Wel of niet helpen

Mijn zoontje van twee en half kletst de oren van mijn hoofd. Voor mij erg goed verstaanbaar, maar voor een ander soms niet. Ik heb nogal de neiging met alles wat hij zegt, het te vertalen zodat een ander het wel verstaat. Ik vraag me nu alleen af of dat wel goed is, of dat ik hem moet laten zodat hij het zelf nog een paar keer moet zeggen.
wie kan me helpen?
groetjes Eva
 
Hoi Eva,

Ik zou het zo min mogelijk gaan vertalen. Jij verstaat je kindje toch goed, dan moeten de andere mensen maar beter luisteren. Je kunt het je kindje nog eens laten zeggen en als ze het dan nog niet begrijpen dan jammer dan hoor. Je moet er echt voor uitkijken dat het gesprek met je kindje gevoerd word en niet met jou via het kind.

Veel succes
 
Jolanda
 
Hoi Eva,
Met mijn dochtertje had ik hetzelfde probleem. Ze was wel wat jonger toen en kon al echt veel praten en zinnen maken maar articuleerde erg slecht waardoor zelfs mijn man haar  vaak niet verstond.
Achteraf is ze misschien ook wat doof geweest i.v.m. ooronstekingen waardoor ze ook niet alles goed hoorde en kon nazeggen.
Maar ik heb wel alles gewoon vertaald, is anders wel erg frustrenrend voor zo'n kleintje.
Ze doen het niet bewust neem ik aan.
Bij mijn dochtertje ging het gewoon steeds beter en gingen ook anderen haar beter verstaan. Ik denk gewoon dat het een kwestie van tijd is.
 
Hai,
ik zou er erg mee uitkijken om je kindje het nogmaals "duidelijk verstaanbaar" te laten zeggen. Zo te lezen geniet hij van taal, en dat moet je vooral zo houden, er geen druk achter zetten. Voor een kindje van die leeftijd is het heel knap dat hij al zo goed praat, het beter articuleren komt vanzelf. Wat je wel zou kunnen doen is heel positief terug praten, en daarin woorden gebruiken die hij heeft gezegd maar dan hoe je het uitspreekt.  Dus als hij bv zegt 'hanje wasse" , dat je dan zoiets zegt als : ja, jij had heel knap je handen gewassen". "Dat doe je nu vast ook, en daar leert hij van en wordt er echt niet lui van met praten. Geniet maar lekker van het vrolijke geklets en de malle woorden die lekker alleen zijn mama begrijpt! Ik kan je vertellen dat je dat straks ook weer gaat missen...
Groetjes Soela, mama van zoontje van bijna 3

 
Hoi
bedankt voor jullie reacties. Wat ik inderdaad altijd doe is hem een antwoord geven en bevestigen wat hij op dat moment zegt. Zo weet hij dat ik hem begrijp. Het verfijnen van woorden gaat snel, maar soms wil hij zoveel tegelijk zeggen dat hij er bijna van gaat stotteren, en dat is voor een ander dan niet verstaanbaar. Ik ga proberen niet meteen te reageren als een ander het niet begrijpt, maar bij een tweede keer zal ik hem wel helpen. Het lijkt me erg frustrerend als je zo graag iets wilt vertellen, maar men begrijpt het niet.
Groetjes Eva
 
Terug
Bovenaan