wel of niet stoppen met borstvoeding

Mijn zoontje is nu 7,5 maand en ik zit een beetje te dubben of ik zal stoppen met bv of niet. Vorige week heb ik last van tepelkloven gehad en hierdoor ben ik gaan nadenken om te stoppen. Mijn dochter heb ik 1 jaar bv gegeven en dat ging heel goed. Mijn zoon is veel drukker en is heel de tijd in beweging als hij bij mij aan  de borst ligt. Van de ene kant wil ik stoppen of gedeeltelijk stoppen, maar ik vind het ook zo fijn als ik hem bv kan geven. Ik weet echt niet wat ik hier mee moet doen. Ik hoop dat iemand mij hier raad in kan geven. Misschien zijn er ook wel andere moeders die dit ook een hele moeilijke gevoelige keuze vonden.

Hoi Resi,

Door heel erg gevoelige tepels wilde ik na een paar maanden stoppen met BV, dwz ik wilde eigenlijk niet stoppen, maar moest wel want ik verging van de pijn. Toen ik 2 van de 5 voedingen 'eraf' had, en ik dus om en om bv en fles deed, bleek dat voor mij goed te werken. Toen de 5e voeding er definitief afging, ben ik ook met een bv gestopt, sindsdien geef ik alleen 's ochtends en 's avonds nog bv. Dit was vooral voor mijn gevoel belangrijk, want eigenlijk wilde ik nog steeds niet stoppen. Ik wilde altijd zes maanden zelf voeden. Over een paar weken wordt mijn zoon 6 maanden, en ik geloof dat ik inderdaad er ook wel aan toe ben om te gaan stoppen.

Voor mij was het belangrijk dat het goed moest voelen om te stoppen. Eenmaal gestopt kun je niet meer terug! Uiteindelijk ben jij de enige die dat kan bepalen. Eventueel kan het ook helpen misschien, als je voor jezelf een bepaald moment kiest wanneer je zult gaan stoppen, bijvoorbeeld 8 maanden. Dan kun je er 'naartoe leven'.

Sterkte met je beslissing en met je tepelkloven!

groetjes,
Tess

Hallo,

Mijn zoontje is nu 7 maanden en ik heb geen keus, maar moet stoppen met de bv. Ik   heb zelf de ziekte van Crohn en mijn darmen zijn nu zo erg ontstoken dat ik al een week in het ziekenhuis heb gelegen met een stootkuur prednison en nu moet ik het thuis in tabletvorm gaan slikken.
Omdat de prednison niet goed is voor mijn zoontje moet ik nu binnen 3 weken met de bv gestopt zijn.
Ik heb hier behoorlijk wat tranen om gelaten. Het is toch iets heel intiems wat beëindigd wordt.
Maar goed, mijn zoontje heeft natuurlijk veel meer aan een moeder die gezond is.

Ik ben nu samen met een lactatiekundige bezig met afbouwen (moet sneller dan normaal).
Maar we hebben een groot probleem: mijn zoontje is een flesweigeraar 1e klasse.
En hij komt nog best vaak voor een voeding.

Nu ben ik bezig om de voeding van 11 uur 's ochtends door pap te vervangen.

Hoe doen jullie dat?
Wat geven jullie in de plaats van de bv?
Fv gaat er bij Wout niet in.

Succes en sterkte ermee.
Bv blijft iets bijzonders.

xx Nicole

de problemen met je tepels zijn vaak op te lossen en in ieder geval tijdelijk.
Als je twijfelt ga dan gewoon door zou ik zeggen.
Je weet uit ervaring dat het zeker nu al al wat groter is, niet echt meer een opgave is om hem nog de borst te geven. het gaat steeds makkelijker.
Er vallen voedingen weg en hij is niet meer zo afhankelijk van jou.
Als je gedeeltelijk af wil bouwen, kun je nog heel lang (zo lang als je wil) de ochtend en avond voeding wel geven.
Als je echt denkt af te gaan bouwen, koop dan eens een proefverpakking van de flesvoeding, geef hem eens een flesje ipv jouw melk, kun je eens kijken hoe dat bevalt en als het tegenvalt weet je zelf misschien het beste wat je moet doen.
Ik geef mijn zoontje al 15 maanden de borst, pas geleden was het   zo warm weer en had ik van de avond voeding ineens genoeg (zo'n warm mannetje tegen me aan)
dus nu geef ik alleen maar de ochtend voeding en hij doet het er nog prima op.
Succes met je keuze, en bedenk dat welke keuze je ook maakt, het is jouw keuze en die is altijd goed. groetjes Martine

Terug
Bovenaan