Wel of niet ijzertabletten blijven slikken tijdens je zwangerschap?

Hoi!

Ik weet sinds kort pas dat ik zwanger ben, en slik eigenlijk al een 1.5 maand van die ijzertabletten van de Etos. Omdat ik tegen de bloedarmoede aan zat en dagelijks erg moe ben.

Er staat niet op het etiket of je deze wel of niet moet slikken tijdens je zwangerschap. Maar mensen met ECHT bloedarmoede, krijgen ze op recept van de HA. Vaak voor een aantal dagen. Nou mijn HA is weer eens op vakantie dus die kan ik nu niet bereiken, dus vroeg me af of één van jullie hier ervaring mee heeft?

Ik heb ze sinds gister eerst maar even laten staan.
 
Hallo !

Tijdens je zwangerschap kan je gewoon ijzertabletten slikken. Als je te moe bent en/of een ijzertekort is gevonden dan krijg je ze zelfs voorgeschreven van de ha of de vk.

Ik heb in het begin ook ijzertabletten geslikt en heb ze diverse weken gebruikt. Tot ik dus niet meer zo moe was =)

Ben nu 37 weken zwanger en heb ze daarvan zeker 20 weken geslikt.

Sterkte
 
Kan je niet gewoon zwangerschapsvitamines slikken? Daar zit alles in ( ook foliumzuur, niet geheel onbelangrijk).

Ik gebruikte zelf die van VSM, maar er is ook een lijn van Davitamon geloof ik.
 
Veel zwangere vrouwen slikken ijzertabletten, idd voorgeschreven door de verloskundige, ook ik anders wordt mijn hb veel te laag. Met alleen een multivitamine voor zwangere vrouwen en Floradix (een kruidendrankje dat veel ijzer bevat, ook door de verloskundige voorgeschreven) is mijn hb nog veel te laag. Ik slik ze dus ook niet een maand ofzo, maar maanden en zal na de bevalling ze ook nog wel moeten slikken.
Maar de aangewezen persoon voor deze vragen is de verloskundige. Die kan je vast bellen voor een afspraak en gelijk vertellen dat je ijzertabletten slikt en welk merk. Zij (of hij) zal dan gelijk vertellen dat foliumzuur erg belangrijk is in de eerste weken en of je door kan gaan met de ijzertabletten.
En natuurlijk van harte gefeliciteerd!
 
Bedankt!

Foliumzuur slikte ik al maar was nog niet bij de VK geweest. Heb 8 November m'n eerste afspraak staan en dan wordt er gelijk een echo gemaakt om te zien hoe oud het precies is. Dan kan ik haar natuurlijk altijd informeren of het verstandig is om door te gaan met de ijzertabletten.

 
Terug
Bovenaan