wel of geen punctie advies nodig

A

Anoniem

Guest
Lieve meiden,

Ik heb jullie advies nodig. Ik kom er maar niet uit. Ben vandaag 9 weken en 5 dagen. Volgende week gaan we weer terug naar de gyn.

Voorgeschiedenis:
ik ben 34 jaar. ben in 9 feb bevallen van een meisje bij 22,6 weken zwangerschap. Ons kindje had trisomie 9 (kon niet buiten mijn baarmoeder leven). We hebben ons laten testen. Onze chromosomen zijn in orde. Er is iets misgegaan bij de eerste celdeling van het kindje zelf. Het is niet erfelijk. Wel heb ik een verhoogde kans van 1 procent op een trisomie (extra celdeling, dus geen 46 maar 47 chromosomen).
bij de 20 weken echo hebben ze ontdekt dat het niet klopte bij ons meisje en toen is een punctie gedaan (die is trouwens goed gegaan) om te kijken hoe en wat.

Medisch gezien val ik niet binnen de risicogroep en is er geen noodzaak tot een punctie, maar onbezorgd zijn kan ik dus niet.

Voors:

De punctie kun je met 15 a 16 weken doen en dan heb je 3 wkn wachten op de uitslag dus met 18 a 19 weken de uitslag

Bij een goede uitslag, zou het een normale zwangerschap kunnen worden, geen echte zorgen over een evt. afwijking maar gewoon de alledaagse kwaaltjes ondergaan van een zwangerschap + genieten en een beetje vooruit plannen.

Als je dan naar de 20 weken echo toegaat dan heb je al een andere beleving als met ons eerste kindje.

Tegens:

Het kan allemaal goed zijn en door de vruchtwaterpunctie kan het misgaan de kans is heel klein maar toch er bestaat een kans.

Onrust de hele zwangerschap lang, houd ik dat wel vol?

Dan een nekplooimeting uit laten voeren, maar die stelt me toch niet gerust bij ons meisje was de uitslag daarvan ook goed.

Voor mijn gevoel loopt mijn zwangerschap goed. En dan denk ik ach tegen zo een prikje moet de baarmoeder wel bestand zijn. Maar wat als?

Ik had gehoopt dat het antwoord wel naar me toe zou komen maar ik kan maar geen beslissing nemen

liefs talke

Hi
ik neem aan dat je het over een vlokkentest hebt, die kan je namelijk met 12 weken doen, vruchtwater punctie vanaf 16 weken. De vlokkentest heb je met 2 weken uitslag de vruchtwater punctie met 3 weken (volgens mij).

ik heb net de vlokkentest achter de rug, hebben ook de uitslag al binnen, die was goed gelukkig. Vond de punctie best meevallen, het was geen pretje maar het was wel zo voorbij, duurde zo'n 2 minuten.

het blijft een persoonlijke keuze, ik heb voor de vlokkentest gekozen omdat die eerder kan dan de vruchtwater punctie, maar de vruchtwater punctie is wel accurater. De kans op een miskraam is iets van 0,3% meer, valt erg mee.

Succes met je beslissing.
lia

Hoi Talke,

Wat moeilijk zeg! En wat vreselijk, om de keuze te moeten maken om je kindje zoveel te vroeg geboren te moeten laten worden. Dat lijkt me verschrikkelijk, een kindje verliezen.

Ik begrijp dat je erg zit te dubben wat je moet doen. Meestal ben ik geen voorstander van overbodig testen. Maar stress is ook niet goed voor een kindje en ik denk dat jij als niet test, je hele zwangerschap moe, angstig, onrustig en gestresst zult zijn. En terecht, gezien wat je hebt meegemaakt. Terwijl de kraamtijd best zwaar is en je daar uitgerust aan wilt beginnen. En je voor je kindje natuurlijk ook het beste wilt: een fitte, uitgeruste, relaxte moeder. Dus zou ik in jouw geval kiezen voor rust en dat is denk ik testen.

Maar het is een keuze die je helemaal zelf moet maken. Laat je niets aanpraten, maar doe waar jij je goed bij voelt.

Sterkte bij deze moeilijke keuze!

Eveline

Hoi Talke,

is moeilijk he?
Ik zit wat mijn leeftijd betreft in de risicogroep. Ik heb volgende week vrijdag de combitest en denk dat ik de uitslag ga afwachten wat een punctie betreft. Maar eng blijft het wel. Aan de andere kant heb ik zoiets van doe die punctie maar, dan weet ik waar ik aan toe ben. Aan de andere kant geef ik mijn gyn wel gelijk, die zegt wacht eerst die combitest af, hij wil het risico niet nemen dat er iets misgaat. Want ondanks dat ik begin van dit jaar een darmbacterie had en daar behoorlijk ziek van ben geweest, en mijn leeftijd, ben ik er snel zwanger geraakt. Ik ben in januari gestopt, januari - februari begin maart ben ik aardig ziek geweest, en in april ben ik zwanger geraakt. Wij en ook de artsen dachten dat het weleens een jaar als niet langer zou duren.
Het blijft een moelijk onderwerp, vooral als je zoals jullie al zo'n nare ervaring hebben meegemaakt.

Heel veel liefs

Noelie

Hoi meiden,

Nee, Li ik bedoel een vruchtwaterpunctie. Omdat wanneer de uitslag bij de vlokkentest niet goed is, vaker bij ons gekozen wordt om op de natuurlijke manier te bevallen. Dus het "voordeel" ten op zichte van een vruchtwaterpunctie valt weg. En eigenlijk wil ik niet al te veel risico nemen. Dan maar langer wachten op de uitslag. Vandaar dat ik kies voor vruchtwaterpunctie of niet.

Het blijft gewoon moeilijk. Eigenlijk wil ik kiezen voor zekerheid. Maar het liefst zou ik helemaal geen risico nemen voor mijn kindje.

liefs
talke

Wij zijn voor de vlokkentest gegaan omdat bij 20 weken afbreken voor ons te zwaar leek. Met 12 weken had ik de uitslag en was de chromosoomafwijking duidelijk. Die komen namelijk wel uit de vlokkentest. Ok het is minder precies dan de punctie maar voor ons was het meer dan voldoende.

Sterkte!
x ing

Terug
Bovenaan