Wel of niet inenten mexicaanse griep?

Hallo allemaal,

Ik weet dat het een veel besproken onderwerp is, en na gisteren zijn bij mij de twijfels nu helemaal losgeslagen..
Ik heb van het weekend "de oproep" binnen gekregen.
Gister morgen moest ik naar de gyn. en heb hem gevraagd wat nou wijsheid is.. i.v.m. de risico's voor mijn kindje waar niets over bekend is, een vroeggeboorte, ect. En volgende week dinsdag krijg ik anders mijn eerste prik, en 8 december de tweede. Op 10 december ben ik uitgerekend..
Zijn antwoord was, dat als ik twijfelde ik het niet moest doen. Want toen ik er over begon was zijn eerste reactie ook "het is zo'n hype."
Na de berichtgeving van gisteravond, dat huisgenoten van baby's van 0 tot 6 maanden ook ingeënt kunnen worden, dacht ik, nou dan doe ik het wel na de bevalling. Vanochtend mijn ha gebeld, en de assistente vertelde mij dat ik na de bevalling geen indicatie meer heb omdat ik dan niet meer zwanger ben. En het advies was toch wel inenten, omdat de risico's in het laatste trimester van de zwangerschap het grootste zijn.
Maar als ik mij dan bedenk hoe vaak ik echt de GRIEP heb gehad, misschien als kind, maar ik kan mij niet heugen dat ik 2 weken in bed heb gelegen en ziek was vanwege griep. Ik weet het echt even niet meer, maar heb gelukkig nog 1 week om er over na te denken...

Zo, dat was en heel verhaal, maar het doet goed om het even van me af te schrijven..

Liefs,

Ik heb besloten om mij NIET in te laten enten. Ik vind het een te groot risico voor de baby. Het gaat ook nog maar om een paar weken. Ben 6 december uitgerekend. Zit toch thuis dus de kans om besmet te raken is wel heeeel klein. Als ik ben bevallen laat ik me ook niet inenten. Mijn dochter van 21 maanden laat ik ook niet inenten. Vanaf maart gaan de baby en mijn dochter naar een kinderdagverblijf. Misschien is het dan allemaal wel overgewaaid. En anders zie ik het dan wel weer. Tot die tijd zijn we toch over het algemeen thuis dus weinig kans om besmet te raken. Daarbij komt ook dat we hier eigenlijk nooit ziek zijn. Mochten we het toch krijgen dan is de kans dat we er aan overlijden zooooo klein......
Je zegt dat de dokters assistente zei dat je na de bevalling geen indicatie meer hebt omdat je dan niet meer zwanger bent. Dat is niet waar. Gister werd juist bekend gemaakt dat zwangeren, kinderen van 6 maanden t/m 4 jaar EN ALLE(!) huisgenoten van zuigelingen voorrang hebben op de vaccinatie.

Succes met het nemen van je besluit.

Liefs Trudi

Ik ben wel " om". Ik heb er lang over nagedacht en ben absoluut geen voorstander van medicijnen tijdens zwangerschap, maar toch.

Uit de ervaringen in o.a. Australië is gebleken dat iedereen het virus krijgt. 5% wordt ziek en een klein aantal ernstig.
Als zwangere heb je altijd groter risico op complicaties. In een folder van het Rijk staat nu wat beter uitgelegd waarom je grotere kans hebt op longontsteking.
Risico's voor de bevalling en jou als zwangere zijn zeker groter. Voor hetzelfde geldt ben je op dat moment ziek en kan je niet "zelf" bevallen en wordt het sowieso een ks. Het lijkt me dat de kans op succesvol borstvoeding geven dan ook aanzienlijk daalt. Ook is het zo dat als je zelf antistoffen hebt aangemaakt dat ook weer meegeeft aan de baby en de kans dat die het na de geboorte krijgt aanzienlijk daalt.
Na 1 prik zou de kans op ziek worden dalen tot 20% en na 2 dalen tot 10%.
Verder zitten mijn 2 kinderen op de crèche, reizen we veel met openbaar vervoer. Behalve dat iedereen vroeg of laat het virus krijgt, zou bij ons de kans aanzienlijk zijn.
Ik wilde graag mijn kinderen ook laten inenten, want zeker de jongste krijgt alle ziektes heftig mee. Stel dat zij het zo weer meenemen als de baby er net is? Kans bij zulke jonge kinderen op complicaties en dus zh-opname is aanzienlijk. Hoe moet dat met een pasgeborene + een ander kind in zh?
Ook een antroposofische folder gehaald, die normaal bepaald niet pro inentingen zijn, maar die zijn nu niet zo maar voor of tegen, maar afhankelijk van je situatie en vooral hoe je je er zelf bij voelt.

