Wel of geen ritme?? Tips aub.

Hallo,

ik ben 5 april bevallen en geef borstvoeding.
Er zit nog geen ritme in. Soms wil hij om de 2 uur soms om de 2,5 uur.
Of als hij overdag door slaapt wel om de 3 uur.

Mijn ha zei, dat ik er wel ritme in moest proberen te krijgen dus om de 3 of 4 uur niet eerder. Want dan zou hij goed drinken, want anders valt hij tijdens de voeding in slaap. Met gevolg dat hij dan niet voldoende slaapt en dus ook niet drinkt.

Maar vandaag werd me bij  het cb geadviseerd dat het ritme vanzelf wel zou komen. En dat ik hem beter kon voeden wanneer hij maar wilde. En dat ik er wel op moest letten dat als hij dronk ook goed dronk, niet half.

Wat vinden jullie nou? Moet ik me strak aan het schema houden, of wachten totdat hij zelf een ritme vind.

Ik begin het s'nacht nu echt moeilijk te krijgen, dan ben ik zo moe als hij om de 2,5 uur wakker wordt.

Groetjes

Hoi,

Pff, een dilemma waar ik zelf ook mee heb geworsteld. Toen ik net was bevallen werd mij geadviseerd om te voeden op verzoek. Dat heb ik een paar weken volgehouden, maar was op gegeven moment helemaal uitgeteld! Luuk kwam heel vaak en dronk kleine beetjes, waardoor hij weer vaak kwam, niet goed sliep  etc. Op een gegeven moment heb ik de knoop doorgehakt en besloten dat dit niet voor ons werkte en  ben toen zelf op een schema overgestapt. Destijds was dat om de 4 uur voeden. In het begin  was Luuk het er niet echt mee eens (veel huilen), maar eigenlijk na een dag of twee hadden we al iets van een ritme en belangrijker: een  vrolijk en tevreden mannetje!
Maar zoals met alles: ieder kindje is weer anders. Succes ermee!

Hi Dame25

Pittig he, die BV 's nachts.
Ik geef zelf ook BV en heb de eerste maanden echt alleen maar op verzoek gegeven en nu eigenlijk nog (met hier en daar af en toe wat bijsturing als dat beter uitkomt in het dagschema).

Dit hield in dat mijn zoontje in het begin  de ene keer inderdaad na de 2 of 2,5 uur kwam, maar soms ook wel na 5 uur. Ik weet niet meer precies hoe het gegaan is, maar opeens kwam er steeds meer ritme in en werd het alsmaar om de 3 uur, behalve 's nachts, want dan kwam hij 2 keer na 5 uur.    Dat was denk ik met zo'n 5 of 6 weken (maar dat zal uiteraard per kind enorm verschillen).
Ik zat toen op 6 voedingen en met 9 weken is de overstap naar 5 voedingen (dus om de 4 uur) gekomen en ook dit heeft mijn zoon helemaal zelf geregeld. Ik had het namelijk al een keer eerder geprobeerd, maar het lukte mij niet om hem in dat ritme te krijgen, hij heeft het echt zelf moeten doen.

Ik zou dus als ik jou was lekker je kindje volgen en gewoon op verzoek BV geven. Dat ritme komt echt vanzelf wel en wat wil je dan, je kindje een uur laten huilen omdat je 4 uur tussen de voedingen moet hebben? Dat lijkt mij geen pretje, voor het kindje niet, maar voor jou ook niet.

Wat betreft het goed drinken: ik kreeg de tip om als het drinken stopte even over het wangetje te aaien om weer even te stimuleren, want mijn zoontje viel ook vrij snel weer in een roesje als hij aan het drinken was. De eerlijkheid gebied me wel om te zeggen dat ik hier op een gegeven moment mee gestopt ben omdat ik het vermoeden had dat hij hierdoor wel eens teveel binnen kon krijgen. Hij had namelijk enorm last van huilbuien door darmkrampjes. Toen ik eenmaal stopte met het stimuleren werden de huilbuien ook wat minder.

Succes ermee!

