Wel of geen tweede kindje tijdens behandeling ziekte eerste kind.

<p>Hallo allemaal,</p><p>sinds vorig jaar september hebben we te horen gekregen dat ons zoontje van 4 jaar leukemie heeft. Hij heeft daar een stamceltransplantatie voor ondergaan. <br />Hij is 8 maanden volledig schoon geweest. Wat waren dit mooie en intense maanden.</p><p>Helaas hoorden we een twee maanden geleden dat hij opnieuw ziek is. Nu heeft hij opnieuw een stamceltransplantatie ondergaan. <br />we hopen natuurlijk dat hij nu gezond mag worden en blijven. Maar de kans dat hij opnieuw ziek wordt blijft aanwezig tot 2 jaar na transplantatie.</p><p>Wij hadden vorig jaar voor de diagnose de wens voor een tweede kindje. Dit hebben we natuurlijk uitgesteld, aangezien ons zoontje ons heel hard nodig heeft.</p><p>Toch blijft de wens bestaan, maar twijfelen we ook heel erg om dit nu wel of niet door te zetten.</p><p> </p><p> </p>

Oh wat heftig! Zo’n beslissing is lastig te adviseren natuurlijk. Alleen jullie kunnen inschatten of hier ruimte voor is. Als buitenstaander zou ik er in ieder geval raar vinden wanneer jullie nu voor een tweede kindje zouden gaan.
Heel veel sterkte en beterschap voor jullie zoontje!! ??

Heftig! Lijkt me loodzwaar, sowieso heel veel sterkte met de situatie rond jullie zoontje.

Een kinderwens laat zich natuurlijk niet oneindig uitstellen, en als jullie nu (of binnenkort) in wat rustiger vaarwater zitten (en hopelijk blijven), zou dat best een goed moment kunnen zijn om er voor te gaan. Uiteraard kunnen jullie samen met de artsen het beste inschatten hoe zwaar het is en wat de kansen zijn dat de zorg voor jullie zoon weer heel veel zwaarder wordt, maar de kans dat een kind ziek wordt blijft helaas altijd bestaan.
Het zou ook zonde zijn als jullie bijvoorbeeld de kansen op een tweede kindje voorbij laten gaan doordat de zorg voor jullie zoon nog te lang intensief blijft, maar ik weet uiteraard niet hoe oud jullie zijn. 

Ik zou het totaal niet raar vinden als jullie ondanks deze situatie alsnog voor een tweede kindje zouden gaan, maar laat je vooral leiden door jullie gevoel hierbij. Als jullie gevoel zegt: doen, ga er vooral voor, als jullie gevoel zegt: nog even wachten, ook niks mis mee! En ik denk dat twijfel telt als dat je nog beter even kan wachten. 

Ach, wat heftig! Ik hoop van harte voor jullie dat het goed mag (blijven) gaan met jullie zoontje.
 Of het het juiste moment is voor een tweede kindje kunnen jullie natuurlijk alleen zelf beslissen. Zelf lijkt het mij zonde om de wens voor een tweede vooruit te blijven schuiven vanwege de ziekte van jullie zoontje. Vooral omdat de wens er al een tijdje is. En misschien een rare opmerking, maar ik zou zelf juist nu voor de tweede gaan. Want als mijn zoontje zo ziek zou zijn, en de kans bestaat dat hij nog erger ziek wordt en je weet nooit zeker hoe het loopt, zou ik graag willen dat de jongste toch zijn broer 'meegemaakt' zou hebben mocht het mislopen. Al is het alleen om de foto's die je van hun beide zou hebben...
Maar uiteraard moet je een zwangerschap en een baby wel aankunnen nu jullie zo druk zijn met de zorgen voor jullie zoontje. Ik wil jullie in ieder geval heel veel sterkte wensen, zowel met het maken van de keuze en met jullie zoontje! 

Wat heftig! En een heftige keuze om in deze omstandigheden te moeten maken. Als jullie heel graag een 2e kindje willen zou ik ervoor gaan denk ik.. 
Jullie kunnen nog even uitstellen maar hoelang zou je dan weer moeten wachten, jullie hebben het al eens uitgesteld. Helaas laat niks zich plannen. 
Ik wil jullie vooral heel veel sterkte wensen!
XX 

Wat heftig, de enige die hier iets van mag vinden zijn jullie zelf, jullie weten hoe het is om hier in te staan. Wat een heftige tijd moeten jullie doormaken zeg... Het enige wat ik nog wil toevoegen aan wat hier al beschreven staat, is dat het over het algemeen voor een kind heel erg leuk en bijzonder is om een broertje of zusje te krijgen. Dus ook voor jullie zoontje zou het heel mooi kunnen zijn als jullie hem dit geven. Ik gun jullie gezin alle geluk, en als dat nog een kindje is, dan hoop ik dat dit jullie gegeven is? Hoe dit uiteindelijk uitpakt in de toekomst is voor niemand te voorspellen dus kun je ook niet van jezelf verwachten.

Terug
Bovenaan