wel of geen verdikking??

               Beste medemoeders en vaders,

Mijn zoon is zeven weken oud en is uiteraard een schatje, alleen vraag ik me af ( zoals elke ouder) wat nou te doen met die voeding.. Hij krijgt borstvoeding, maar dan uit een flesje, omdat hij zo onrustig lag aan de borst. Daarnaast moest ik elke keer voorkolven omdat ik zoveel had. Na veel trekken en duwen aan hem en aan mezelf hadden we besloten om het af te kolven en het te geven met de fles. Dit gaat op zich goed. ( hij weegt al 6 kilo)
Nou hadden we er een tijdje johannesbroodpitmeel ingedaan zodat hij wat voldaner was. Alleen is daar het probleem bij dat z'n poep wat harder werd en hij nog meer moest persen. Hij perst nl. al heel wat af.
Zou ik hem weer dat spul geven of gewoon weer alleen bv? Ik gaf 'm altijd het minimale door de voeding.

Daarnaast slaapt hij overdag voor mijn gevoel erg weinig, in de ochtend ( vanaf 6uur) maar een half uur. Later vanaf 10.00/11.00 tot 12/13 uur. Om vervolgens in de middag elke keer maar een half uur of 3 kwartier te slapen. Vanaf 19.00 komt hij om de drie uur. Dus 's nachts komt hij ook om de drie uur.
Hij ligt al ingebakerd omdat hij erg onrustig is met z'n armen en benen. Hij houdt zich ermee wakker, of maakt zich wakker.
Ik doe ook al na het flesje, even knuffelen, spelen en dan naar bed.  Niet in slaap wiegen maar dat hij zichzelf in slaap krijgt, ik ga dan wel elke 10 min. even naar 'm toe. ( soms duurt het dan wel een uur voordat hij slaapt)
Weet iemand iets waardoor hij beter slaapt??Of is het gewoon iemand die weinig slaap nodig heeft.
Ik vraag me af of hij ook beter door zou slapen als ik 'm kv geef, heeft iemand hier ervaring mee?

Ik lees het graag, groet Kim
 
Hoi Kim,

Ik denk dat je eens even na zou moeten vragen of het wel zo verstandig is om iets in de bv te doen, een kind wat bv krijgt poept namelijk heel anders dan een kind met fv, mijn zoontje heeft 9mnd bv gehad en poepte maar 1x in de 10dgn dit is heel normaal omdat bv  soms zo goed is afgestemd op je kind dat hij/zij geen/weinig reststoffen heeft.
Dus dat zou het probleem kunnen zijn, dat hij dus als het ware alleen de toevoeging heeft om uit te poepen.
Maar nogmaals ik denk dat je dat het beste even kunt navragen bij b.v. borstvoeding natuurlijk.

Groetjes Mary jane
 
hoi Kim,

Ik ben het ook met voorgaande reaktie eens.
Ik geef zelf ook volledig bv, mijn dochtertje is morgen 6 weken oud.
Mijn 2 oudste kinderen hebben ook 10 mnd bv gehad, en zij hadden
ook een wisselend ontlasting-patroon.
Tegen mij hebben ze altijd gezegd; 1 keer in de 5 dagen of 5 keer per dag poepen is goed, en alles wat daar tussenin zit.
Heeft jouw zoontje misschien last van regeldagen?
Ik ken het gevoel wel, alsof ze onverzadigbaar zijn.
Misschien kun je een speciale speen op het flesje gebruiken waardoor hij harder
moet zuigen en er zo langer over doet?

Als ik jou was zou ik ook even bellen met een lactatie-deskundige.
Bijv. via www.borstvoedingnatuurlijk.nl
Natuurlijk krijg je altijd verschillende reakties als je het aan verschillende mensen vraagt, maar ik zou doen wat jou het beste lijkt.
Een ontevreden baby is immers ook niet fijn!

Misschien gaat het slapen dan ook beter,
als hij tevreden is met de voeding.

Sommige baby's zijn gewoon veel wakker, als hij goed groeit en er niet huilerig door is zou ik me geen zorgen maken!

succes,
groetjes Linda
 
Hoi!
Ik heb Jamey ook vanaf een week of 8 johannesbroodpitmeel gegeven, maar dan omdat hij veel mondjes teruggaf. Hij kreeg vanaf 6 weken kunstvoeding. Nou is het niet zo dat johannesbroodpitmeel een voller of voldaner gevoel geeft, het heet nl. geen voedingswaarde. Het zorgt er alleen voor dat de voeding dikker wordt zodat het beter in de maag blijft. Het komt trouwens vaker voor (als ik de afgelopen maanden de reacties van moeders van dit forum bekijk) dat babies die johannesbroodpitmeel krijgen juist erge dunne poep hebben en niet dik/hard. Jamey heeft altijd dunne poep. Dus misschien komt het niet van de johannesbroodpitmeel. 1x heeft Jamey  3 dagen niet gepoept, dat is voor hem veel, en toen heb ik het gestimuleerd door de thermometer te gebruiken alsof je de koorts opneemt. Nou toen kwam het eruit hoor!
Succes!

Taatje, mama van Jamey (26-9-2005)
 
Het kan zijn dat de combinatie borstvoeding en johannesbroodpitmeel voor hem de rede is dat er te weinig vocht over blijft om een goede darmflora te hebben.
Johannesbroodpitmeel word normaal alleen toegevoegd voor kindjes die voeding terug geven of spugen
Dit bevat geen extra koolhydraten om hem een vol gevoel te geven.
Ik zou zomaar geen dingen toegaan voegen vooral bij babytjes die nog heel klein zijn onder de drie maanden.
De darmen moeten elke dag nog wennen aan voedsel.
Geeft je kindje voeding terug dan?
spuugt hij/zij veel?

Anders is johannesbrootpitmeel niet nodig, dit geeft een zwaar gevoel waardoor het lijkt alsof hij geen honger meer heeft,
Probeer het gewoon zonder en geeft anders wat meer voeding
ga je toch johannesbrootpitmeel gebruiken doe dan wat meer water in de fles zodat er extra vocht binnen komt

Te weinig vocht kan ook een oorzaak zijn van moeilijk poepen, en de darmpjes moeten overal aan wennen.

groetjes monique
 
hoi,
Mijn kleine krijgt ook johannesbroodpitmeel door zijn voeding en poept ook altijd dun daardoor, terwijl hij er toch moeite voor moet doen.
En het is idd zo dat het geen voldaner gevoel geeft, het is alleen om de voeding dikker te maken. Je kan proberen  hem smorgens een beetje lauw water  te laten  drinken, voordat hij gaat eten,  dan kan  hij waarschijnlijk wel goed poepen.
Toen ik mijn kleine nog geen pitmeel door zijn voeding deed, werkte dat bij hem ook.
Je kan t altijd proberen.
En wat betreft slapen snachts heb ik t bij mijn kleine zo gedaan
de laatste 2 flessen korter na elkaar geven i.p.v   b.v  3  uur  , 2,5 uur er tussen, en dan de laatste fles een beetje meer geven. Heeft bij ons super gewerkt hij sliep dan ook vanaf dag 1 door snachts! (maar dat is ook wel  mazzel hoor, lol)
Hoop dat je er wat aan hebt...
groetjes!!
 
Terug
Bovenaan