Groetjes Femke, moeder van Seth (15-01-07)

Lastig, hoor!
Maar bij mij zijn alle pogingen om een schema op te leggen helemaal mislukt! Hoe langer ik tussen de voedingen wilde wachten, hoe eerder hij begon met krijsen... Alsof hij het aanvoelde... Dat gevecht zijn we dus snel gestaakt, hij krijgt nu al lange tijd voedingen op verzoek. En toen kwamen we er achter dat hij soms 2 uur en soms wel 5 uur tussen 2 voedingen kon en er netjes voor zorgde dat hij 6 voedingen per 24 uur kreeg. Dat ritme, dat schema, kwam toen vanzelf!! Vanaf een week of 7 zit hij in een strak (zelfbedacht!) schema en hebben wij rust.

Wel moesten we in het begin extra moeite doen om hem voldoende te laten drinken (hebben een paar dagen gehad dat hij iedere 1,5 uur wilde eten, omdat hij gewoon te kleine porties nam  en weer in slaap viel), dus daar zou ik wel op letten en inderdaad, zo nodig een beetje stimuleren.

Veel succes, hopelijk kom je snel aan slapen toe!

Groetjes, Karin
Mama van Christian (11 weken)

Het ritme komt vanzelf. Ik schreef in de agenda alle tijden op en welke kant aan de beurt was (kon het niet onthouden hihi). Als ik dan aan het eind van de week terugkeek naar alle voedingstijden, zag ik wel degelijk een 'schema' ook al voed ik op verzoek. Mijn schema nu na 3 maanden is de eerste voedingen om de 3 uur, de laatste 2 om de 2 uur. Ik zit nu op 6 voedingen, maar 6 weken geleden waren dat er nog 8. Mijn tip dus: alles opschrijven.

Hallo!

Ik voed ook op verzoek. We hadden helemaal geen structuur doordat Loek met 2 liesbreuken en veel ongemak slecht sliep. Wij verwarden de soorten huilen waardoor ik weken lang elke 2 uur heb gevoed. Behalve 's nachts, dan sliep hij al vanaf het begin goed door (wel met nachtvoedingen, hoor)

Een schema forceren zou niet bij mij passen, ik heb leren omgaan met de onregelmatigheid (kussen in de auto bijv. voor als ik ergens ben waar ik niet zomaar kan voeden).
Sinds 5 dagen doen wij het inbakeren icm de RRR regels, waardoor wij meteen na het wakker worden voeden. Sindsdien Valt Loek niet meer in slaap tijdens het voeden en is hij fit genoeg om goed te drinken. Misschien een tip voor jou als je dat nog niet doet.
Loek is nu 10,5 week en wij zitten meestal op 7 voedingen. De afgelopen dagen waren het er meer omdat we de structuur aan het invoeren waren waardoor alles wat rommelig was. Maar hij heeft eergisteren een keer 7 uur tussen voedingen gehad, dus misschien komt doorslapen in de buurt....?

Oh ja... de hele dag verloopt variabel, maar om 19.00 eten   en dan slapen heeft hij wekenlang zelf bedacht. Nu met het nieuwe schema lijkt dit te veranderen, maar ik vertrouw op een nieuw vast slaap-moment.

Ik zou toch proberen op verzoek te blijven voeden, op die manier  is toch de grootste kans dat  de borstvoeding  goed blijft gaan. Ik ga mijn kindje in ieder geval niet een uur honger laten lijden omdat hij nog niet 'mag' drinken volgens een of ander schema.

Misschien kan je  tussendoor verschonen zodat je kindje wakker wordt en daarna verder  proberen te gaan met voeden.  Ik merk met mijn zoontje (9 weken) dat hij langere pauzes nodig heeft tijdens het voeden. Soms denk ik dat hij klaar is met drinken, maar als ik dan na 10 minuten nog eens aanleg drinkt ie ineens toch nog een tijd. Doe ik dat niet, dan komt ie binnen 2 uur  weer.

Lastig als je kindje in slaap valt tijdens het drinken, dat deed Yanick tot ongeveer 5 weken  vaak (daarom verschoonde ik hem tussendoor). Nu niet meer. Echt waar, je kindje gaat vanzelf langer en minder vaak drinken. Probeer er relaxed mee om te gaan, als jij je op een schema gaat fixeren ben ik bang dat jullie er beide gestresst van zullen raken (zou ik wel worden in ieder geval).

Terug
Bovenaan