Ik heb ook gedacht aan Softenon en DES, maar dat ging om medicijnen die in het begin van de zwangerschap werden ingenomen. Onze kindjes zijn in principe al helemaal gebouwd, maar moeten "alleen nog maar" groeien.

Beetje warrig misschien allemaal, maar ik zie voors en tegens en heb gisteren "voor" laten doorwegen en eerste inenting gehaald.

Daarbij komt: het lijkt erop dat mijn man het nú heeft. Alle symptomen in ieder geval wel.

Iedereen die het niet doet, alle respect voor. Hopelijk andersom ook. Het blijft een lastige beslissing.

Groeten,
Tamar

Ik was niet van plan om het te halen, aangezien mijn weerstand gewoon goed is en ik gezond ben etc...
Maar gister naar de VK geweest en zij raadde aan om het wel te halen.
En we geloven niet dat het veel kwaad kan, dus heb ik gisterochtend de prik gehaald.

Het lijkt me onwaarschijnlijk dat het schadelijk zou zijn voor de baby, aangezien er halfdode griepvirussen inzitten, waar jou lichaam dus weer antistoffen tegen maakt.
Niet schadelijker dan dat je de griep zou krijgen of een verkoudheidsvirus lijkt mij! Want dan krijgt de baby die stoffen ook in zich....

En ik geloof niet dat er iets op de nederlandse markt is, qua geneesmiddel dat niet uitgebreid getest is, tenzij ze de mensheid uit willen roeien, maar dat geloof ik niet ;) :))

Ik ga de spuit morgen ook halen. Ze zeggen dat je het vooral voor jezelf moet doen en ik zie het echt niet zitten om hondsberoerd de bevalling in te gaan. Daarnaast is mijn zoontje van 2 jaar een risicogroep (dagelijks onderhoudsdosering Flixotide voor zijn longen) dus die wordt ook ingeent.
Het geeft me toch wat meer rust...

Maar iedereen moet het zelf weten, tis idd wel een hype op dit moment, gewoon goed overleggen met vlk en ha!

Succes ermee!
Joyce

hoi hoi...ik zou het eerst ook Niet LATEN doen ,maar ben gisteren weer bij de gyn geweest ,en deze raad het wel aan.Heb dus een afspraak gemaakt met de ha.Ik ga gezellig met mn vader en moeder,aangezien zei ook bij de risico groep behoren...zal mij benieuwen.groetjes,karin

Ja moeilijk om een keuze te maken. Ik was eerst fel tegen en dacht ik hoef toch niet meer zo lang. Maar toch besloten om een inenting te halen. Mogelijk bescherm je zo je kindje de eerste maanden na de geboorte nog met jouw immuunstoffen. Dat leek me een fijn idee met de kraamvisite en de wintermaanden voor de boeg. En jullie huisgenoten, laten die zich inenten?

Wij hebben vanavond al gehaald (wat een wachtrijen zeg!!!!!! Tot aan buiten toe!)
Ik hoop dat mijn moeder, die bij de bevalling aanwezig zal zijn, alsnog ook een vaccinatie mag halen dan zijn we allemaal toch een beetje beschermd!
Ik woon nu samen met mijn zoontje en dan komt er nog een klein mannetje bij dus bij mij is er geen sprake van andere gezins- en/ of huisleden!

Joyce

Terug
Bovenaan