Ik ben bij de gyn geweest om dat het niet wil vlotten. Ik heb een echo gehad en daar was inderdaad een 'kralenkrans'te zien. Ook heb ik last van andere symptomen van PCOS. Nou moest ik bloed laten prikken om te zien of ik een eisprong had gehad en mijn hormonen moesten na gekeken worden. Blijkt   dat ik wel een eisprong heb gehad en dat mijn hormonen niet afwijkend waren!? Snap er niets van. Mijn vriend moet nu voor een zaadonderzoek. En voor dat je het weet sta je weer buiten met de mededeling: probeer nog maar een tijdje. Ben echt moedeloos. Nou weet ik nog niet of het nou wel of geen PCOS is of wat er anders aan de hand is. Of er wel wat aan de hand is. Ik word er gek van. Wie heeft er meer ervaring met PCOS of herkend hier iets in?

Groetjes Moeder van Koen

Hoi mama van Koen,

Mijn man en ik zijn vorig jaar januari ook in het ziekenhuis geweest voor onderzoeken. Bij hem was alles goed, bij mij ook PCO geconstateerd, maar wel met een pracht van een eisprong en geen afwijkende hormonen. Ook wij kregen de boodschap mee: probeer het voorlopig nog maar even. Nou had ik de twee jaar daarvoor best veel last van stress, dus waarschijnlijk is dat de oorzaak geweest dat het bij ons niet wou lukken (wij waren ook al twee jaar aan het proberen). Echter, twee maand later, in maart, was de zwangerschapstest positief!
Afgelopen jaar 17 december zijn we ouders geworden van een prachtig meisje. Het kan dus wel! Voor mij gold echt: niet teveel er mee bezig zijn. Een dooddoener van jewelste,   waar je niks aan hebt, maar het is wel zo.
Op de website www.nvog.nl staat een heel artikel over PCO. Misschien heb je er wat aan. Heel veel sterkte!

Groetjes Lilian
mama van Amy, 17-12-2006

p.s. Het vervelende van PCO is dat het alle kanten op kan; ze zeggen dat vrouwen met overgewicht een grotere kans hebben op PCO, maar dat hoeft niet. Er zijn vrouwen van 150 kilo die nergens last van hebben en vrouwen van 65 kilo die het ook hebben.
Ook kun je wel PCO hebben maar ook een eisprong hebben. Heel vaag allemaal...

Sterkte in iedergeval!

Hoi Lilian,
Bedankt voor je reactie.
Ik ben blij om te lezen dat je een dochter hebt gekregen ondanks PCOS.
Ik wist niet dat je een goede eisprong kon hebben en dat er dan toch nog sprake is van PCOS. Weer wat duidelijk geworden. Ik sta op het moment erg onder druk op mijn werk en dat zal ook zeker niet ten goede komen. Ik dacht wat PCOS betreft dat je zeker wel een hormoon problemen moest hebben om van PCOS te spreken. Maar als ik het goed begrijp hoeft dat dus niet.   Mijn bloedwaarden waren immers goed. Ze vertellen je ook zo weinig in het ZH. Ik ben ook wel bezig om wat aftevallen niet dat ik erg overgewicht heb maar een paar kilo minder is niet erg, ben nu 3 kilo kwijt en mijn cyclus is al een stukje korter (32-35dagen ipv. 45dagen)
Graag zou ik nog van je willen weten hoe jij je eisprong een beetje hebt kunnen bepalen.

groetjes Wendy
Moeder van koen

Hoi Wendy,

Ja, het is allemaal heel vaag.  Voor wij naar de gyn gingen hebben we (ja; "WE" hi hi, ik vond dat manlief me wel mocht helpen, hij wilde tenslotte ook een kind) eerst een maand of drie getemperatuurd. Maar mijn grafiek zag er zo idioot uit, dat het leek of ik op de 6e dag al m'n eisprong had en dan daalde m'n temperatuur een paar dagen later weer enorm. Ik heb de grafiek toen maar aan m'n huisarts voorgelegd en die begreep er ook niks van en heeft me toen doorgestuurd naar de gyn. Het eerste wat de gyn zei toen we binnenkwamen was: stop maar met temperaturen, is veel te stressvol. Ze heeft toen gewoon de bloedonderzoeken voorgeschreven en daaruit bleek toen dat ik een pracht van een eisprong had. Maar op de echo waren wel meerdere eiblaasjes te zien, dus daaruit trokken zij de conclusie PCO.

We gingen naar de gyn met het idee: we willen gewoon graag weten of in principe alles goed is, en we gaan nog niet met hormonen aan de gang. Toen we dus hoorden dat het in principe gewoon kon heb ik m'n gedachten helemaal op wat anders gericht.
Ik ben toen gaan afvallen en heb me niet meer zo bezig gehouden met zwanger worden (het heeft even geduurd voor ik de knop in m'n hoofd gevonden had, maar het is me gelukt). Na anderhalve maand was ik 2 kilo lichter en bleek ik zwanger te zijn. We hebben gewoon regelmatig gevreeen en niet meer getemperatuurd, niet meer de kalender erbij op de hoeveelste dag van mijn cyclus we zaten.
Dus bij het bepalen van je eisprong kan ik je niet echt helpen. Misschien zijn ovulatietesten een optie? Ik heb ze nooit gebruikt, maar wie weet is het wat...

Sterkte!

Groetjes Lilian

Terug
Bovenaan